Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elektriske varmekabler Z-wave flush termostat


iceball

Anbefalte innlegg

Har en del soner med gulvvarme i rom som sjelden er i bruk og lurer på å gå for en litt rimeligere løsning enn Multireg i disse rommene, men vet ikke helt om det er mulig. Er nytt hus med nexans elektrisk gulvvarme og vanlige gulvfølere (NTC tror jeg det heter). Bonus at man får med effekt og strømforbruk i påvente av at Multireg skal komme med dette.

Ser Qubino f.eks. har en flush on/off termostat og en PWM termostat (uten at jeg skjønte helt hva det ville si), men passer de kun med Qubino sine følere? Noen som har brukt eller testet disse eller tilsvarende?

Kommer til å være Aeotec Multisensor 6 i rommene for temp.måling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall viktig hvis du har tregulv at du velger en termostat med gulvføler og begrensning på maks gulvtemperatur, kunne ikke se at Qubino hadde det i farten.

Har du annen type gulv er vel ikke noe i veien for å bruke den, men du vil jo ikke kunne styre den fra annet enn automasjonssytemet da, jeg syntes det er greit å kunne justere de der de står..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens termostater og gulvvarmen antar jeg kun er av og på ja (enkle termostater, bortsett fra stue/kjøkken med begrenset temperatur 27 grader. huset og det elektriske er nytt i vinter). Antar 220 V, men må se i dokumentasjonen ja.

Det er snakk om bod og teknisk rom. Har stått på minimum eller av hele tiden og synes ikke 1500 kr per multireg derfor er verdt det på 2 x 4 kvm. Dessuten hvis man kan styre temp direkte på enheten så må jeg lage masse eventer som overstyrer sjefen her hver kveld når hun har lagt seg [emoji12][emoji56]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Actibus skrev:

Det er iallefall viktig hvis du har tregulv at du velger en termostat med gulvføler og begrensning på maks gulvtemperatur, kunne ikke se at Qubino hadde det i farten.

Vi hadde svakstrømsgulv før, og der lå begrensningen i systemet. Så termostaten kunne være så smart eller dum som den bare ville.

 

8 timer siden, iceball skrev:

Har stått på minimum eller av hele tiden og synes ikke 1500 kr per multireg derfor er verdt det på 2 x 4 kvm

Du har glemt den kostnaden om et par måneder... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qubino termostater har ikke støtte for gulvfølere, kun ekstern tempføler  som måler lufttemperatur. I tillegg har de bare støtte for 1 strømutgang (on/off) til f.eks den ene varmekabelledningen. Den andre (N) må kobles til en koblingsklemme sammen med nøytral (N) ledningen (blå) fra strømnettet. Fra koblingsklemmen fører man en ledning (gjerne  blå) til N inntaket på termostaten. Leder ledningen (L) fra strømnettet kobles til L inntaket på termostaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt bruker qubino vanlige ds18b20 tempfølere med 3 pin jst kontakt på, de kan fint brukes i gulvet..

Og det er vel ikke uvanlig med bare 1 polet brudd på termostater heller

Endret av Actibus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.