Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hjelp til valg av system for nybegynner


nightking

Spørsmål

Hei..

 

Jeg har lekt meg litt med tanken på å få meg smarthus. Har prøvd å lese meg opp litt, og her finnes det såå mye mer enn jeg kunne se for meg.

Først var jeg inne på tanken å kjøpe Fibaro, da dette så enklest ut for meg. Men slik jeg ser det, så blir man litt "låst" til kun dette systemet?

Har lest mye her inne, og da er det homeseer som går igjen, men dette virker veldig avansert og er egentlig ute etter noe enklere system.

Men jeg har sett litt på homey PRO, dette virker som en OK løsning? Som man kan gjøre litt mer enn fibaro. Også får man samlet alt i en app?

 

Så har noen spørsmål.

 

1. Er det slik at ved valg av homey så vil mye flere ting fungere? Da denne kommuniserer på flere enn ett språk i forhold til Fibaro home center?

2. Jeg har idag flere "smartkomponenter" jeg kunne ønske å fortsette å bruke, og intrigere i en ny app. Av ting jeg kan nevne: Phillips hue, MILL smartkontakter, yaledoorman v2n med verisure app for fjernåpning, Xiaomi Roborock Mi S50 Robotstøvsuger, DEVIreg Smart Termostat med WiFi. Vil disse kunne fungere med homey?

3. Jeg har stort sett spottere idag taket idag, av typen SG junistar LED med SG led dimmer. Hvordan kan jeg styre disse? Kan jeg feks bruke fibaro dimmer 2 ? Og slik som jeg skjønner så kan jeg ikke styre spotene mine med vridimmer samtidlig som fibaro dimmer 2? Jeg ønsker å ha muligheten til å dimme manuelt også.

4. Jeg har også varmekabler i flere rom idag og kunne tenkt meg å også styrt dette igjennom samme appen. har idag både manuelle thermostater uten tilkobling av typen: Digital touch termostat Veria ET45,. Disse har jeg ingen app på, så disse må evt skiftes? Også har jeg en varmekabel med DEVIreg Smart Termostat med WiFi, vil denne fungere med homey? :)
 

5. noen som har erfaringer med homey appen? Er den fin å enkel å bruke? Selv for kjerringa? Den kan deles på flere brukere?

 

Beklager dumme spørsmål, men vil være sikker på at jeg ikke gjør ett bom kjøp :P

 

MVH Bjørnar :)

Endret av nightking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
3 timer siden, nightking skrev:

1. Er det slik at ved valg av homey så vil mye flere ting fungere? Da denne kommuniserer på flere enn ett språk i forhold til Fibaro home center?

Homey støtter Zigbee i tillegg, ja. Og har støtte for noe utstyr via Wifi.

 

3 timer siden, nightking skrev:

2. Jeg har idag flere "smartkomponenter" jeg kunne ønske å fortsette å bruke, og intrigere i en ny app. Av ting jeg kan nevne: Phillips hue, MILL smartkontakter, yaledoorman v2n med verisure app for fjernåpning, Xiaomi Roborock Mi S50 Robotstøvsuger, DEVIreg Smart Termostat med WiFi. Vil disse kunne fungere med homey?

Pass. Noe vil nok kunne fungere, men neppe alt.

 

3 timer siden, nightking skrev:

3. Jeg har stort sett spottere idag taket idag, av typen SG junistar LED med SG led dimmer. Hvordan kan jeg styre disse? Kan jeg feks bruke fibaro dimmer 2 ? Og slik som jeg skjønner så kan jeg ikke styre spotene mine med vridimmer samtidlig som fibaro dimmer 2? Jeg ønsker å ha muligheten til å dimme manuelt også.

Du kan dimme manuelt med Fibaro Dimmer 2 også. :) 

Eller hvis du  ha skrudimmer, så finnes HeatIt Z-DIM og sunricher, og enda en (som jeg ikke husker i farten).

 

3 timer siden, nightking skrev:

4. Jeg har også varmekabler i flere rom idag og kunne tenkt meg å også styrt dette igjennom samme appen.

Jeg hadde brukt HeatIt Z-TRM2fx. :) 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar :)

 

Ok. Er ikke 100% avhengig av vri dimmere. Men så lenge det fungerer med sånn fjærbelastet så bør det holde. Men er det slik at jeg feks kan sette inn en dobbelt bryter der dimmer idag står, og ha feks å trykke på den ene så er pærer 100% mens den andre knappen er 50% dimmet? 

Vil dette fungere med feks Fibaro dimmer 2? eller må jeg da velge fibaro double switch? :)

 

Hvilke dimmer brytere bør velges? Er det fibaro som blir mest brukt?

Tipper jeg går til innkjøp av Homey imorgen. Hadde vært greit å vite hvilke brytere jeg bør velge. Blir nok å prøve å koble til litt småtteri i starten. Har også mill wifi kontakter med tempfølere. Fungerer det å bruke disse som romtemperatur til andre ting?  

Endret av nightking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, nightking skrev:

Takk for svar :)

 

Ok. Er ikke 100% avhengig av vri dimmere. Men så lenge det fungerer med sånn fjærbelastet så bør det holde. Men er det slik at jeg feks kan sette inn en dobbelt bryter der dimmer idag står, og ha feks å trykke på den ene så er pærer 100% mens den andre knappen er 50% dimmet? 

Vil dette fungere med feks Fibaro dimmer 2? eller må jeg da velge fibaro double switch? :)

 

Hvilke dimmer brytere bør velges? Er det fibaro som blir mest brukt?

Tipper jeg går til innkjøp av Homey imorgen. Hadde vært greit å vite hvilke brytere jeg bør velge. Blir nok å prøve å koble til litt småtteri i starten. Har også mill wifi kontakter med tempfølere. Fungerer det å bruke disse som romtemperatur til andre ting?  

 

Her i huset er det kun Fibaro dimmer 2 med "dobbelbryter" (serievender/kronevender) og impulsfjær. Dimmer 2 har to inngangar - S1 og S2 - der S1 primært blir brukt til å dimme opp og ned (hold inne). Både S1 og S2 kan brukast til å trigge scener ved å f.eks dobbelklikke eller trippelklikke, her har vi scener for f.eks "dagslys", "kveldslys" og "alt lys av". Manuell dimming blir derimot veldig sjelden gjort, det vil i tilfelle være eit tegn på at automatikken ikkje fungerer godt nok ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 10.12.2019 den 9.09, bjornepappa skrev:

 

Her i huset er det kun Fibaro dimmer 2 med "dobbelbryter" (serievender/kronevender) og impulsfjær. Dimmer 2 har to inngangar - S1 og S2 - der S1 primært blir brukt til å dimme opp og ned (hold inne). Både S1 og S2 kan brukast til å trigge scener ved å f.eks dobbelklikke eller trippelklikke, her har vi scener for f.eks "dagslys", "kveldslys" og "alt lys av". Manuell dimming blir derimot veldig sjelden gjort, det vil i tilfelle være eit tegn på at automatikken ikkje fungerer godt nok ;)

 

Hei.. Har nå fått handlet og montert. Men har ett spørsmål. Har montert dimmer 2 med dobbelbryter med fjær.. Jeg har fått kodet opp slik at S1 fungerer fint på lysene i taket. Disse dimmer og alt iorden. Jeg trykket 3 ganger på knappen for å kode den inn. Men får ikke den andre knappen til å fungere. Den er bare koblet inn på s2. Kan ikke denne brukes til noe annet? Feks slå av/på noen phillips hue pærer?? å såfall hvordan gjør jeg dette?

Endret av nightking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, nightking skrev:

 

Hei.. Har nå fått handlet og montert. Men har ett spørsmål. Har montert dimmer 2 med dobbelbryter med fjær.. Jeg har fått kodet opp slik at S1 fungerer fint på lysene i taket. Disse dimmer og alt iorden. Jeg trykket 3 ganger på knappen for å kode den inn. Men får ikke den andre knappen til å fungere. Den er bare koblet inn på s2. Kan ikke denne brukes til noe annet? Feks slå av/på noen phillips hue pærer?? å såfall hvordan gjør jeg dette?

Eg bruker HomeSeer, har ikkje peiling på Homey. 

Men i HS bruker eg "Linked device" til å styre andre lamper, der eg setter opp f.eks ri Trådfri-lampe linka mot "Switch Multilevel 2"-devicen tilhøyrande dimmer 2.

Ein kan også bruke scener, då må ein sette parameter 28 til 1. I HS må ein køyre rescan av noden etterpå, det er heilt sikkert noko tilsvarende i Homey. 

Då blir det generert ein ny scene-device. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.