Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overvåkning av... brøyteskavl?


tommyb

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg har et sært spørsmål. Det blir litt særere enn det hadde trengt å være, siden kameraovervåkning ut mot gata blir frowned upon. 

 

Det er så enkelt som at jeg trenger vite, allerhelst varsles, dersom det har snødd mye eller kommet en stor brøyteskavl i innkjørselen mens jeg er på jobb. 
Har regnmålere til en RPi, men de rapporterer ikke engang på regn, og slett ikke på snø. Og det ville heller ikke plukket opp en brøyteskavl. Vi har ikke gjerdestolper eller tilsvarende som jeg kunne montert noen sensorer i innkjørselen heller, og de hadde neppe overlevd brøytebilen spesielt lenge uansett. 


Den eneste ideen jeg har til å finne ut av dette, er et kamera. Men kameraet vil da bli stående enten rett mot gaten, eller et godt stykke unna og på skrå mot gaten. Og dette er jo som sagt frowned upon. Også usikker på om et kamera er godt nok til at jeg faktisk klarer se om det er en kant selv om det er opplyst fra garasjen. I fjor prøvde jeg et billig Trust webkamera siden jeg uansett hadde en RPi ved garasjen, men det var vanskelig å skille ut/vurdere snøen på et såpass billig kamera. 
 

Er det noen som har gode idéer til hvordan jeg kan holde et øye med farbarheten i innkjørselen?

 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov for private å sette ut webkamera, men 1) man skal egentlig ikke kunne gjenkjenne personer og 2) du kan egentlig ikke ikke filme annen persons eiendom (noe som gjør at de aller, aller fleste ringeklokke-kameraer strengt tatt ikke er lovlige).

 

Men det burde gå greit. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

(noe som gjør at de aller, aller fleste ringeklokke-kameraer strengt tatt ikke er lovlige).


Tja, ingen regel uten unntak... ;)

Sitat

Datatilsynet har tidligere godtatt systemer der et kamera er tilknyttet ringesystemet forutsatt at kameraet kun blir aktivert når det ringer på hos den enkelte beboeren. Det er også viktig at kameraet bare fanger opp området rett foran døren, og ikke mer enn det som er nødvendig for å se hvem som ringer på.


Fra: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok sette opp et kamera (ikke vidvinkel) slik at det ikke peker mot nabohuset, men det blir vanskeligere å peke unna folk som går forbi. 
Nå er det ikke slik at brøyteskavler er spesielt interessante å følge med på, men de er leie å komme over i elektrisk rullestol uten voksenhjelp. Da får jeg heller sette et kamera der sånn at jeg kan iverksette tiltak. 

Et alternativ jeg har tenkt på er rett og slett å sette noe a la en Ring dørklokke på garasjen. Da kan den også fungere som kontaktmulighet dersom jeg har glemt å sende med garasjeportåpneren. Men er strengt tatt ikke imponert over bildekvaliteten eller tjenesten til Ring, et kamera er nok et bedre kamera. 
 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ZoRaC skrev:

Tja, ingen regel uten unntak... ;)

Sitat

Datatilsynet har tidligere godtatt systemer der et kamera er tilknyttet ringesystemet forutsatt at kameraet kun blir aktivert når det ringer på hos den enkelte beboeren. Det er også viktig at kameraet bare fanger opp området rett foran døren, og ikke mer enn det som er nødvendig for å se hvem som ringer på.


Fra: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Du må lese hva du siterer, så ser du problemet. ;) 

 

 

10 timer siden, tommyb skrev:

Jeg kan nok sette opp et kamera (ikke vidvinkel) slik at det ikke peker mot nabohuset, men det blir vanskeligere å peke unna folk som går forbi. 

Jeg hadde prøvd meg med det kamera, og forsøkt å vinkle det slik at det er åpenlyst at det filmer inngangen og ikke gata.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Moskus skrev:

Du må lese hva du siterer, så ser du problemet. ;) 

 

Jeg har aldri prøvd et ringeklokkekamera, så jeg kjenner ikke til om de kan aktiveres uten at noen ringer på eller ikke... Hvis de tilfredsstiller det kravet så er jo ringeklokkekameraet i seg selv lovlig, så lenge den som monterer det følger de to andre tingene du har uthevet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ring Video Doorbell 2 ved inngangen, og det kan fjernaktiveres, faller derfor utenfor forutsetningen. Inngangen er bak garasjen, så der er det imidlertid uproblematisk å ha et kamera. Det er ut mot gaten/brøyteskavlen som er problemet. Jeg får teste litt ut hva som er mulig med å sette et kamera på forskjellige plasser. Eventuelt får jeg til neste år lage ett eller annet ut mot gaten som et kamera kan festes til og peke innover/på tvers av innkjørselen. Skal legge fast dekke og da ryr vel pengene ut uansett.

 

Finnes det sensorer a la heisdør-sensorer som man kan legge inn på begge sider av innkjørselen? Nesten sånn at tredjeparti ryggesensorer kunne hjulpet, i alle fall i kombinasjon med et oversiktskamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tommyb skrev:

Kanskje. Satt opp mellom to stolper og forsynt med strøm somehow. De må tåle slaps og regn, da. Og så må jeg finne ut hvordan de skal kobles til nettet, gjerne via OpenHub.

Den sensoren er "vanntett".

Jeg skriver det i hermetegn fordi kineserne skriver at den er vanntett, men det kan det nok stilles spørsmål med. Jeg tipper at den ikke er designet for vestlandsvær (som ikke er et problem for oss siden den er montert innendørs). Samtidig er det usikkert om det er krise om det kommer noe fuktighet inn i den da det sannsynligvis vil renne ut.

 

Men det er også andre løsninger som denne (som jeg har i kjelleren men ikke testet enda) som har den fordelen at den ikke krever en ledning over til sensoren på den andre siden av veien, men bruker speilet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På grensen til gravrøveri dette kanskje, men jeg har også det "problemet" at kamera kan se veien.

Det jeg tenkte meg er en "brem" som maskerer ut det som ikke er min eiendom. Ikke som prosessering, men rent fysisk skjerming.

Da kan jo hvemsomhelst sjekke det. Hvis du ikke kan se kameraobjektivet, så kan det heller ikke se deg.

Er dette nok for å definere kameraet som "innafor"?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sjekket om  målinger med f.eks. HC-SR04 ultralydsensor er brukenes mot snø? 

Hvis man har et passende sted hvor man kan montere en ESP8266+HC-SR04 pekende mot snø vil den kanskje gi en OK indikasjon på snømengde? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdater tråden om du prøver med Ultrasonic sensor da. 
har kombinert Robotgressklipper/Søppelskur der jeg bare har støpt sokkel og lagd ei halv ramme ennå, der kan jeg lage tilpasning til en sensor mot fortauskanten, ikke alltid like lett å se høyden fra kamera når det er mørkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Løsningen for i år var å sette opp et HikVision overvåkingskamera på garasjen med bratt vinkel ned i bakken. I utkanten av bildet går kanten av veien og dermed kan jeg se en eventuell brøyteskavl. Så har jeg lagt svart privacy mask i programvaren der det eventuelt går an å se noen som går forbi. Vinkelen ned mot bakken gjør at det ikke oppleves som at kameraet peker mot veien. Muligens fortsatt potensiale for å få det litt bedre tilpasset ved å vri på det.

HikVision-kameraet har mye klarere bilde enn webkameraet jeg brukte i fjor eller Ring Video Doorbell 2, så den vil gi et godt bilde av om rullestolen kommer seg inn innkjørselen de aller fleste dagene. Med hjemmeskole og snart vår er det vel heller ikke en aktuell problemstilling før til neste vinter.

Det er nok likevel ikke like bra som en sensor, og når jeg skal legge nytt underlag på innkjørselen skal jeg se på mulighet for en sokkel med sensorer. Akkurat nå er jeg mer opptatt med valg av underlag samt innvendige prosjekter.

 

innkjørsel.jpg

Endret av tommyb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har det klingende navnet DS-2CD2041G1-IDW1(2.8MM).

Jeg lot meg lure av "G1" i modellnummeret til å tro det var en nyere modell, men firmwaren lar seg ikke oppgradere. Ville kjøpt en annen modell hvis jeg visste dette.

innkjørsel.jpg

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.