Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-dim XML config


Dennis87

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Heatit Z-dim idag så snekret sammen en xml config fil for Home Assistant så man får endret på config options.
Skal lage en pull request bare få flere til å teste at den fungerer først.

Config under legger man inn i zwcfg_.xml filen.

Viktig! Skru av Home assistant først og se at den ble lagret idet man skrudde av. Legg så innholdet under etter fsiste </Node> med før </Driver>

Så er det bare å bytte ut Node id (Node id="00") med riktig ID man har hos fått når man inkluderte den og eventuelt gi den et ønsket navn. Start så opp Home Assistant igjen og man skal kunne endre config.
Har fått testet litt her og ser ut til å fungere bra.

 

	<Node id="00" name="Heatit Z-Dim" location="" basic="4" generic="17" specific="1" roletype="5" devicetype="1536" nodetype="0" type="Multilevel Power Switch" listening="true" frequentListening="false" beaming="true" routing="true" max_baud_rate="40000" version="4" query_stage="Complete">
		<Manufacturer id="19b" name="ThermoFloor AS">
			<Product type="3" id="2200" name="Heatit Z-Dim" />
		</Manufacturer>
		<CommandClasses>
			<CommandClass id="32" name="COMMAND_CLASS_BASIC" version="1" request_flags="4" mapping="38">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="37" name="COMMAND_CLASS_SWITCH_BINARY" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="bool" genre="user" instance="1" index="0" label="Switch" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="38" name="COMMAND_CLASS_SWITCH_MULTILEVEL" version="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="byte" genre="user" instance="1" index="0" label="Level" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="39" />
				<Value type="button" genre="user" instance="1" index="1" label="Bright" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="button" genre="user" instance="1" index="2" label="Dim" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="bool" genre="system" instance="1" index="3" label="Ignore Start Level" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="True" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="4" label="Start Level" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="39" name="COMMAND_CLASS_SWITCH_ALL" version="1" request_flags="4">
				<Instance index="1" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="0" label="Switch All" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Disabled" value="0" />
					<Item label="Off Enabled" value="1" />
					<Item label="On Enabled" value="2" />
					<Item label="On and Off Enabled" value="255" />
				</Value>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="50" name="COMMAND_CLASS_METER" version="3" request_flags="2" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="Energy" units="kWh" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.00" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="8" label="Power" units="W" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.00" />
				<Value type="bool" genre="user" instance="1" index="32" label="Exporting" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="33" label="Reset" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="90" name="COMMAND_CLASS_DEVICE_RESET_LOCALLY" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="91" name="COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" version="1" request_flags="4" innif="true" scenecount="0">
				<Instance index="1" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Scene Count" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="94" name="COMMAND_CLASS_ZWAVEPLUS_INFO" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="1" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="1536" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="1536" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="112" name="COMMAND_CLASS_CONFIGURATION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="1" label="Connected Load" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="200" value="0">
					<Help>This parameter defines the value of connected load. 0 Not configured (Default) 1-200 Watts connected load</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="2" label="Minimum Dim level" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="1" max="98" value="20">
					<Help>This parameter defines the lowest dimming level of the dimmer. The value must be lower than parameter 3. 1-98 Default is 20 (20%)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="3" label="Maximum Dim level" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="2" max="99" value="85">
					<Help>This parameter defines the highest dimming level of the dimmer. The value must be higher than parameter 2. 2-99 Default is 85 (85%)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="4" label="Total steps" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="5" max="255" value="15">
					<Help>This parameter defines how many steps it should take to dim from minimum to maximum dim level (One round = 20 steps) Default is 15 (3/4 round)</Help>
				</Value>
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="5" label="Double press function" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="1">
					<Help>This parameter defines the double press functionality.</Help>
					<Item label="Disabled " value="0" />
					<Item label="Active (Default)" value="1" />
				</Value>
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="6" label="Scene controller" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Help>This parameter enables scene controller.</Help>
					<Item label="Central Scene notification (Default)" value="0" />
					<Item label="Dim to highest level" value="1" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="7" label="Switch ON level" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="99" value="0">
					<Help>This parameter defines the dimming level when restored from OFF state by push button. 0 Restores last dim level (Default) 1-99%</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="8" label="Dimming Duration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="1">
					<Help>This parameter defines how long it takes to dim to desired level. Note! Only Multilevel Switch Command Class is affected by this parameter 0 Disabled 1-127 Duration in seconds (1 - 127 seconds. Default is 1) 128-255 Duration in minutes (1 - 127 minutes)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="9" label="Meter Report Interval" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="32767" value="60">
					<Help>This parameter defines report interval for Power Metering. 0 Disabled 30-32767 Duration in seconds (Default is 60)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="10" label="Power restore level" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="1" max="99" value="50">
					<Help>Parameter defines initial dimming level after power loss. 1-99 (Default is 50%)</Help>
				</Value>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="114" name="COMMAND_CLASS_MANUFACTURER_SPECIFIC" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="115" name="COMMAND_CLASS_POWERLEVEL" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="0" label="Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="1" label="Timeout" units="seconds" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="2" label="Set Powerlevel" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="3" label="Test Node" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="4" label="Test Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="5" label="Frame Count" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="6" label="Test" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="7" label="Report" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="8" label="Test Status" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Failed" value="0" />
					<Item label="Success" value="1" />
					<Item label="In Progress" value="2" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="9" label="Acked Frames" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="133" name="COMMAND_CLASS_ASSOCIATION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Associations num_groups="3">
					<Group index="1" max_associations="8" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="8" label="Dimming level" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="8" label="State of Device ON/OFF" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="134" name="COMMAND_CLASS_VERSION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="0" label="Library Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="3" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="1" label="Protocol Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="5.03" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="2" label="Application Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="1.00" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="142" name="COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Associations num_groups="3">
					<Group index="1" max_associations="8" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="8" label="Dimming level" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="8" label="State of Device ON/OFF" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="152" name="COMMAND_CLASS_SECURITY" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="bool" genre="system" instance="1" index="0" label="Secured" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
			</CommandClass>
		</CommandClasses>
	</Node>

 

Endret av Dennis87
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker veldig bra til nå. Dimmer flimmer fritt og gikk rett inn i Home Assistant uten noe tull. 

Eneste minus er en svak summelyd fra de. Klarer å høre det når man er nært den. Men hadde jeg ikke lest om det på forhånd tror jeg ikke jeg hadde lagt merke til det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Z-Dim, og prøvde å gjøre som du skrev i første post, men jeg får fortsatt ikke tilgang til å endre parametere for dimmeren. 

Endret du i tillegg manufacturer_specific.xml? Eller var det tilstrekkelig å endre info i zwcfg_.xml filen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare zwcfg_ filen du skal endre. manufacturer_specific.xml osv brukes bare når man inkluderer nye noder for å peke mot hvor xml config ligger for den devicen ligger.
Du ser de allerede ligger i zwcfg filen? og hjelper ikke når du legger inn det jeg posten over istedenfor og setter riktig ID? Husk at man må skru av Home Assistant før man endrer i den filen. Se at den blir lagret i det man skrur av og endre etterpå. Prøv også save config før du skur av i zwave kontrollpanelet i hass.

 

Skal man inkludere en ny device så brukes som nevnt manufacturer_specific.xml men da må man bruke custom zwave config og plassere alle XML filene i root config folderen til hass og endre på configuration.yaml under zwave:

 

se under config_path her:

https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/installation/

 

Ser pull requesten har blitt godkjent så tipper den er med i neste Home Assistant versjon, som kommer 11 desember. Så man kan vente til da også med å inkludere nye. Allerede inkluderte må man bruke metoden med å endre på zwcfg filen.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jonathan skrev:

Jeg kjører Hass.io (RPi3) og får ingen tilgang til filene dersom jeg skrur av Home Assistant. Kan jeg skru av RPi og ta ut minnekortet og endre zwcfg filen ved hjelp av f.eks. Linuxreader til Windows? 

 

Lenge siden jeg har brukt Hassio. Skal kunne stoppe Home Assistant ved bruk av CLI eller mulig også hassio kontrollpanelet. Må vel sette opp SSH har du ikke allerde gjort det.

https://community.home-assistant.io/t/stop-ha-with-hassio/38418

 

Du kan nok også bruke den metoden du beskriver :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ralph skrev:

Suverent om du lager PR upstream til OZW også B|

 

Filene er ikke lengre helt like der. Er et litt annet format de som ligger på OZW som nå er v1.6. Home Assistant er vel enda på 1.4. Men er enkelt å legge til det som er forskjellig så skal legge til der også etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sittet en times tid for å lage xml config filen til OZW selv, så ser jeg denne posten ?.

 

Får min første Z-Dim om et par dager og tenkte jeg skulle ha ting klart. Ser at PR'en din er merged i HA allerede, så da trenger jeg jo bare å kjøre dev i en kort tid vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke inkludert denne i nettverket mitt. Hva slags z-wave kontrollere bruker dere?

 

Jeg bruker en Aeotec Z-stick Gen 5 på en Intel NUC med Home Assistant kjørende i docker. Har forsøkt både normal og secure inkludering, men kan ikke se i OZW-loggen at det er noe slags aktivitet. Har hatt litt problemer med inkludering av enheter på denne sticken tidligere, så kanskje det er på tide å ta en runde med "re-inkludering" av enhetene. Har heldigvis bare 7-8 forskjellige enheter i nettverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Synology NAS som kjører Hass i Docker. Har også Aeotec Z-Stick Gen5 og fikk inkludert Z-DIM uten noe problemer.
Trykte på Add Node i Zwave kontrollpanelet i hass og trykket så 6 ganger ganske raskt på Z-dim knappen noen få sekunder etterpå. 
 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for xml filen @Dennis87, dette hjalp meg å sette opp disse dimmerne i første omgang. Har nettopp begitt meg innpå hjemmeautosjon og har valgt å starte med HA og z wave i første omgang.

 

Angående dimmeren og inkludering, jeg har i første omgang inkludert og konfigurert den ved bruk av xml filen du la ut før pull requesten ble godkjent og ny HA update var ute. Nå har jeg oppdatert til nyeste HA og lurer på for å få riktig oppsett av dimmeren skal jeg eskludere den og legge den inn på nytt igjen for å få det riktige oppsettet eller er det en annen måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, flinkebernt skrev:

Ekskluderte alle enhetene fra Z-wave i går og tok factory reset på Z-sticken. Z-Dim'en vil fortsatt ikke inkluderes. Var Z-sticken fysisk langt unna dimmeren når du inkluderte? Min er et par meter unna, men det burde vel være ok.

 

Vet ikke om dette hjelper, men slik fikk jeg inn mine dimmere i HA. Hvis jeg trykket 6 ganger i normal hastiget på bryteren for å sette den i parring modus så fant ikke HA den, prøvde meg med raskere 6 trykk på bryteren og voila så fant HA dimmeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, AutoK said:

 

Vet ikke om dette hjelper, men slik fikk jeg inn mine dimmere i HA. Hvis jeg trykket 6 ganger i normal hastiget på bryteren for å sette den i parring modus så fant ikke HA den, prøvde meg med raskere 6 trykk på bryteren og voila så fant HA dimmeren.

Bruker du også Aeotec Z-Stick? Skal forsøke litt mer i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AutoK skrev:

Takker for xml filen @Dennis87, dette hjalp meg å sette opp disse dimmerne i første omgang. Har nettopp begitt meg innpå hjemmeautosjon og har valgt å starte med HA og z wave i første omgang.

 

Angående dimmeren og inkludering, jeg har i første omgang inkludert og konfigurert den ved bruk av xml filen du la ut før pull requesten ble godkjent og ny HA update var ute. Nå har jeg oppdatert til nyeste HA og lurer på for å få riktig oppsett av dimmeren skal jeg eskludere den og legge den inn på nytt igjen for å få det riktige oppsettet eller er det en annen måte å gjøre det på?

 

Hvis du allerede har z-dim inne og ser config options for den, så trenger du ikke gjøre noe. Da er alt ok :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Når dere koblet opp Z-dimmeren, fikk dere dimmet lyset manuelt med en gang? Eller måtte dere stille inn parametrene før den dimmet lyset manuelt på dimmeren? Jeg koblet min opp mot spottene og fikk kun skru spottene av og på, ingen dimming av lys.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Dennis87 skrev:

 

Hvis du allerede har z-dim inne og ser config options for den, så trenger du ikke gjøre noe. Da er alt ok :) 

 

Kunne ikke forandre på parametere, da disse ikke kom opp. HA så også entitetene som unknown, tok og fjernet nodene og la de inn på nytt og nå kunne jeg se parametere og forandre dem samt unknown på entitene var borte. 

 

 

17 timer siden, Wikene skrev:

Hei! Når dere koblet opp Z-dimmeren, fikk dere dimmet lyset manuelt med en gang? Eller måtte dere stille inn parametrene før den dimmet lyset manuelt på dimmeren? Jeg koblet min opp mot spottene og fikk kun skru spottene av og på, ingen dimming av lys.  

 

Fikk dimmet med engang, kan være noe feil på koblingen/dimmeren. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2019 den 12.19, Jonathan skrev:

Slettet noden fra config, og oppdaterte fra 102.2 til 103.0. Nå har jeg tilgang til config parametere :)

 

Noen som har fått til scene aktivering?

 

Scene fungerer hos meg. Har du lagt inn riktige entiteter? Du må trykke på den entiten du ønsker å bruke og deretter konfigurere hvordan du ønsker den skal oppføre seg, feks hos meg har jeg satt opp film tid og da dimmes lyset til laveste nivå i stua og lyset i spisestuen skrus av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AutoK skrev:

 

Scene fungerer hos meg. Har du lagt inn riktige entiteter? Du må trykke på den entiten du ønsker å bruke og deretter konfigurere hvordan du ønsker den skal oppføre seg, feks hos meg har jeg satt opp film tid og da dimmes lyset til laveste nivå i stua og lyset i spisestuen skrus av.

 

Hvordan gikk du frem for å få til dette i HA?

 

Jeg har satt opp en tilsvarende scene med Fibaro Dimmer 2, men får det ikke til med Z-Dim.

 

Jeg har prøvd med en automasjon med følgende trigger uten resultat:

 

platform: event
event_type: zqave.scene_acivated
event_data:
  entity_id: zwave.thermofloor_as_unknown_type_0003_id_2200
  scene_id: 1
  scene_data: 7920

Må "CommandClass id="91"" `(COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE) i zwcfg_ filen redigeres først?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte opp dette under scene i konfigurasjon. 

 

Screenshot_20191217_233308.thumb.jpg.83b2d56770dea325986997a1ebec177b.jpg

 

Trykk på + tegnet inne i scenes. 

 

Screenshot_20191217_233337.thumb.jpg.1fa446c7279524e69315ba37b7ed12d5.jpg

 

Lag navn på scenes du ønsker og deretter legger du til enhet(devices). Trykk så på den entiteten du ønsker forandret til det du skal bruke scenen til. Hos meg var jeg inne og satte spisebord lyset til av og dimmet ned lyset til ønsket nivå over sofa. 

Deretter trykker du på lagre(oransj sirkel med diskett) knappen nederst til høyre. 

Så er det bare å gå ut og teste. 

 

Screenshot_20191217_233624.thumb.jpg.f9680c1c18d715051a760c085d25d2dc.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.