Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro dimmer og enkel vs dobbel bryter


Automo

Spørsmål

Jeg har huset fullt av vanlige enkle elko-brytere og har planer om å installere en del Fibaro dimmer 2. Jeg har forstått det slik at med denne dimmeren kan man ha to brytere, en som slår lyset av og på som vanlig, og en som kan trigge en eller annen passende event. Riktig forstått?

 

Spørsmålet er hva jeg må gjøre for å gå fra enkel til dobbel bryter. Har fjernet et av bryterdekslene og ser at det er to «vippedingser» bak, hvor den ene har et markert knepp når man slår av og på, mens den andre er helt løs og bare følger med bevegelsen til den andre uten noen funksjon. Hva trenger jeg for å gå fra enkelt til dobbelt bryter? Må jeg bytte hele bryteren eller kan jeg bruke det jeg har med noen tilleggsdeler?

 

Skikkelig noob spørsmål her altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
12 minutter siden, Automo skrev:

Den er god, takk for svar. Vil dere si det er fornuftig å montere dobbeltbrytere foran alle fibaro-dimmerne, eller bare der jeg har et konkret behov for å trigge andre events?

Ville kun montert der det er behov, men du kan installere dobbel bryter med enkel knapp/deksel, så kan du utvide senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
38 minutter siden, Automo skrev:

Den er god, takk for svar. Vil dere si det er fornuftig å montere dobbeltbrytere foran alle fibaro-dimmerne, eller bare der jeg har et konkret behov for å trigge andre events?


Når du først har inn elektriker så koster det ikke mye ekstra for ny bryter. Jeg ville satt dobbelbryter på alle og evt bare byttet til heldekkende vippe der du ikke har behov for to brytere i dag. Da er det bare å bytte vippene når behovet endrer seg. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når du først har inn elektriker så koster det ikke mye ekstra for ny bryter. Jeg ville satt dobbelbryter på alle og evt bare byttet til heldekkende vippe der du ikke har behov for to brytere i dag. Da er det bare å bytte vippene når behovet endrer seg. [emoji4] 

Ja, det er ikke så dumt. Altså at dimmeren er koblet opp som om det var to brytere der, bare at det ikke ligger noe event bak knapp 2? Med andre ord slik at man ikke trenger elektriker når man bytter fra en til to vippebrytere?
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, Automo skrev:


Ja, det er ikke så dumt. Altså at dimmeren er koblet opp som om det var to brytere der, bare at det ikke ligger noe event bak knapp 2? Med andre ord slik at man ikke trenger elektriker når man bytter fra en til to vippebrytere?

Aldeles korrekt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, nightking skrev:

Hei. Jeg har fått montert fibaro dimmer 2 og dobbelbryter med fjær. Bryter 1 er koblet til S1 og styrer lysene i taket. Den dimmer opp/ned ved å holde inne. Men hvordan får jeg brukt den andre knappen? akkurat som den bare registrerte en knapp?


Via assosiasjon eller trigge hendelser basert på at den trykkes på eller aktivere scenemodus og trigge på det. Kommer an på hvilken sentral du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
50 minutter siden, ZoRaC skrev:


Via assosiasjon eller trigge hendelser basert på at den trykkes på eller aktivere scenemodus og trigge på det. Kommer an på hvilken sentral du har?

Hei. Har homey. Jeg får s2 til å fungere med å lage en flow. Ser ut som det er eneste måten å få det til på. Trodde bare den kunne legges til under enheter jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.