Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Z-wave til 4*2 dimmer


Nasroht

Spørsmål

Hei

 

Har nettopp fått opp heatit på varmekablene, og når en først er i gang tenkte jeg ta lysene. I dag har jeg to bryterere i samme klasse som består av 8 knapper, 7 soner i bruk. Denne kan slå av/på eller ved å holde inne knappen blir lyset 50% tent. Får jeg plass til en z-wave boks her, vil trenge 4 enheter ?

 

Alternativer for akkurat denne bryteren?

 

Resten av huset har kun dobbel bryter, antar det går ok ? 

 

Tenkte uansett kjøpe en homey hub, så jeg kan blande noe teknologi. Men må litt z-wave for at MESH skal fungere adekvat og. 

 

Viktig at lysene beholder en form for bryter.

 

 

5V0mGDX_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&f

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
6 timer siden, Nasroht skrev:

Får jeg plass til en z-wave boks her, vil trenge 4 enheter ?


Har du plass til Fibaro Dimmer 2 ved hver lyskilde i stedet? Du trenger en til hver, altså 8...

 

6 timer siden, Nasroht skrev:

Alternativer for akkurat denne bryteren?


Hvis du kan putte dimmerne ved lyskilden så kan du trolig styre lysene via Z-Wave assosiasjon med to slike: 

https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/zwave-kontrollere/veggkontroller-zv9001k8-dim-g4.html

(jeg har ikke prøvd dem, men du finner noen erfaringer på forumet her om du søker litt)

 

6 timer siden, Nasroht skrev:

Resten av huset har kun dobbel bryter, antar det går ok ? 


Ja, det går fint! :)

Men du må ha to dimmere pr sted da, en til hver lyskilde. 
En Fibaro dimmer 2 bak bryteren og to impulsfjærer bak vippene, samt en Fibaro dimmer 2 ved den ene lyskilden. Styres via Z-Wave assosiasjon. Jeg har det slik på badet (taklys og speillys). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk

 

Det panelet med 8 knapper styrer flere grupper med 32 LED lys (tidligere eier satt opp). Forstår jeg deg rett kan jeg ha fibaro ved kilden, og da kanskje ved hver gruppe slik det er satt opp i dag. Antar de er koblet serielt på et vis. 

 

Utfordringen er å få MESH til å dekke huset fra underetasjen opp til annen etasje. Og da er det fint å få med stuen som er i midten. 

 

Blir dyrt, men gøy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Nasroht skrev:

Det panelet med 8 knapper styrer flere grupper med 32 LED lys (tidligere eier satt opp). Forstår jeg deg rett kan jeg ha fibaro ved kilden, og da kanskje ved hver gruppe slik det er satt opp i dag. Antar de er koblet serielt på et vis. 

 

Du kan ikke seriekoble flere Fibaro-dimmere, så mest trolig må du ha alle ute ved "gruppene" og ha bare veggkontrolleren (bryteren) der du har bryterne i dag.

Du må nesten sjekke hva slags lys/styring forrige eier har montert, for å være sikker på at de lar seg dimme med en Fibaro dimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.