Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til å bygge Rack PC - 1U


Byelektrikeren

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker hjelp til å finne komponenter som "spiller sammen" til å bygge en Rack PC på 1U, for å kjøre HomeSeer.

Er klar over at HomeSeer ikke stiller det store kravet til prosessorkapasitet, etc. - men jeg ønsker å ha dette inne i et Rack.

Har laget forslag til handleliste (har en 256Gb SSD disk, derfor er ikke den på lista).

Håper at noen kan gi meg noen råd (lenge siden jeg har bygget PC).

 

Mvh. Helge

Handleliste-multicom.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et gøyalt prosjekt. Aldri bygget 1U før.

Var jeg deg ville jeg vurdert mer minne, og så gått for en virtualiseringsløsning som proxmox, og kjørt Windows/Homeseer i en virtuell maskin. Da får du en server som blir vesentlig mer allsidig, samtidig som løsningen blir mer robust, gjennom at du kan ta backup av hele den virtuelle maskinen og eventuelt flytte den til annen hardware om du skulle få problemer.

 

Jeg har to rack-servere som kjører proxmox som cluster. Da kan jeg flytte den virtuelle maskinen mellom de to fysiske serverne etter behov (mens den virtuelle maskinen kjører), enten om en av serverne skulle gå i stykker, jeg trenger å oppgradere, eller om det skulle være andre grunner til at en server må restartes. På samme hardware kjører jeg også virtuelle maskiner for Plex, kameraovervåkning, og diverse andre tjenester.

Endret av henningl
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, henningl said:

Ser ut som et gøyalt prosjekt. Aldri bygget 1U før

 

Takk for svar, får se hva jeg gjør når jeg mottar komponentene:

Det ble MSI MPG Z390I GAMING EDGE AC, S-1151 hovedkort med Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB mnne, Intel Core i5-9600K ProsessorNoctua NH-L9i CPU KjølerSupermicro SC505 203B kabinett og en Drive - 480 GB - SATA 6Gb/s 

Ser at det er leveringstid på en del utstyr, så det er ikke sikkert jeg får dem før i januar.

 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent siden utstyret er i bestilling, men jeg tar sjansen likevel. Returmulighetene er jo til stede :)

Til et serverbygg, som antageligvis skal stues bort på et mindre tilgjengelig sted, så vil jeg absolutt anbefale et hovedkort med innebygget Lights Out Management (LOM). Det å kunne logge inn remote og gjøre alt fra restart av serveren, via endring av BIOS-innstillinger, til installasjon av OS har gjort administrasjon av mitt eget kalle mørke "server-rom" mye mer behagelig.

 

Eksempel på et kort som kan passe ditt oppsett er: https://www.supermicro.com/en/products/motherboard/X11SCL-IF

Ser ikke ut som om det er å få tak i her i Norge, men ser ut til å havne på rundt 3000 fra utlandet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Hillmar said:

Litt sent siden utstyret er i bestilling, men jeg tar sjansen likevel. Returmulighetene er jo til stede :)

Til et serverbygg, som antageligvis skal stues bort på et mindre tilgjengelig sted, så vil jeg absolutt anbefale et hovedkort med innebygget Lights Out Management (LOM). Det å kunne logge inn remote og gjøre alt fra restart av serveren, via endring av BIOS-innstillinger, til installasjon av OS har gjort administrasjon av mitt eget kalle mørke "server-rom" mye mer behagelig.

 

Eksempel på et kort som kan passe ditt oppsett er: https://www.supermicro.com/en/products/motherboard/X11SCL-IF

Ser ikke ut som om det er å få tak i her i Norge, men ser ut til å havne på rundt 3000 fra utlandet.

 

Hei og takk for tilbakemelding Hillmar, din skisserte løsning kunne vært mer aktuell hvis serveren skal stues bort, men jeg skal ha den i et rack på "kontoret" (se bilde)

 

/Helge

Rack.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Byelektrikeren said:

 

Hei og takk for tilbakemelding Hillmar, din skisserte løsning kunne vært mer aktuell hvis serveren skal stues bort, men jeg skal ha den i et rack på "kontoret" (se bilde)

 

/Helge

Ja, der har du jo grei tilgang, så da er det ikke noe å bruke penger på!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.