Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Invalid/missing node


JxxxIxxx

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette hører hjemme under Homeseer eller under Z-Wave, men uansett:

 

Det ser ut som jeg har fått en "ukjent" Z-Wave node i den ene Homeseer-installasjonen min.

Hvis jeg tar "Node Information" så ser den slik ut:

image.thumb.png.c21898bf62b2c9b383b8dd1c863d696c.png

 

Jeg mistenker dette er et resultat av et mislykket forsøk på å inkludere en Popp plugg i går.

Jeg oppdaget det ved at hvis jeg tok "Audit" på en node så dukket det opp en "Invalid/missing Node 52" med rød skrift i listen over naboer.

Jeg har fått bort denne på alle andre noder ved å ta en optimize på hver av de der node 52 ble nevnt når jeg tok Audit.

Men den "tomme" Node 52 ligger fortsatt i Node Information.

 

Er dette et problem, og hvordan blir jeg evt. kvitt den?

 

Ellers så prøvde jeg akkurat å legge til en annen device, en Telldus strøm-plugg og fikk feilmelding "Error reported in the Add Node response object - Add Node failed."

Kan dette ha noen sammenheng med den "ghost"-noden? Jeg har aldri hatt slike feilmeldinger tidligere når jeg har lagt til nye z-wave-devicer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg ikke kommer "inn" på noden.  Det finnes ingen device som tilsvarer noden, så jeg kan ikke klikke meg inn på noden i interfacet. Dermed kan jeg ikke kjøre "Remove Bad Node". Også i Node Information -listen mangler det link til device slik det er på den andre.

 

Som nevnt så tror jeg problemet oppstod etter at jeg prøve å legge til en Popp plugg og det feilet.

Som en test prøvde jeg som nevnt også etterpå å legge til en annen plugg (Telldus) og da fikk jeg en annen type feil.

 

Jeg restartet hele HS og så prøvde jeg som en test å legge til Telldus-pluggen en gang til, og nå fungerte det helt fint å legge den til. Men den "tomme" node 52 er fortsatt der i Node Information. Så, for å teste, prøvde jeg å ekskludere den Telldus-pluggen som jeg akkurat hadde lagt til, og det gikk også, men så hengte prosessen seg opp her (og nå leter den etter 2 noder):

image.png.f482a321984c78837bdf247d507c0c8b.png

Etter at den hadde stått lenge slik tok jeg "abort", og fikk dette:

image.png.044bc97c7c6268f693fc5009e58927e9.png

Som man ser så gikk det greit å fjerne Telldus-pluggen,, men  nå ser det ut som jeg altså fått enda en slik "tom" node (Node 57). Dette er antageligvis en rest av det første forsøket på å legge til Telldus-pluggen, som mislyktes.

 

Finne det noen måte å fortelle HS at den skal ta vekk disse tomme nodene, når ikke "remove Bad node" er tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Jeg restartet hele HS og så prøvde jeg som en test å legge til Telldus-pluggen en gang til,


Å restarte HomeSeer er bare en omstart av programvaren. «Restart this interface» tar en omstart av USB-pinnen. Jeg tenker det kanskje er noe som «henger» i den og at der skulle hatt en omstart. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:


Å restarte HomeSeer er bare en omstart av programvaren. «Restart this interface» tar en omstart av USB-pinnen. Jeg tenker det kanskje er noe som «henger» i den og at der skulle hatt en omstart. :) 

 

Jeg trodde at USB-pinnen "restartet" når strømmen ble tatt. Jeg glemte å si at jeg også tok en shutdown på PCen og tok strømmen, så trodde at alt ble oppfrisket da. Men jeg har jo ikke noe videre grei på dette, så det mulig du har rett.

Ellers så har jeg søkt litt på nettet og funnet at det er en del andre som har hatt samme problemet, uten at jeg har funnet en løsning umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Jeg trodde at USB-pinnen "restartet" når strømmen ble tatt. Jeg glemte å si at jeg også tok en shutdown på PCen og tok strømmen, så trodde at alt ble oppfrisket da.


Ah, med restart trodde jeg du mente lukke og åpne programmet. Strømløs PC bør gi en restart av interfacet ja. :) 

 

Fungerer Z-Wave nettet ellers som det skal? Har du nyeste driver til interfacet? Har du prøvd en annen USB-port? Har du prøvd en USB-forlengerkabel? Nyeste versjon av HomeSeer og Z-Wave plugin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ZoRaC said:


Fungerer Z-Wave nettet ellers som det skal? Har du nyeste driver til interfacet? Har du prøvd en annen USB-port? Har du prøvd en USB-forlengerkabel? Nyeste versjon av HomeSeer og Z-Wave plugin?

 

Ellers så fungerer Z-wave nettet akkurat som før, bortsett som sagt fra feilmeldingene når jeg eksluderte en node.

 

Jeg har søkt litt og funnet en del diskusjoner rundt akkurat samme problemstillingen og har prøvd noen "tjuvtriks" som ble beskrevet. Noe av det ser ut til å kunne fungere, og etter en del om og men har jeg blitt kvitt den ene av de to "ghost"-nodene. Jeg kommer til å prøve litt til for å se om jeg får vekk den andre også, nå som jeg tror jeg vet hva som skal til.

Kommer tilbake med rapport senere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.