Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill-problemer - og så syns noen det er rart at jeg nekter å bruke skyløsninger!


Anbefalte innlegg

Skyløsninger setter ett ukjent antall variabler i serie med det man allerede har av avhengigheter hjemme.

What Could Possibly Go Wrong ?

 

Skyløsninger er ikke aktuelt for meg da jeg har internet trådløst fra ISP.

Alternativet var DSL over de gamle papir og tjære -spinte telefonkablene fra Telenor.

4 mbit når det virket, stabilt kun så lenge det ikke regnet på en måned.

 

Nå er den trådløse internet-forsyningen ganske stabil om man tar med i betraktningene hva det egentlig er.

Likevel, noen hikk og bortfall må jeg leve med.

 

Til produsentene:

Jeg ønsker meg varmeovner med z-wave!

Ellers skal varmeovnene være dumme som brød, kun med en manuell justerbar litt bortgjemt termostat.

Den eneste smarte funksjonen jeg kan tenke meg er muligheten til at den manuelle termostaten styrer ovnen om z-wave -nettet er utilgjengelig.

Hvor vanskelig kan det være?

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mastiff said:

Alt mitt fungerer uansett om internett svikter. Og uansett om serverne til leverandørene svikter... ?

 

Mill driter på draget

 

Hos meg forsvinner muligheten til å bli varslet over SMS og Pushover. I tillegg vil plugin for å lese fra min Google kalender feile, men dette gjelder kun kalenderoppføringer gjort etter at internett forsvant.

Resten skal klare å leve greit

 

Så jeg er ikke helt uavhenging, men det er ikke noe kritisk som går ned. Huset vil fortsatt varmes opp til riktig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Guahtdim, greit, jeg mister nok E-postvarslene om feil på systemet hvis nettet forsvinner, men det har jeg ennå ikke opplevd så vidt jeg kan huske, bortsett fra en gang det var varslet på forhånd. Og systemet kjører som det skal i huset uansett, men nettradio funker selvsagt dårlig. Strømmen kan også gå, iallfall i åtte timer, før serveren og det meste annet kneler. Jeg har UPS med to 110 amperetimers bilbatterier tilkoblet! ?

 

@NilsOF Jeg har med vilje kjøpt ovner uten noe wifi eller annet ræl, og så satt termostaten på 26 grader. Så styrer jeg av og på med Z-Wave (i huset) eller Nexa 433 mHz-strømplugger (på hytta). Det har slått feil en eneste gang, da jeg hadde glemt å slå på reserveløsningen som starter om igjen den Pi-en som styrer greiene hvis den låser seg (også det med Z-Wave-strømplugger, styrt av en egen Pi som bare er til driftskontroll).Siden da har det oppført seg hundre prosent og taklet eventuelle utfall av nettverket helt automatisk. Jeg har også byttet ut SD-kortene i alle Pi-ene med USB-SSD-er, siden SD-kort kan være litt ustødige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kanutten Det er veldig enkelt, egentlig. Jeg kjøpte en halvgammel APC Smart-UPS med ødelagt batteri. Så koblet jeg to bilbatterier i serie for å få 24V, som de UPS-ene skal ha (pluss ut fra batteri 1til pluss på UPS, minus ut fra batteri 1 til pluss på batteri 2, og så minus fra batteri 2 til minus på UPS). Det er total overkill, men jeg brukte noen feite startkabler siden det er rundt to meter fra der jeg har batteriene til der UPS-en står. Startkabel er faktisk også billigere enn mye annen, tjukk kabel. Jeg har så en sikring rett ved plusspolen på batteri 1 i tilfelle kortslutning. UPS-en vedlikeholdslader batteriene, og jeg har målt det til å kunne kjøre serveren, pfSense-boksen (en Mini ITX) og alt av Pi-er, switcher og rutere i åtte timer. :)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Mastiff said:

@kanutten Det er veldig enkelt, egentlig. Jeg kjøpte en halvgammel APC Smart-UPS med ødelagt batteri. Så koblet jeg to bilbatterier i serie for å få 24V, som de UPS-ene skal ha (pluss ut fra batteri 1til pluss på UPS, minus ut fra batteri 1 til pluss på batteri 2, og så minus fra batteri 2 til minus på UPS). Det er total overkill, men jeg brukte noen feite startkabler siden det er rundt to meter fra der jeg har batteriene til der UPS-en står. Startkabel er faktisk også billigere enn mye annen, tjukk kabel. Jeg har så en sikring rett ved plusspolen på batteri 1 i tilfelle kortslutning. UPS-en vedlikeholdslader batteriene, og jeg har målt det til å kunne kjøre serveren, pfSense-boksen (en Mini ITX) og alt av Pi-er, switcher og rutere i åtte timer. :)

 

Nesten litt self sell her, men hvis du som spør om dette vil replikere dette PM meg da jeg har et par APC Smart-UPS (rack-versjoner) til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/12/2019 at 14:27, NilsOF said:

Vil det si at dere kan styre Mill-ovnene direkte?

Og at det krever workarounds?

 

Vet ikke om du siktet til mitt innlegg, men med mitt Mill-oppsett så vil jeg kunne styre ovnene fra Hass når skyløsningen til Mill er oppe, fortsatt bruke knappene på ovnen til å justere temp selv om skyløsningen er nede og ovnen er på Wifi. Hvis man legger til ovnen i "et rom" i Mill-appen, låses den lokale styringen og knappene på ovnen fungerer ikke. Jeg kjører ikke noe natt/dag-senk, da jeg mener dette er bortkastet. Skal vi lenge bort, så setter jeg temp på bortemodus, og passer på å øke noen dager før vi kommer tilbake.

Endret av petersv
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, petersv said:

Jeg kjører ikke noe natt/dag-senk, da jeg mener dette er bortkastet.

 

Og jeg mener at jorden er flat. Vi ta visst begge feil... ;)  Avhengig av om du bor i et kråkeslott på 400 kvadratmeter, altså:

 

Quote

 

Nattsenking

Ett av de mest effektive grepene for å senke strømregningen er å senke temperaturen om natten eller mens du er ute av huset på dagtid. Enova anbefaler en nattesenking på cirka fire grader som det mest ideelle. Har du et stort hus som er energikrevende, så kan det være smart å ikke senke temperaturen like mye eller i det hele tatt. Noen hus krever mye strøm for å vinne tilbake en komforttemperatur på rundt 22 grader og da kan vinninga gå opp i spinninga om du bruker for mye strøm på selve oppvarmingen.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange er ikke beviste nok på dette i mine øyne. Det er ikke uten grunn jeg har valgt et åpent standardisert system som ikke er avhengig av nett. (dvs, det er ikke helt sant, litt mer perifiere funksjoner er avhengig av nett, men de er ikke så viktig, type "er mobilen min hjemme" osv). Har panelovner jeg bare skrur på og av med styringssystemet, ser ikke helt at man kan få noen ekstra funksjonalitet over det, så at ovnen er smart gir meg lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@kanutten Jeg har nå satt opp et tilsvarende system på hytta, der jeg bruker en rackmontert APC Smart UPS SC1500. Den har to seriekoblede 70 amperetimers fritidsbatterier fra Biltema (80-3702), avtakbare batterikabelsko (35-1675) og tre 40 ampere automatsikringer kjøpt fra eBay (én mellom batteriene, én på plusskabelen nærmest batteriene og én på minuskabelen nærmest UPS-en). Mellom batteriene og UPS-en er det 12 meter med 10 mm² (8AWG) kabel (også kjøpt på eBay), så jeg kan ha batteriene i et skur ute, istedenfor inne på serverrommet i hytta. Til sammen, med batteriene kom "modifikasjonen" på litt over 2000 kroner, og en times arbeid med koblingene. (Edit: Jeg har ikke satt batteriene ut i skuret ennå, jeg prøver den med batteriene koblet til kablene jeg skal bruke, men plassert på serverrommet, så jeg kunne vite at det funket før jeg trekker opp kablene som skal brukes.)

 

Jeg slo den på halv ett, og klokka er nå halv fire. Batterispenningen på batteriene er på 23,6V (den var opprinnelig drøyt 27, men falt rett ned til 24,1 etter noen minutters belastning), mens spenningen er 22,8V i UPS-en. Den tror selvsagt at batteriene er omtrent tomme. Det trodde den for så vidt også da jeg fyrte den opp, så jeg kan ikke bruke PowerChute, for den slår av serveren automatisk, og jeg har dessverre ikke funnet noen måte å hindre det på. Men jeg bruker APCUPSd (fra Source Forge), som viser spenningen, etter at jeg har slettet det programmet den bruker for å slå av Serveren. For den har selvsagt også panikk og tror at batteriene er helt utladet. Jeg skal la den stå på til den dør av seg selv, bare for å se hvor lenge den tåler. Fritidsbatterier tåler jo utladning og oppladning igjen, i motsening til startbatterier. ?

 

Edit: Og den tålte rundt fire og en halv time, med serveren, alt av nettverksswitcher og en ekstra pc (skarpe greier med i9-prosessor) kjørende samtidig. Så bare serveren ville sikkert holdt 6-7 timer. Det holder for de fleste strømbruddene her ute. Batteriene var ikke utladet, så med kortere/tjukkere kabel kunne jeg nok lagt på en del også, men det er nok for meg.

Endret av Mastiff
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, hvis man har en Mill-greie og setter ovnene på maks temperatur og styrke... 

Kan man da risikere at de henger seg opp på maks om tilkoblingen til skyen svikter?

Bør man da kjøre safe og sette en rimelig temperatur, og så heller holde ut med at oppvarming etter ei natt tar mye lenger tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13/11/2021 at 01:23, folium said:

Bør man da kjøre safe og sette en rimelig temperatur, og så heller holde ut med at oppvarming etter ei natt tar mye lenger tid?

Varmeelementet er av eller på, det er (så vidt jeg vet) ingen effektregulering. Så enten blir temperaturen på 23 grader nådd eller så er den ikke. Så du burde kunne ha normal temp uten at det var krise. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.