Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Yale Doorman + Homekit


MariusB

Anbefalte innlegg

Hei, driver å ser på muligheten til å få Doorman inn i Homekit. Ser at det er mulig i andre land å få Homekit på sine Yale produkter, jeg kom også over denne artikkelen fra Lyd&Bilde: https://www.lydogbilde.no/nyheter/ifa-2019/ifa-2019-yale-doorman-blir-oppkoblet

 

Er det noen som har fått til dette enda? Bruker dere Homeseer, Homebridge eller noe annet? Vil ikke ha alarmselskap. Er det noen som vet når den nye hub'en og den nye modulen evt blir lansert? Har prøvd å spørre de som leverer Yale i norge (ASSA mener jeg), men de kunne ikke si noe / visste ingenting om det. 

 

Dersom dette har kommet opp før beklager jeg.

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 3.12.2019 den 21.07, MariusB skrev:

Hei, driver å ser på muligheten til å få Doorman inn i Homekit. Ser at det er mulig i andre land å få Homekit på sine Yale produkter, jeg kom også over denne artikkelen fra Lyd&Bilde: https://www.lydogbilde.no/nyheter/ifa-2019/ifa-2019-yale-doorman-blir-oppkoblet

 

Er det noen som har fått til dette enda? Bruker dere Homeseer, Homebridge eller noe annet? Vil ikke ha alarmselskap. Er det noen som vet når den nye hub'en og den nye modulen evt blir lansert? Har prøvd å spørre de som leverer Yale i norge (ASSA mener jeg), men de kunne ikke si noe / visste ingenting om det. 

 

Dersom dette har kommet opp før beklager jeg.

Takk for hjelp.

 

Har fikset dette pr. følgende: Yale Doorman -> Verisure Vbox Micro og Smartlock modul (ikke alarmselskap) -> homebridge-verisure -> HomeKit (med automatisering for låsen til virtuelt device fra HS3) -> homebridge-homeseer-plugin-2018 -> HS3 (med virtuelt device for låsen, locked/unlocked). Finnes kanskje mer elegant løsning, men dette fungerer.

 

Bruker videre HSBuddy i HS3 for automatisk låsing/åpning etter som vi kommer og går. Har også testet dette ved "geofencing" i HomeKit, men synes det fungerer bedre med HSBuddy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

https://www.theverge.com/platform/amp/2019/9/4/20848797/august-yale-smart-lock-europe-connected-keyless-conexis-doorman-monoblock
 

bruk august sin løsning som kommer snart til Europa, denne heter connected by august i USA men kommer til Europa med navnet yale access module. Denne kan du bruka med Alexa, Google Home og Homekit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hjelmseth skrev:

Ser ut til at den amerikanske versjonen bruker Bluetooth, så regner med den kommer til å gjøre det samme her til lands når den kan kjøpes

Ah. "Nærmest ubrukelig", med andre ord. ;) 

 

Det var jo litt synd. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da må man jo ha enda en bridge fordi noen har valgt å ikke implementere allerede kjente standarder, som wifi, Zigbee eller Z-wave. Det synes jeg personlig er synd. Men det selger visst, så vi er jo i undertall vi som bryr oss...

 

Det viser bare at ordet "smart" blir assosiert med "kan styres fra mobiltelefon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jo, men da må man jo ha enda en bridge fordi noen har valgt å ikke implementere allerede kjente standarder, som wifi, Zigbee eller Z-wave. Det synes jeg personlig er synd. Men det selger visst, så vi er jo i undertall vi som bryr oss...

 

Det viser bare at ordet "smart" blir assosiert med "kan styres fra mobiltelefon".

Jepp synd er det, men jeg skal værtfall gjømme bridgen i skapet i gangen når jeg tester denne ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg sende Mail til yale å sporte etter når det kommer en løsning 02.03.20

 

Det finns ännu inget datum satt för när denna lösning blir aktuell i Skandinavien, men en förhoppning är framåt sommaren.

 
Hälsningar
Peter
Yale Support Skandinavien

så regner med at løsningen snart kommet 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, solosuper skrev:

Jeg bruker id lock med z-wave modul som er koblet sammen med home assistent. Bruker så home assistent som bro til homekit. Låsen funker dønn stabilt! Vil tru det samme gjelder for Yale med Z-wave

Takk for svar. Den modulen jeg linker til ovenfor. Er det z-wave? 

I så fall installerer jeg z-wave modul på home assistant også kobler home assistant til homekit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En norsk Yale Doorman har ingen Z-wave modul. Den har en Zigbee-modul men den er kun åpnet for "smarbeidspartnere".

 

Noe som er rart, for i andre markeder finnes det både åpne Z-wave og Zigbee-moduler, mens her i Norge har det med "sikkerheten" å gjøre. ?

I call bullshit.

 

 

(IDlock 150 er derimot en ypperlig løsning hvis man ikke har kjøpt lås enda.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal komme en ny HUB med Apple Homekit støtte etterhvert. Sist jeg snakket med de skulle det komme ila året her, og mulig det skjedde allerede før sommeren. Jeg tenker det kan være lurt å ha litt is i magen før man hopper over på noe drastisk nå, det er ikke sikkert at løsningen er så langt unna :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

En norsk Yale Doorman har ingen Z-wave modul. Den har en Zigbee-modul men den er kun åpnet for "smarbeidspartnere".

 

Noe som er rart, for i andre markeder finnes det både åpne Z-wave og Zigbee-moduler, mens her i Norge har det med "sikkerheten" å gjøre. ?

I call bullshit.

 

 

(IDlock 150 er derimot en ypperlig løsning hvis man ikke har kjøpt lås enda.)

Takk for svar. Eneste er at IDlock er vesentlig dyrere. Men mulig jeg må bare gjøre det om det ikke kommer en bedre løsning fra Yale snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den koster faktisk nesten en tusenlapp det. Det er faktisk ikke ubetydelig, men jeg personlig hadde glatt valgt det samme en gang til. Nå slipper jeg å være avhengig av at en eller annen "sky" skal fungere for å kunne låse opp eller igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Fortsatt ingen støtte for homekit. Støtter google assistant, og siden denne finnes som en app som kan åpnes av siri kommando så er det i alle fall en ørliten midlertidig løsning. Da sier man f.eks "hei google, lås ytterdør" til iphone, og da gjør den som siri ville gjort.... Men dog. Dårlig at de ikke har kommet med noe mot apple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

https://www.yalehome.no/no/produkter/yale-doorman-l3-smartlas/yale-doorman-l3-smartlas/

 

Ser Yale har lansert Doorman L3 som inkluderer hub. Reklamen tilseier integrasjon med "smarthjemsssystemer" uten at det er spesifisert.

 

Kult at den har innbygd ringeklokke!

 

Mvh,

Anders

Endret av anders.ovreseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.