Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Robotstøvsuger garasje i kjøkken sokkelen


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg gikk til innkjøp av en Xiaomi RoboRock S6 for noen uker siden.

Etter litt tid så tenker jeg at det gjør ikke noe om jeg kan skjule den litt mer enn at den står i ett hjørne i huset.

Så ser jeg at det finnes mange løsninger for å lage en garasje i kjøkken sokkelen.

Spørsmålet er hvordan.

 

Har noen ett tips på hvordan dette kan gjøres selv?

Er det kanskje en integrasjon mellom robotstøvsugere og garasjen som kun noen robotstøvsugere har?

 

Alle tips tas mot med takk!! :)

 

Video for oppmerksomhet!!

 

 

Endret av Kenneth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Roborock S5 har ikke åpent nok API til at dette vil være enkelt. Hvis jeg hadde fått tilgang til å status og å starte og stoppe støvsugeren fra OpenHAB (eller hva slags system man nå har), så ville det vært gjørbart, gitt at man klarer bygge garasjeporten som en selvstendig ting styrt av smarthuset. Da vet smarthuset når støvsugeren skal ut på tur, og kan holde porten åpen til den er hjemme igjen.

 

For å snakke med støvsugeren fra smarthuset trenger man en token for å komme inn på Xiaomi-serverene. Denne token skal visstnok være mulig ved å installere en gammel versjon av android-programvaren som i vanvare dumpet dette token til loggfila (der noen ser sikkerhetshull, ser andre muligheter), som man så kunne plukke opp. Jeg har ikke forsøkt det.

 

Min roborock står under et vitrineskap med åpen sokkel. Funker det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, berland said:

Min Roborock S5 har ikke åpent nok API til at dette vil være enkelt. Hvis jeg hadde fått tilgang til å status og å starte og stoppe støvsugeren fra OpenHAB (eller hva slags system man nå har), så ville det vært gjørbart, gitt at man klarer bygge garasjeporten som en selvstendig ting styrt av smarthuset. Da vet smarthuset når støvsugeren skal ut på tur, og kan holde porten åpen til den er hjemme igjen.

 

For å snakke med støvsugeren fra smarthuset trenger man en token for å komme inn på Xiaomi-serverene. Denne token skal visstnok være mulig ved å installere en gammel versjon av android-programvaren som i vanvare dumpet dette token til loggfila (der noen ser sikkerhetshull, ser andre muligheter), som man så kunne plukke opp. Jeg har ikke forsøkt det.

 

Min roborock står under et vitrineskap med åpen sokkel. Funker det også. :)

 

Det var litt det jeg også tenkte at Xioami ikke har noen fabrikk støtte for denne slags funksjonalitet. Det som hadde vært gromt var om xioami kom med en ferdig løsning for dette slik som det ser ut som iRobot har, se video linken i bunn her. Ser også at det er laget plugin for HomeSeer so mer mitt system, men den er basert på MQTT. I mitt hode en noe "mer" komplisert utgave enn det trenger å være. Men potensielt kunne denne plugin kanskje ha vært brukt.

 

10 hours ago, nogeni said:

Kan ikke dette løses med en magnetkontakt på dock til støvsuger, og en liten magnet på strøm på fjærbelastet portemoji848.png supermagneter.no


Sent from my iPhone using Tapatalk


Det er mange smarte løsinger der ute. Foruten om videoen over ifra iRobot ser at jeg har funnet ut til å være DIY prosjekter. 
Jeg hadde håpet på noe litt mer ferdig og helt plugg and play. Dog er sistnevnte noe jeg ikke forventer, men ønsker meg :)
Om noen hadde lagt ut en "komplett" DIY så kanskje jeg hadde hevet meg over å lage alt fra bunn av selv.

 

iRobot garasje:

 

Endret av Kenneth
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan man gjør dette i Homeseer, men hvis du kan starte en jobb som setter den igang så er det jo ikke noe problem å legge inn at den først skal åpne porten (altså kjøre en motor). Jeg bruker Homey og der har jeg laget en knapp som heter start og en som heter tømme fordi støvsugeren bor under en skjenk i stua. Start flowen kunne jeg da ha lagt inn at den skal åpne luka, vente feks 5 sek og så starte støvsugeren. Tømmeknappen sender roboten til en gitt posisjon på gulvet. Dette krever at støvsugeren er integrert i smarthuset da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AndreasLie said:

Vet ikke hvordan man gjør dette i Homeseer, men hvis du kan starte en jobb som setter den igang så er det jo ikke noe problem å legge inn at den først skal åpne porten (altså kjøre en motor). Jeg bruker Homey og der har jeg laget en knapp som heter start og en som heter tømme fordi støvsugeren bor under en skjenk i stua. Start flowen kunne jeg da ha lagt inn at den skal åpne luka, vente feks 5 sek og så starte støvsugeren. Tømmeknappen sender roboten til en gitt posisjon på gulvet. Dette krever at støvsugeren er integrert i smarthuset da. 

 

Fra HomeSeer er det ikke noe problem med å lage eventer som kan kontrollere dette. 

Det er selve garasjen som er utfordringen først og fremst :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg har planer om samme løysing. Har kjøpt inn ein liten DC 12-24V linear actuator til å opne/lukke luka i sokkelen. Men eg finn berre Qubino sin DC flush shutter som kan endre polaritet for å endre retning ved opning/lukking. Syns det releet var litt dyrt til eit slikt prosjekt. Nokon som veit om billigare måtar ein kan opne/lukke ei slik luke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så fett!

 

Har en gammel Roomba (var det 660 kanskje) som har stått parkert over lenger tid i forbindelse med byggeprosjekter.. Nå kommer kjøkkenet i morgen og kjenner jeg brått fikk behov for å finne ut av dette..

 

Hvilke støvsugere (og evt. vaskeroboter) er det som integrerer best i Homeseer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Jeg kjører en actuator med Arduino rele for løsning over.

 

Dette kan bygges med en Wemos D1 mini + Rele og actuator for ca 500kr om du bestiller fra Aliexpress.

 

Du trenger selfølgelig info fra støvsuger om at den starter.

 

Endret av kimstoroy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Roborock S50 som står under sofaen. Det er litt irriterende å måtte åpne appen for å tømme den, usikker om dette kan gjøres på en smart måte via. automasjon. Har du forøvrig tenkt noe rundt varmeutviklinga av disse når de lader? Kanskje verdt en tanke om du skal stue den inn i et lite rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SK951 skrev:

Jeg har en Roborock S50 som står under sofaen. Det er litt irriterende å måtte åpne appen for å tømme den, usikker om dette kan gjøres på en smart måte via. automasjon.


Min kjører bort til søppelbøtta når det er på tide å tømme den. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ZoRaC skrev:


Min kjører bort til søppelbøtta når det er på tide å tømme den. :) 

 

 

 

Ikke dumt. Ser min Roborock S5 har støtte for soner via HA, dette må jeg se nærmere på. Hadde vært deilig å sluppet å ta frem appen hver gang den skal tømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 02/01/2020 at 10:11, kimstoroy said:

 

Jeg kjører en actuator med Arduino rele for løsning over.

 

Dette kan bygges med en Wemos D1 mini + Rele og actuator for ca 500kr om du bestiller fra Aliexpress.

 

Du trenger selfølgelig info fra støvsuger om at den starter.

 

 

@kimstoroy Takk for tilbake mld!! Noe beskrivelse av oppbyggningen og eventuelt linker til delene? 

 

On 04/01/2020 at 00:21, kåres said:

Denne løsningen virker jo genialt enkel. Trenger hverken kommunikasjon med Roomba'n eller gateway. 

 

 

@kåres Takk for tiltak mld!! Utfordringen her er at det ikke finnes noen "oppskrift" på hvordan dette er laget.

 

Jeg kunne selv vært fornye med en form for popup variant, hvor hengslene åpnet seg ved at støvsugeren "rygget" på døra for så å måtte manuelt lukke den.

Det finnes ferdige hengsler til dette, men finner de ikke for salg noe sted.
Slik som denne:

https://sites.google.com/site/viborgdesignshop/koekken/robotstoevsuger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@panylund, har tenkt på de der jeg også. Men så vidt jeg husker så er de som du sier ganske tunge å åpne. De popup hengslene jeg ser trenger bare ett lite dytt så spretter de opp.

For ta en titt på disse neste gang jeg er på ikea. Selvsagt så er alternativet å åpne døra manuelt de dagene støvsugeren skal gå.

Men.... da blir det svært lite smart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei,

 

jeg har kjøpt nytt HTH kjøkken med integrert garasjeløsning. Jeg har ikke installert kjøkkenet, og vet heller ikke hvordan hengslene/motorene fungerer slik at porten åpnes?

 

HTH har null info, og alt jeg ser er at merket på de elektriske hengslene er av typen BLUM, som forøvrig har en MASSIV katalog og produktlinje(hvilket gjør det utfordrende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har sett noen som har laget støvsugergarasje på Home Assistant-forumet tidligere ved hjelp av noe omtales som BLUM-servo-hengsel. Så vidt jeg kan se så er det kun en impuls som trengs for å få den til å operer. I grunn veldig likt som en vanlig garasjeportåpner. I det prosjektet ble det brukt en Sonoff SV som i praksis er et enkelt relé på en ESP8266 wifi-brikke.

 

Hvis motoren du har kjøpt også kan aktiveres med impuls så bør det være helt greit å bruke en Smart Implant eller lignende som kan gi impulssignalet. Jeg har sett litt på dette en gang for en god stund siden, men har ikke tatt meg bryet med engang å skaffe meg delene som trengs enda :) 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
kimstoroy skrev (3 timer siden):


Jeg har laget en løsning for Home Assistant, der kan Roborock integreres.


Sent from my iPhone using Tapatalk


har du noen bilder av løsningen? Evt hvordan løste du dette? Hadde vært kult å fått gjemt den under sokkelen på kjøkkenet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.