Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarthjem verdt det ved salg?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har solgt bolig, og følt smarthjem har lønnet seg i salget? Nå ligger jo det meste av de "dumme" tingene i skuffen, og vi vurderer å selge, men lurer enda på om det kunne være smart å fjerne de dyreste smarttingene som termostater, hue-lamper etc og bruke disse i neste bolig.

 

For meg virker det som mange ikke bryr seg særlig om det står en ring doorbell eller dørklokke, id-lock eller dørlås når vi snakker om totalen en kan spare inn 50-60k på neste hus ved å ta med seg de mest avanserte tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok latt termostater og IDlocker bli værende, sammen med Z-wave dimmerne. Og så hadde jeg satt inn FutureHome som hub. Solgt det som "vel utbygget smarthus, mer utstyr kan overtas etter avtale". Det hadde nok garantert ikke hatt negativ påvirkning på prisen, og tapet med å ha elektriker til å fjerne termostater og dimmere hadde ikke vert verdt det heller.

 

Men f.eks. Doorbird, løse bevegelsessensorer (dvs ikke de som står i veggen) og kameraer hadde jeg tatt med. Mest fordi kjøperen ikke vil se hele verdien i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt forrige hus lot jeg alt stå og solgte det som fullt smarthus, med lyd og bilde i nesten alle rom og full varmestyring. Det var to interessenter, den ene var veldig gira på det, men den som bød mest...slo av serveren etter en måneds tid. Og rev sikkert ut alt sammen. ;) Men det var ikke mitt problem. For meg var det så mye enklere å selge det med alt enn å ta ut noe som helst, så jeg tilbød en to års "fjernvedlikeholdsavtale". Men kjøperen var tydeligvis ikke så interessert...

 

Endret av Mastiff
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.