Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvor mye strøm kan man regne med å spare med smarthusstyring?


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg ser at jeg ligger an til å bruke rett i underkant av 4000kwh i desember. Huset er rent elektrisk oppvarmet, og jeg kjører elbil som lader hjemme. Har noen her en formening om hvor mye strøm ca. jeg kan spare dersom jeg gjør følgende:

- Bytter ut alle termostatene til noen smartere

- Kobler en smart kontakt på varmtvannet

- Bytter ut ladeboksen med en som kan styres

evt. andre ting. 

 

Jeg har allerede en Athom Homey som jeg driver og setter meg inn i. Å gjøre tiltakene nevnt over blir fort kostbart, så det hadde vært interessant å vite hvilken ROI man ser for seg her. Alle innspill mottas med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vel 3000 kWh i desember, elektrisk oppvarmet og er et godt stykke fra passivhusstandard. Jeg har smartstyring av alle varmekilder og ser fra statistikken at jeg bruker ca 20 kr mer pr dag i helgene - disse 20 kr er det jeg da sparer om vinteren på å senke alle temperaturene på dagtid, dette i tillegg til nattsenking, som sikkert også står for 20 kr døgnet i besparelse. 

 

Det du kan spare penger på, er natt og dagsenking. Du kan pr. dags dato ikke spare penger på å styre etter strømpris. Hvis du i dag har komforttemperatur i huset 24/7, så snakker vi nok tusenlapper i året i mulig besparelse.

 

Jeg har programmert endel styring av varmekabler utifra framtidig strømpris, men dette har ingenting økonomisk for seg. 

Varmtvannet styrer jeg fordi det er gøy, det er ingen vits å bruke penger for å styre dette smart.

 

Elbil-lading via Tibber sin ladeboks kan gi deg 20% lavere strømregning enn spotpris, fordi elbil-ladingen din da blir en del av effektreguleringen i landet. Dette kan godt være er et godt valg, og så kommer styring etter timespris i tillegg (som nok gir litt lavere besparelse)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, berland skrev:

Det du kan spare penger på, er natt og dagsenking. Du kan pr. dags dato ikke spare penger på å styre etter strømpris. Hvis du i dag har komforttemperatur i huset 24/7, så snakker vi nok tusenlapper i året i mulig besparelse.

Nei, akkurat temperaturstyring må nok primært styres etter komforten og ikke strømpris, men det finnes andre strømsluk i huset som kan utmerket (og med fordel) kan styres etter strømpris. F.eks. varmtvannsbereder og lading av el.bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de aller færreste går med overskudd på et smarthusprosjekt. Med mindre du har en veldig dårlig isolert bolig, og du ikke styrer strømmen utifra billigste timer (og har timesprising på strømavtalen din), så vil de færreste se noen spesiell besparelse på å kjøre natt/dag-senking. Har du trege oppvarmingskilder, som f.eks. varmekabler, er besparelsen tilnærmet null.

Men det er vel ikke for å spare penger vi holder på med denne hobbyen er det vel? :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, petersv skrev:

Men det er vel ikke for å spare penger vi holder på med denne hobbyen er det vel? :D

Nei, man sparer det nok aldri inn i rene kroner og øre. 

 

Men som deg tenker jeg at det er ikke poenget. Og det er egentlig ganske mye som ikke vil "lønne seg" hvis man bare skal tenke penger. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har easee boks fra tibber på elbillading og fikk forrige dagen Tibber til å endre meg til beta tester. Da får du lading etter strømpris. Da kan du koble bilen til laderen etter jobb/ferdig med kjøring for dagen og den vil starte lading utifra hvor mye strøm du trenger og hva prisen er. Feks igår så startet ikke lading før 22.00 for da sank prisen. 

Varmepumpe vil nok gi større gevinst enn styring av ovner, men det hjelper godt på å senke på dag og natt. I tillegg har jeg lagt inn i min Homey at den holder tempen lav hvis vi feks drar bort i helgene. Lysstyring kan man sikkert også dra ut noen kr på i det lange løp. Jeg har sensorer i nesten alle rom som styrer lyset. Da trenger ingen å huske å skru av lyset etter seg på badet feks. Før så sto det gjerne på hele dagen fordi enkelte ikke er så gode på å skru det av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 10.31, petersv skrev:

Men det er vel ikke for å spare penger vi holder på med denne hobbyen er det vel?

Å "tjene" penger på smarthus er nok ikke lett men en kan jo spare en del i alle fall.

 

El.bil lading kan jeg ikke styre stort da jeg har kun 2kW lader så den trenger et døgn for å fylle opp når batteriet nærmer seg tomt...men om jeg skulle få meg en større lader så kan jeg lett sette opp ladetimer i bilen.

 

Det lille jeg har sett på døgnpris på strøm så er det rundt 6-8 tiden og 15-20 som er høyest så om en kan redusere forbruket i den perioden så er det i alle fall en enkel automasjon. For min del, med vannbåren varme i betonggulv og 300l bereder matet av varmepumpe så kan godt disse gires ned en del i de dyre periodene. Varmepumpen tar berederen opp til rundt 55 grader og el.elementet på 2.9kW for toppvarme står for tiden kun på mellom kl 0 og 6.

 

Disse toppene i strømpris vil nok variere litt men at prisen er desidert høyest når forbruket er størst vil ALDRI endre seg...og dermed vil en ren klokkestyring av enkelte laster treffe rimelig godt uten en masse mikkmakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste året har strømprisen faktisk vært forholdsvis flat i løpet av døgnet. De "to klassiske pristoppene" (rundt kl 07 og 17) som har vært en stor av drivkraften for at alle nå skal bli supert-interesserte i AMS-målerne og ha et aktivt forhold til sitt eget strømforbruk har vært mer eller mindre ikke-eksisterende.

 

Tidligere var det faktisk mer å spare på å styre etter strømpris fordi prisen varierte mer. Nå er den stort sett så lik gjennom døgnet at det ikke er noe poeng i å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, petersv skrev:

litt usikker på hvordan du regner matematikk

Jeg klarer å se at et godt prosjekt ikke nødvendigvis MÅ ha et kronemessig overskudd men jeg skjønner jo etter 40 år i arbeidslivet at ikke alle er enige i dette. "Mang en blåruss har ødelagt et godt prosjekt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ihvertfall selv på at jeg sparer særlig mye. Mener jeg sparer litt i kroner og ører, men det er vel så gjerne innbilning. Kommer desverre ikke utenom at de serverne jeg har i kjelleren for å drive smarthuset og diverse andre tjenester bruker mer strøm enn jeg sparer med tiltakene. Vi hadde definitivt spart mest strøm ved å droppe alle mulige mulige mer eller mindre nødvendige funksjoner og levd mer som i gamle dager. Hos oss har vi smarthus, Plex, kameraovervåkning, backup og sentral fillagring, pc'er "overalt", smarte tv'er, osv. Sum strømforbruk overgår nok det en mer tradisjonell familie ville brukt. Så er det selvfølgelig en helt annen sak om min familie egentlig er villig til å gå tilbake til et mer tradisjonelt levesett. Smarthus begynte jeg egentlig med siden jeg hadde interessen, og jeg ville forberede meg på disse effekttariffene som alle ser så mørkt på.

 

Nå er ikke jeg veldig "grønn" av meg, men allikevel kjenner jeg på at dette med miljø også begynner å bli et sentralt argument i det vi driver med. Det handler ikke så mye om å redusere strømforbruket, det handler vel så mye om å balansere det utover døgnet, både med tanke på fremtidige effekttariffer, men også ut i fra tanken om at et samlet nasjonalt effektuttak over hva vi produserer selv i Norge medfører import av kullkraft.

 

Så mangler dere gode unskyldninger kan dere alltids gi hobbyen et miljø-alibi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Tibber og får "sammenlignet med snittet med din husstørrelse" opp i app'en. Vi ligger alltid godt under (25-35%) på vinterhalvåret, men har såpass mange elektriske dingser på om sommeren at da ligger vi over snittet. Men om sommeren er strømprisen også lavere. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.