Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Panelovner med lokal administrasjon


Anbefalte innlegg

Pr. i dag har jeg panelovner fra MILL. Dette lar seg integrere med Home Assistant.

 

MEN.

Problemet er at MILL benytter en skytjeneste, noe som fører til at ovnene ikke lar seg styre om nettet er nede.

Jeg ønsker noe som lar seg styre lokalt og via HA. Og med styre mener jeg hente ut current temp, satt temp etc.

 

 Hva er alternativene… ?

 

Er det Nobø som er veien å gå eller finnes det andre (bedre) muligheter..?

(Det er ikke et alternativ å "styre" ovnene "by proxy" dvs. via rele som Fibaro el. Lig. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, NotYourName skrev:

(Det er ikke et alternativ å "styre" ovnene "by proxy" dvs. via rele som Fibaro el. Lig. )

Tja... smak og behag, selvfølgelig, men hvorfor er ikke dette et alternativ? Garantert lokal styring, og sannsynligvis den mest stabile måten å gjøre det på. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Tja... smak og behag, selvfølgelig, men hvorfor er ikke dette et alternativ? Garantert lokal styring, og sannsynligvis den mest stabile måten å gjøre det på. :) 

 

Som du sier. Smak og behag. I mine øyne anser jeg ikke dette som lokal styring. Det er "brute force". Jeg styrer varmekablene på badet på denne måten, men akkurat panelovner ønsker jeg å ha en løsning innebygget i ovnen. Ønsker ikke å slå hele enheten av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, NotYourName skrev:

Jeg styrer varmekablene på badet på denne måten, men akkurat panelovner ønsker jeg å ha en løsning innebygget i ovnen.

Festlig. Jeg gjør det på stikk motsatt måte. :)

 

8 minutter siden, NotYourName skrev:

Det er "brute force"

Det er det, men hva så? En ovn er jo kun en samling varmepaneler. Personlig skulle jeg ønske man kunne få ovner uten innebygd termostat for den er stort sett bare i veien, men EU har bestemt at det ikke er lov. Forsåvidt ikke direkte idiotisk fordi folk flest har ikke smarte hjem, men for oss som har det, så er det unødvendig.

 

Termostaten er jo forsåvidt OK å ha som en sikkerhetsventil...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Moskus skrev:

Festlig. Jeg gjør det på stikk motsatt måte. :)

 

Fant ikke noen effektregulatorer som passet mitt behov (gammelt bad uten sensor med føler i gulv og regulator i gangen utenfor badet) og fant at det ble like billig med en Hue bevegelses-sensor og et Fibaro rele. Ble en fin test på funksjon og ga meg samtidig noe mer administrasjon og muligheter. Når badet skal bygges om, er det ikke sikkert at denne løsningen blir videreført. 

 

25 minutter siden, Moskus skrev:

Det er det, men hva så? En ovn er jo kun en samling varmepaneler.

 

Be that as it may, vil jeg uansett ende opp med en ovn med egen termostat, (pga. gitte lov) Tenker det blir litt som å slå av strømmen på kjøleskapet fordi korrekt temperatur er oppnådd. 

Keen på en ovn som er tilgjengelig hele tiden og kan rapportere status..  En ennen ting er feks. differensiering på lokal temperatur. Panelovner under vindusrekken i stuen, vil ha behov for å varme mer, enn panelovnene i andre siden av stuen der det ikke er like mye kulderas. Kan seff løses med flere termostater for mer presis styring, men det er jeg ikke keen på, all den tid panelovner løser det fint i dag med innebygget termostat. Som jeg allerede har. Differansen er bare ønsket om å automatisere disse lokalt. (Dvs. uten å bruke skytjenester)

 

Men samtidig ser jeg at om det ikke finnes gode alternativer vil det være mest stabilt med billige "dumme" ovner med enkle termstater,  fibaro og flere z-wave temp. sensorer... :)

Endret av NotYourName
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, NotYourName skrev:

Keen på en ovn som er tilgjengelig hele tiden og kan rapportere status.

You and me both! :)

 

Problemet her er utvalget. Jeg kunne ønske meg en ovn med innebygget Z-wave termostat, siden jeg først må ha den. Det hadde vært noe, men jeg må dessverre innse at det neppe kommer til å skje fordi Z-wave ikke er "folkelig" nok. Da er det wifi som gjelder, selv om det har en del ulemper (bl.a. fordi det er enorm sannsynlighet for at produsenten vil tvinge deg til å bruke deres sky).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Problemet her er utvalget. Jeg kunne ønske meg en ovn med innebygget Z-wave termostat, siden jeg først må ha den. Det hadde vært noe, men jeg må dessverre innse at det neppe kommer til å skje fordi Z-wave ikke er "folkelig" nok. Da er det wifi som gjelder, selv om det har en del ulemper (bl.a. fordi det er enorm sannsynlighet for at produsenten vil tvinge deg til å bruke deres sky).

 

Hm. Da var det som jeg fryktet. Og Nobø som ser fett ut, men som ikke kommer helt opp der (pbga. manglede rapportering av bla. temp etc.) blir da uaktuelt.. Da kan det se ut til at det faller i retning av Fibaro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, NotYourName skrev:

Da kan det se ut til at det faller i retning av Fibaro :D

Dessverre den enkleste, og ofte beste løsningen for oss som liker automatiserte og ikke bare fjernstyrte funksjoner...

 

Men tenk om en produsent hadde turd å implementere Z-wave. Jeg vil tippe at antallet solgte ovner nok hadde fått en boost, da det er flere og flere som har smarte hub'er som FutureHome eller Homey hjemme.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det panelovner uten innebygde termostater? Altså, som er beregnet for direkte permanent tilnytning til en ekstern termostat?

I så fall kunne man koblet en eller flere slike ovner direkte til f.eks. en HeatIt-termostat. En bakdel med en slik løsning er at dette arbeidet måtte i så fall utføres av sertifisert elektriker. I tillegg blir totalprisen ikke akkurat lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Finnes det panelovner uten innebygde termostater? Altså, som er beregnet for direkte permanent tilnytning til en ekstern termostat?

I så fall kunne man koblet en eller flere slike ovner direkte til f.eks. en HeatIt-termostat. En bakdel med en slik løsning er at dette arbeidet måtte i så fall utføres av sertifisert elektriker. I tillegg blir totalprisen ikke akkurat lav.

 

Usikker på om dette i det store og det hele er lov... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, NotYourName said:

 

Usikker på om dette i det store og det hele er lov... ? 

Hvis det utføres av en godkjent elektriker er ikke dette i prinsippet noe forskjellig fra oppkobling av en vanlig varmekabel i et gulv, du bare erstatter varmekablen med en eller flere panelovner. Panelovnene kunne være fast kablet til termostaten, eller man kunne også tenke seg at panelovnen er koblet med støpsel til vegguttak som termostaten styrer av/på.

Dette vill jo fungere helt greit med ovner med termostater også, hvis man bare satte den innebygde termostaten i ovnen til en høy temperatur, men det er jo litt unødvendig å ha en termostat i ovnen hvis man ikke bruker den....

Endret av JxxxIxxx
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Hvis det utføres av en godkjent elektriker er ikke dette i prinsippet noe forskjellig fra oppkobling av en vanlig varmekabel i et gulv, du bare erstatter varmekablen med en eller flere panelovner.

 

Hm. Godt poeng. Jeg skal sjekke opp med elektriker om dette er oppdrive. Om jeg blir å styre paneler via relé vil jeg uansett måtte bytte enkelte panelovner da det jeg har som ikke er Mill, har en tendens til å "resettes" ved strømdrudd. Less is more i enkelte tilfeller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JxxxIxxx skrev:

Hvis det utføres av en godkjent elektriker er ikke dette i prinsippet noe forskjellig fra oppkobling av en vanlig varmekabel i et gulv, du bare erstatter varmekablen med en eller flere panelovner.

Usikker på det. Det er lovfestet at frittstående ovner (panel eller oljeovner) skal ha termostat, og jeg lurer på om det er et krav om digitale termosteter fordi de analoge "ikke er nøyaktige nok".

 

Det er jo også et sikkerhetstiltak. Å ha durende en åpen panelovn uten styring gir nok større brannfare til enn en løpsk varmekabel i et betonggulv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Moskus said:

Usikker på det. Det er lovfestet at frittstående ovner (panel eller oljeovner) skal ha termostat, og jeg lurer på om det er et krav om digitale termosteter fordi de analoge "ikke er nøyaktige nok".

 

Det er jo også et sikkerhetstiltak. Å ha durende en åpen panelovn uten styring gir nok større brannfare til enn en løpsk varmekabel i et betonggulv...

 

Jeg tenkte mer på ovner som er spesifikt beregnet nettopp til å være en del av et større "system", ved at de er fast koblet til en eller annen form for styring. Dvs. egentlig akkurat slik som den stigvi linker til. Hvis en slik ovn er fast kablet til f.eks. en Heatit termostat så burde jo dette tilfredsstille de lover og regler du nevner? I alle fall i prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kreves det sannsynligvis at det er koblet til godkjent termostat. Det kan man selvfølgelig gjøre, men det er jo en vesentlig mer omfattende prosess (og kost).

 

@stigvi sin kommer ikke med stikkontakt, så du skal ha en elektriker til å koble det opp og godkjenne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Men da kreves det sannsynligvis at det er koblet til godkjent termostat. Det kan man selvfølgelig gjøre, men det er jo en vesentlig mer omfattende prosess (og kost).

 

@stigvi sin kommer ikke med stikkontakt, så du skal ha en elektriker til å koble det opp og godkjenne det.

 

Ja, det er jeg helt enig i. det var akkurat det jeg nevnte i min første post i denne tråden. Ovnen, eller ovnene, må (antageligvis) være kablet fast til termostaten, og man må da også ha en elektriker til å utføre arbeidet. Så kostnaden vil nok bli høyere enn for en uavhengig ovn du bare kan plugge i et eksisterende vegguttak.

 

En annen ulempe med en slik fast løsning med "fjern-termostat" ville vel kanskje være at det kan i noen tilfeller bli vanskelig å sette opp noe slikt i et hus i ettertid.

Det vil sannsynligvis kreve trekking av nye ledere til hver ovn, og det kan erfaringsmessig allerede være ganske trangt i mange trekkrør.

Man kunne jo tenke seg å omgjøre det vegguttaket som ovnen er koblet til opprinnelig til et fast tilkoblingspunkt som er styrt av termostaten, men dette er ikke alltid mulig, da det ofte er slik at flere vegguttak i et rom er koblet til samme ledere. Det skulle tatt seg ut at man plutselig opplevde at termostaten i tillegg til å styre ovnene også slo av og på lamper og TV osv. som var koblet til andre vegguttak i rommet ?

I et nytt hus kan man lettere ta hoyde for en sånn løsning fra starten av.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tilbakemeldinger!

Tror jeg skal gå etter den "dummeste" ovnen jeg kan finne, dog *med* termostat. Spenne opp Fibaro i stikk og styre det hele med Aqara eller tilsvarende temp. sensor.  Kjenner den doble sikringen med termostat har en liten kost for nattesøvnen sitt vedkommende! 

 

Så får jeg håpe at det ikke tar FOR lang tid før ovner med innebygget z-wave er hyllevare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.