Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enkelt mobilabonnement for 'ring hytta varm'?


Anbefalte innlegg

Hei

Har bestilt meg en slik dings for å overvåke temperaturen på hytta. Så da trenger jeg bare et SIM kort i denne. Kikket litt rundt på de diverse prissammenlignings-tjenestene på nett, og der dukket dette abonnementet fra ICE opp. Noe begrenset, og ment for å brukes av barn, men det må da være perfekt for nettopp sending av sporadiske SMSer som dette systemet gjør?

Synspunkter?

ICE-dekningen i det området jeg skal bruke utstyret ser ut til å være brukbar (Vest-Telemark), og jeg skal uansett bare bruke det til temperaturovervåkning via SMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet et kontantkort abonemang for et viltkamera.

Ulempen med ett slikt er at man må fylle på en gang i året for holde det aktivt.

Og det er en naturlov at jeg glemmer..

 

Det ser jo ut som ICE junior er ett bra alternativ, men det kan være en liten felle i "ICE+"

Om jeg ikke er aldeles på viddene så er "ICE+" en 4g sak og temperaturvarsleren er en 2g sak.

Da spørs det på om avtalene mellom Telenor(eller var det Telia?) og Ice er sånn at man faktisk får rutet SMSer via 2g.

En skulle jo tro det, men definitivt noe å dobbeltsjekke.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Igjen: Det er vel bare datatrafikk for deres egne routere som kan bruke det? Det er årevis siden mobiler brukte 450 MHz...


Du må henge med... ;) 

Sitat

Nå har selskapet gjennomført et fullstendig teknisk bytte. Alle de 550 basestasjonene er bygget om til LTE, i stedet for den etterhvert tilårskomne CDMA 2000-teknologien. 

I tillegg så har Ice lagt til de nye frekvensene 800 MHz, 900 MHz og 1800 MHz der det har vært behov for det. Resultatet er at hver sektor i basestasjonene har økt kapasiteten betraktelig.

Der de kun har 450 MHz-båndet, er økningen fra teoretisk rundt 9 Mbit/s til rundt 37 Mbit/s. Der de de har dekning på 800 MHz øker den til 70 Mbit/s, og opptil 140 Mbit/s der de har tatt i bruk 1800 MHz. 

Det å samle utbyggingen rundt LTE for alle frekvensene, gjør også utstyret billigere. Alle kundene, utenom de med ukeabonnementer, har fått nye rutere uten å betale for det. 

Den kan brukes på alle frekvensene ice.net benytter, altså 800, 900, 1800 MHz i tillegg til 450 MHz.

 

https://www.digi.no/artikler/det-nye-tredje-nettet/320666

 

42 minutter siden, NilsOF skrev:

Da spørs det på om avtalene mellom Telenor(eller var det Telia?) og Ice er sånn at man faktisk får rutet SMSer via 2g.

En skulle jo tro det, men definitivt noe å dobbeltsjekke.


Veldig godt poeng!

Også fra lenken over:

Sitat

Alt de bygger ut selv er basert på 4G. Tale på 2G og 3G vil de kjøpe av Netcom, i tillegg til en del datakapasitet for å supplere det egne nettverket.

– Vi kommer ikke til å bygge ut de gamle teknologiene. Det lønner seg for oss å kjøpe tale fra Netcom på disse frekvensene, slik at vi kan konsentrere oss om å bygge LTE. Senere i år vil vi introdusere tale på LTE, altså VoLTE, og det blir på eget nett, sier Helgaker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva zorac skriver. LTE er nok et bedre navn enn 4g.

Ice har digitalisert NMT450 frekvensene til LTE.

Jeg tror (dvs. Jeg har ikke prøvd) at så lenge LTE-utstyret støtter frekvensene samt også fungerer i i Nord-Amerika så vil det fungere.

ICE bruker nok senderutstyr som er tilgjengelig, ferdig utviklet, testet og i bruk ett eller annet sted i verden.

Det samme gjelder klientutstyret. De er jo avhengig av kunder som kan bruke systemet.

Men ser heller ikke bort i fra at det er noen "tilpassninger" ute å går.

Prøvde å sette meg inn i dette i sommer for å få nett på et setertun med dårlig dekning, det er et helt virrvarr med frekvenser..

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for grundige og hjelpsomme tilbakemeldinger. Tror jeg heller leter etter kontantkort-abonnement som går via Telenor. Så nedpå 2G som det er mulig å oppdrive.

Så nå spekulerer  jeg i Talkmore Forhåndsbetalt. De har dekning via Telenor. Men kan det her også være tekniske fallgruver som at f.eks SMS rutes via LTE på ett eller annet vis, og ting ikke egentlig går over 2G lenger?

 

13 timer siden, Marinius skrev:


Ice bruke sitt eget nett og i nøden Telia.

 

Har TS vurdert et m2m abonnement?

 

 

Dette måtte jeg google, maskin-til-maskinkommunikasjon altså. Er dette noe man får tak i fra "vanlige" tilbydere? Er ikke så teknisk av meg, og vil egentlig bare stappe inn et SIM kort og ta dette utstyret i bruk uten for mye dill. Takket være googlingen fant jeg ut at nettopp m2m dingser er noe av grunnen til at tilbyderne her i landet er litt lunkne til å ta ned 2G nettet, så det er jo godt nytt ihvertfall.

 

13 timer siden, NilsOF skrev:

Jeg skaffet et kontantkort abonemang for et viltkamera.

Ulempen med ett slikt er at man må fylle på en gang i året for holde det aktivt.

Og det er en naturlov at jeg glemmer..

 

Det ser jo ut som ICE junior er ett bra alternativ, men det kan være en liten felle i "ICE+"

Om jeg ikke er aldeles på viddene så er "ICE+" en 4g sak og temperaturvarsleren er en 2g sak.

Da spørs det på om avtalene mellom Telenor(eller var det Telia?) og Ice er sånn at man faktisk får rutet SMSer via 2g.

En skulle jo tro det, men definitivt noe å dobbeltsjekke.

 

Nå fins det jo hjelpemidler da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter et tvillingkort fra Telenor.

Felles datamengde med telefonen og hytta.

Behøver ikke bli noen ekstra utgift, da trafikken til dette formålet vil være ubetydelig.

 

Men du som allerede benytter Telldus, burde jo montere en ruter og tellstic på hytta også så får du få "full kontroll".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Måkemannen skrev:

Dette måtte jeg google, maskin-til-maskinkommunikasjon altså. Er dette noe man får tak i fra "vanlige" tilbydere? Er ikke så teknisk av meg, og vil egentlig bare stappe inn et SIM kort og ta dette utstyret i bruk uten for mye dill. Takket være googlingen fant jeg ut at nettopp m2m dingser er noe av grunnen til at tilbyderne her i landet er litt lunkne til å ta ned 2G nettet, så det er jo godt nytt ihvertfall.

 

Gå innom en Telenorbutikk / Telenor-forhandler, så fikser dem det :)

Koster 29,- i mnd og er forøvrig ganske likt som et kontantkort ut av boksen. Koster normal takst for bruk, men fordelen i mine øyne er at dette får du fakturert på faktura - og du trenger aldri huske på å måtte fylle opp kontantkort. 

Når/om du finner ut konkret hva du har behov for av trafikk, kan du også legge på pakker på m2m. Eksempelvis en fast datapakke på 10mb til 29,- i mnd. For en IOT enhet, kan det godt være dette er nok. Evt en talepakke eller MMS pakke. Som du forstår er m2m veldig tilpasningsdyktig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, arneolav skrev:

Jeg benytter et tvillingkort fra Telenor.

Felles datamengde med telefonen og hytta.

For datatrafikk er det ikke noe å lure på.  ?

Men for SMSer så må avsender og motaksnummer være godt identifiserbare.

Kontantkort var tingen for viltkameraet da endringer i oppsett gjøres med SMS fra godkjent nummer.

Rart om ikke temperaturvarsleren fungerer på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, arneolav skrev:

Jeg benytter et tvillingkort fra Telenor.

Felles datamengde med telefonen og hytta.

Behøver ikke bli noen ekstra utgift, da trafikken til dette formålet vil være ubetydelig.

 

Men du som allerede benytter Telldus, burde jo montere en ruter og tellstic på hytta også så får du få "full kontroll".

Fun fact: Det er allerede oppe, både ruter, tellstick og premium abb. Tingen er at jeg ikke stoler 100% på sakene.

 

Systemet har en hovedoppgave: det skal skru på en panelovn så jeg kommer frem til noelunde varm hytte.

 

Problemet er at jeg stoler ikke 100% på systemet. For noen dager siden logget jeg meg på, og der sto fjernstrømbryteren på uten at jeg hadde skrudd den på.. ? Har også en temperaturmåler koblet på tellsticken, den viste ikke noen unormal temperaturstigning, pleier å se at temperaturen stiger jevnt og trutt når jeg har skrudd på fjernstrømbryteren. Så.. something's off. Nå er det andre enn meg som har adgang til den telldus kontoen, så det KAN være denne personen som har skrudd på, jeg vet ikke. Men det var veldig underlig at temperaturen ikke steg. Nå kan det naturligvis være en bug, at fjernstrømbryteren viser status 'på' selv om den ikke er 'på' (alle fjernstrømbryterne er z-wave av merket telldus), men dette gjorde meg bekymret.

Så, meningen med denne enkle temperaturmåleren over SMS, er rett og slett gi meg en backup avlesning/varsel om temperaturen overstiger en viss verdi. Jo enklere system, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marinius skrev:

Gå innom en Telenorbutikk / Telenor-forhandler, så fikser dem det :)

Koster 29,- i mnd og er forøvrig ganske likt som et kontantkort ut av boksen. Koster normal takst for bruk, men fordelen i mine øyne er at dette får du fakturert på faktura - og du trenger aldri huske på å måtte fylle opp kontantkort. 

Når/om du finner ut konkret hva du har behov for av trafikk, kan du også legge på pakker på m2m. Eksempelvis en fast datapakke på 10mb til 29,- i mnd. For en IOT enhet, kan det godt være dette er nok. Evt en talepakke eller MMS pakke. Som du forstår er m2m veldig tilpasningsdyktig 

 

Trenger nok kun SMS muligheten, som nevnt i det forrige innlegget mitt. Men det var jo rimeligt da. Absolutt en mulighet. Skal vurdere dette. Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Måkemannen skrev:

Systemet har en hovedoppgave: det skal skru på en panelovn så jeg kommer frem til noelunde varm hytte.

 

Problemet er at jeg stoler ikke 100% på systemet

Har hatt dette i omkring 10 år. Stort sett feilfritt, bortsett fra at ruter streiket én gang.

Har montert frostvakt varmeovner på kritiske steder (i kjøkkenbenk, toalett ...), de passer seg selv.

Største problemet har vært strømstans.

Ankommer ellers alltid til varm hytte.

 

Har en Heatit termostat for badegulvet. (første z-wave, type hvit)

Den skal liksom være frostvakt, men kobler av og til ikke ut,  eller "glemmer" å koble inn. 

Ikke noe kritisk, får varsel ved lav/høy temp og overstyrer fra Live.

Har anskaffet ny Heatit 2frm, men blir vel ikke montert før på nyåret.

 

Plutselig, unormal temp. stigning kan være feil med sensor.

Ser av og til slikt. særlig fra denne Heatit termostaten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kontantkort ble jeg en gang tipset om at en må be om at de slår av data (husker ikke om det ble spesifisert noe nærmere) på det, når det kun skal brukes til SMS. Det må forhandleren gjøre for deg.

 

Grunnen til dette er at sim-kort som ikke sender noe datatrafikk over en lengre periode blir deaktivert.

Det fungerte fint da jeg hadde en sms-styrt hytte tidligere. Om det fortsatt er slik, vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, BME said:

Når det gjelder kontantkort ble jeg en gang tipset om at en må be om at de slår av data (husker ikke om det ble spesifisert noe nærmere) på det, når det kun skal brukes til SMS. Det må forhandleren gjøre for deg.

 

Grunnen til dette er at sim-kort som ikke sender noe datatrafikk over en lengre periode blir deaktivert.

Det fungerte fint da jeg hadde en sms-styrt hytte tidligere. Om det fortsatt er slik, vet jeg ikke :)

 

Jeg har tre kontantkort (Telenor) montert i lignende utstyr, og som kun brukes til å sende og motta SMS, aldri data, og har ikke opplevd dette som et problem.

I detaljbeskrivelsen av kontantkortet på "mine Sider" står det en "utløpsdato". Så vidt jeg kan se er det dette minst ett år fram i tid fra sist gang jeg fylte på kortet. Jeg synes også å huske at denne datoen tidligere har flyttet seg i tid uten at jeg hadde fylt på noe, men er ikke helt sikker på akkurat det.

 

Jeg har sett litt på M2M-abonnementet fra Telenor, men akkurat for øyeblikket ser jeg få fordeler med det, annet enn at jeg slipper å huske å fylle på. Prisen pr. SMS er så vidt jeg husker høyere for M2M enn for kontantkort, og i tillegg kommer det en månedspris på kr.29, så jeg ser for øyeblikket ikke noen god grunn til å skifte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.