Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Minus ved å fjerne eksisterende lysbrytere og erstatte med kun trådløse brytere?


gert

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere eksperimentert litt med hass.io på en raspberry pi og bestilt en zigbee-usb dings samt en radiomodul for å kunne kommunisere med 433MHz Nexa-produkter jeg har fra før. Tanken var egentlig å basere meg på inbygingsmoduler i eksisterende bryterbokser (der jeg har et par fra Nexa fra før). I mellomtiden har jeg kjøpt meg noen Ikea trådfri-lamper for å teste litt, og har egentligkommet frem til at i hvert fall belysningsbehovene kan dekkes like greit med bare trådløse brytere og zigbee-pærer, med all elektronikken i pæra i stedet for noe i veggen. Ved et evetuelt fremtidig salg av leiligheten kan f.eks. enhetene pares direkte med bryter, noe som også fungerer som en sikkerhet for meg, om jeg av en eller annen grunn skulle ønske å gå for "dum" belysning igjen. Eventuelt kan man montere inn brytere og dimmere igjen, de må jo ikke kastes.

 

Samtidig må jeg jo uansett ha en elektriker inn om jeg skal fjerne eksisterende brytere (et par av de gamle dimmerne må jeg uansett fjerne for å bruke zigbee-lamper) og prisen for innbyggingsbrytere er jo ikke stor, egentlig. Men ulempen blir jo da at jeg må ha to brytere, i hvert fall om jeg skal ha enklere dimming. De vanlige innbyggingsmottakerne har vel bare "trykk og hold" og mp dime helt opp, så helt ned osv? I hvert fall fungerer de enklere bryterne jeg har sett på på den måten. Og i tilligg til dimming er det jo kjekt med mulighet til f.eks. å kontrollere fargeteperatur for noen av lampene.  Jeg kunne egentlig tenke meg å bare koble lampene til å være konstant på, fjerne bryterne, og montere en plate foran bryterboksen som zigbee-brytere kan festes på. Er det noen som har gjort noe tilsvarende og angret, eller har andre innspill til hvorfor dette ikke er en god idé? Kommer jeg til å savne fysiske brytere? Trengs de til noe, utover å f.eks. kunne ta strømmen ved montering av ny lampe? Da kan jo elektriker like greit ta strømmen. Jeg har allerede et takpunkt uten fysisk bryter, og det har aldri bydd på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gert skrev:

fjerne eksisterende brytere

For all del, må du ikke finne på! 

Automatikken har en tendens til å streike når du trenger den mest!

Tenk litt om framtiden, andre personer og evt. fremtidige eiere.

Hvis du av en eller annen grunn må selge vil dette kunne bli ett stort minus, vanskelig å selge!

 

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikea pærer i enkelte lamper,buder, vaskerom osv. Men enkelte ganger når ikke sensorene eller automasjonen virker er det greit å kunne slå av å på bryteren for å få på lyset.

Hvis du absolut vil fjerne bryteren så vil jeg ambefale dej å sjekke Denne først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke tatt bort de bryterene som allerede er på plass, heller satt dimmer inn bak bryteren slik at bryteren kan overstyre om nødvendig.

 

Jeg har totalrenovert et gammelt hus og har ingen lysbrytere i vanlig forstand. Alle lyspunkt har dimmer i takpunktet og de som ikke styres av bevegelssensor eller annen automatikk har trådløs oppladbar bryter. Hvor lurt det er kan sikkert diskuteres men det forenkler installasjonen og kan jo om nødvendig endres på senere men jeg fant det unødvendig å sette opp en mengde brytere som i utgangspunktet aldri skulle brukes.

 

Edit: Et poeng som er viktig å ta med seg er at "vanlig" bryter foran dimmer ikke er særlig lurt da en enhet som "forsvinner" fra z-wave nettverket kan lage mye trøbbel som kan være triksent å finne ut av. Koble dimmeren til direkte strøm og bruk bryteren til å styre inngsngene på dimmeren.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, gert skrev:

I mellomtiden har jeg kjøpt meg noen Ikea trådfri-lamper for å teste litt, og har egentligkommet frem til at i hvert fall belysningsbehovene kan dekkes like greit med bare trådløse brytere og zigbee-pærer, med all elektronikken i pæra i stedet for noe i veggen.

... og akkurat dette behovet kan endre seg over tid. Det er til og med overhengende sannsynlig at det vil endre seg over tid. :) 

 

 

Vi har nettopp bygget om og på et gammelt hus og gikk (selvfølgelig) for en "vanlig installasjon" som deretter ble gjort smart (men i tillegg fikk vi trukket opp en del ekstra trekkerør, bl.a. til Multisensor 6 montert i vegg på fast strøm). Forskjellen i pris med og uten brytere er så liten at den er neglisjerbar, samt at brytere kan brukes til annet enn å kun slå av/på lys (slå/av på lys gjør vi sjeldent/aldri, men enkelte brytere er likevel aktivt i bruk). Selv om vi ikke har noen planer om det, så vil det også ikke være en ulempe ved et eierbytte. Samt at det øker WAF, hvis du ikke bor alene.

 

I spisestua er det tre doble sett med Elko-pluss-brytere. De styrer hvert sitt lys, men knapp 2 har andre funksjoner for alle disse tre. Bl.a. styrer de solskjermingen og trigger ferdige oppsett for lyssetting. I gangen styrer knapp 2 garasjeporten. I badet styrer knapp to forskjellige modi for lys: Dag, kveld og badekar.

 

Selvfølgelig er det meste av dette automatisk, man trenger ikke å tenke på det. Men det hender man vil overstyre det. :) 

 

Det er klart man kan drive å skrike ut kommandoer til husets Alexa-enheter, men ofte kan det være minst like kjapt med en knapp. (Og absolutt alt i hele verden er raskere enn å bruke en app...).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, Moskus skrev:

Det er klart man kan drive å skrike ut kommandoer til husets Alexa-enheter, men ofte kan det være minst like kjapt med en knapp. (Og absolutt alt i hele verden er raskere enn å bruke en app...).

Jeg er absolutt interessert i å bruke brytere. Hele poenget er at jeg vil bruke brytere, det er det som gir hele utfordringen med dobbelt sett med brytere.  Men det er ikke så fryktelig interessant med en bryter som bare kan skru strømmen av og på. Og det er jo det det er snakk om her, for det er alt bryteren som står der i dag kan gjøre. Og hvis det finnes en bryter som har som primæfunksjonn å fjernstyre zigbee-enheter, men i tillegg kan bryte strømmen som en vanlig bryter ved behov, har jeg tilgode å se en.

 

12 timer siden, arneolav skrev:

For all del, må du ikke finne på! 

Automatikken har en tendens til å streike når du trenger den mest!

Tenk litt om framtiden, andre personer og evt. fremtidige eiere.

Hvis du av en eller annen grunn må selge vil dette kunne bli ett stort minus, vanskelig å selge!

 

Men hvorfor ta kostnaden med brytere som jeg egentlig ikke ønsker nå? Er det ikke mer fornuftig å ta den kostaden når man eventuelt skal selge?

 

10 timer siden, GAS skrev:

Har ikea pærer i enkelte lamper,buder, vaskerom osv. Men enkelte ganger når ikke sensorene eller automasjonen virker er det greit å kunne slå av å på bryteren for å få på lyset.

Hvis du absolut vil fjerne bryteren så vil jeg ambefale dej å sjekke Denne først.

Den så egentlig veldig smart ut! Det er en kanskje (helst litt mer elegant) utgave av den der som er min drømmeløsning. En flat plate som den trådløse zigbee-bryteren kan monteres utenpå, og en reservemulighet til å ta stømmen som er veldig kjekk å ha. I tillegg gir jo ikke denne noe behov for elektriker ved tilbakestilling til "dumhus", noe som er praktisk - men i mitt tilfelle ikke avgjørende. Å sette inn tre brytere og et par dimmere jeg har tatt vare på koster ikke mye i en salgsprosess.

 

Får man kjøpt dette ferdig et sted, der platen er i helt samme utførelse som rammen?

 

4 timer siden, SveinHa skrev:

Jeg ville nok ikke tatt bort de bryterene som allerede er på plass, heller satt dimmer inn bak bryteren slik at bryteren kan overstyre om nødvendig.

Men jeg vil ikke ha en selve dimmeren i veggen, jeg vil fjenrstyre dimbare pærer. Jeg er lei av inkompabilitet mellom dimmere og pærer og elektronikk som snakker dårlig sammen. Det er mer styr enn det er verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gert skrev:

Men hvorfor ta kostnaden med brytere som jeg egentlig ikke ønsker nå? Er det ikke mer fornuftig å ta den kostaden når man eventuelt skal selge?

Skal du spikre åpen installasjon ved salg? Eller legge opp tomme veggboksar og røyr?

Det blir nok ikkje billigare enn å gjere det skikkelig frå første stund... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gert skrev:

Men hvorfor ta kostnaden med brytere som jeg egentlig ikke ønsker nå? Er det ikke mer fornuftig å ta den kostaden når man eventuelt skal selge?

Det er mye, MYE billigere å gjøre det nå. Dessuten, som nevnt, mer praktisk. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, bjornepappa skrev:

Skal du spikre åpen installasjon ved salg? Eller legge opp tomme veggboksar og røyr?

Det blir nok ikkje billigare enn å gjere det skikkelig frå første stund... 

Jeg sliter med å forstå hvorfor "Sette opp zigbee-innbyggingsbrytere jeg ikke vil ha og neste eier antakelig heller ikke vil ha" er å "gjøre det skikkelig". Jeg er litt usikker på hvorfor du trekker inn det å legge opp tomme veggbokser og rør inn i dette, ettersom jeg aldri har snakket om at dette er et hus som er under oppføring, tvert i mot kommer det klart frem at det er en leilighet med et eksisterende el-opplegg, brytere og dimmer.  Dermed har jeg naturlig nok ikke tenkt å trekke opp hverken tomme eller "fylte" veggbokser elle rør hverken nå eller når jeg selger, det hadde vært en veldig merkelig ting å begynne med.

 

20 minutter siden, Moskus skrev:

Det er mye, MYE billigere å gjøre det nå. Dessuten, som nevnt, mer praktisk. :) 

Kan du komme med et regnestykke på dette for meg? Jeg sliter litt med å forstå det.

 

Alternativ A: Gå for deksler som @GAS nevner på to/tre brytere, feste trådløse zigbee-brytere utenpå dem. Få en elektriker til å erstatte to eksisterende dumme dimmere med dumme brytere, og gjøre det samme med dem.

Kostnad: 20min med elektriker, pluss prisen av oppmøte, to elko-brytere og fem-seks deksler til bryterne pluss noen ekstra  trådløse brytere. Antakelig under 2000kr?

Fordeler: Det ser pent ut mens jeg bor her, det er gratis å gjøre alt om til  dumme brytere igjen ved behov/eierskifte og det tar heller ikke mer enn non sekunder.

Ulemper: Ingen?

 

Alternativ B: Bytte ut to/tre brytere og to dimmere med zigbee-innbyggingsbrytere som både kan fungere som manuell backup-bryter og trådløst dimme zigbee-pærer (helst med egen knapp for dimme opp/ned og på/av om disse i det hele tatt finnes). Ved eventuell utflytting kan de antakelig stå, men vil da bare funke som av/på-brytere, med dimmeknapper som ikke virker.

Kostnad: 1t (?) med elektriker, fem zigbeeinnbyggingsmottakere. (Elko plus? 800kr styket?) 8000kr?

Fordeler: Samme som A, om gode nok brytere finnes.

Ulemper: Tilgjengeligheten av like dimmere? Hvis de ikke finnes, eller er alt for dyre: dobbelt sett med brytere er nødvendig,  noe som er stygt og rart. Klart dyrest.

 

Så langt virker en løsning med "lokk" av typen GAS nevner som både den enkleste og billigste løsningen, og ikke minst herlig fri for doble brytere man sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hvor mange ZigBee-pærer må du kjøpe og til hvilken pris? Finnes det pærer som passer i alle lampetypene du har?

Ja, med unntak av lysrørene under kjøkkenskapene og på badet. I utgangspunktet er jeg motstander av å ha unødvendig elektronikke i pærer og "forbruksmateriell", og mener det er bedre at sånt ligger i faste installasjoner. Men med tanke på at elektronikken som styrer lysstyrken i led-pærer uansett faktisk ligger i ledpæren, og stadige problemer med inkompabilitet mellom dimmere og pærer fordi 230V ledpærer egentlig ikke er særlig godt egnet til å dimmes via strømkilden, blir det  zigbeepærer fremover. Går en pære, er jeg garantert at den neste virker med dimmeren - fordi  sitter i pæra selv. Tidligere har jeg opplevd å bytte ut en pære som har vært dimmet med en ny pære av samme modell og merke, bare for å oppleve at de har gjort en endring som gir enten flimring (sjelden) eller støy (dessverre ganske vanlig). Selv med antatt kurante merker som Osram, som har laget dimbare pærer en stund.

 

Pærer er stort sett oppe og der jeg hadde vippebryter eller ingen bryter. Så er det to dumme dimmere som må byttes ut for at zigbee-pærer skal fungere kurant, og spørsmålet om jeg skal gjøre noe med to (eller tre, alt ettersom) gamle av/på-brytere i tillegg, ettersom jeg synes det ser rart  ut å ha en bryter som ikke brukes eller behøves, med den "egentlige" bryteren festet ved siden av. I tillegg er det to lamper med 433mhz plugin dimmer i stikkontaken som byttes ut etter hvert. Ikke mange pærer som mangler, og ettersom jeg går for Ikea trådfri i starten, er det kun et par hundrelapper det er snakk om. Det hadde nok nesten vært dyrere med pærer selv uten zigbee, om jeg hadde gått for å kjøpe de et annet sted. En annen fordel med  Ikea trådfri er at  kontrollerne kan styre pærene de skal direkte, slik at det også fungerer om gatewayen man kjører kneler. Det er praktisk, særlig i starten, når det er sannsynlig at man kløner det litt til innimellom når man eksperimenterer. Så får det være at e14-pærene etter mitt syn har litt dårligere lyskvalitet enn de beste. Etter mitt syn er de neppe dårligere enn f.eks. Osram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, GAS skrev:

Elko

Har ikke prøvd eller sett denne selv men kansje denne er mulig å plukke deler fra å bruke?

Kikket litt på de jeg og, men det så litt ut som om man kanskje må inn i boksen, mtp feste i bakkant, og det skal jeg holde meg unna. Endte opp med å bestille et par vippestykker. Det er selve den plastbiten man trykker på når man skrur lyset av og på. Etter å ha kikket på en av de som sitter på bryterne jeg har, ser det ut som det skal være kurant å fjerne (litt av) plastikken på midten som går inn i selve bryteren, og feste dem semipermanent (og flatt).

 

Etterpå kom jeg over disse, som ser helt utrolig geniale ut! https://blog.m.nu/montera-tradlosa-fjarrkontroller-snyggt/ Litt usikker på hvor vakker finishen på den 3d-printede overflaten er, men stort mer praktisk enn on top-varianten der tror jeg ikke det får blitt!

Endret av gert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå får man kjøpt 3d printete "utenpå-blindlokk", og jeg hadde nok lett gått for disse om jeg hadde begynt nå. Men med litt hjemmemekking av vippestykker fra Elko, ser resultatet slik ut:

cSkKLRwl.jpg

 

Den originale rammen har gulnet mer, men, men. Den sitter godt når man trykker på den, men den er fullt mulig å ta av ved behov. Så langt har jeg ikke hatt behov for noen fysisk bryter de seks årene jeg har hatt trådløs bryter til stuelampen, og regner med å ikke trenge det nå heller, men går likevel for å ha fysisk bryter i reserve. Dvs. få elektriker til å bytte to dimmere med bryter, og sette slike lokk utenpå der også. Fremfor å direktekoble de øvrige punktene og bygge en zigbeefjernkontroll inn i veggboksen. Det blir litt corny med en løsbryter festet utenpå blindlokket, men det er ihvertall mye bedre enn å teipe fast bryteren i på-posisjon og ha en annen kontroll over Men jeg skal innrømme at når man kikker på vippestykket før det settes på plass, DA ser det ikke spesielt proft ut...

qLWNWzul.jpg

Mulig jeg går 3d-printede deksler på de to jeg har igjen, selvom jeg har flere vippestykker liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heatit Z-dim er begge deler, fungerer som en «manuell dimmer», men kan overstyres fra x-wave ved ønske/behov.
Jeg bruker en slik på barnerommet, for å unngå at 2-åringen slår på fullt lys når han skal sove. Har en event som mellom 2 klokkeslett trigges på at dersom lysstyrken endres og settes over 20%, dimmes den ned til 10% igjen. Resten av døgnet er den en helt manuell dimmer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 21.52, arneolav skrev:

Z-wave dimmere gir full automatikk og topp WAF!

Z-wave-dimmere gir et også mareritt av inkompabilitet med pærer siden det ikke finnes noen fungerende standard for dimbare led-pærer som ikke gir problemer med flimring, brumming og diverse, selv når man kjøper pærer av samme merke og modell som man hadde sist. Øyet som ser. ? Jeg har gått over til all elektronikk i pærene, og kommer neppe til å g å bort i fra det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gert skrev:

Z-wave-dimmere gir et også mareritt av inkompabilitet med pærer siden det ikke finnes noen fungerende standard for dimbare led-pærer som ikke gir problemer med flimring, brumming og diverse, selv når man kjøper pærer av samme merke og modell som man hadde sist.

Her har det etterhvert blitt ganske mange dimmere av diverse typer men har ikke hatt slike problemer som ikke kan løses.

Problemene oppstår gjerne ved lavt lysnivå, men fleste dimmere har mulighet for justering av dette og det har løst problemet for meg.

Men, flere lyspunkt på samme dimmer kan være en utfordring: Hvis én pære må byttes kan problemer oppstå og da vil løsningen være å bytte samtlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, gert skrev:

Z-wave-dimmere gir et også mareritt av inkompabilitet med pærer siden det ikke finnes noen fungerende standard for dimbare led-pærer som ikke gir problemer med flimring, brumming og diverse

Det problemet er bare  2017. :P 

 

Men seriøs, hvis man unngår de absolutt billigste LED-pærene (Ikea er OK), så går det nå høyst sannsynligvis bra. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.