Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Legge til ID lock


Salvesen

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Salvesen said:

 

Bruker NFC tools pro fra mobilen :)

Ja, du leser fra brikken du bruker på døra.. ;-) Om det er de brikkene som fulgte med døra så dette kun Mifare ikke Mifare NFC.. Men den chippen som sitter i mobilen din, det er en NFC Mifare chip. ;-) 
 

Testet nå å lese inn kort data på pcen og sende dette til dørs både i hex og i desimal men kortet virket ikke på døra. 

Men skulle ha likt å sett om man kan lese ut alle donglene som er lagret i døra til HS da skulle jeg kunne se hva låsen gjøre med data fra donglen og mest sansyling klare å legge til nye dongler via HS.. 

Endret av Superzite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Superzite skrev:

I de åra jeg har jobba med kort løsninger ( siden 2004) har jeg enda ikke opplevd at dør systemet bruker spor 0.(Tenker da ikke på dørlåser som blir brukt privat som ID lock og Verisure)  Men mange andre løsninger bruker spor 0. Det kan være skanning av møbel produksjon, innlogging på en pc, bibliotek kort osv. 

 

Mulig jeg har misforstått, men er det ikke slik at systemet man skal ha tilgang til må skrive informasjonen til de andre sporene? For jeg har opplevd mange steder at de bare trenger å legge kortnr inn i systemet for å gi tilgang (trenger ikke kortet fysisk), og da må vel adgangen gis med spor 0?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, ZoRaC said:

 

Mulig jeg har misforstått, men er det ikke slik at systemet man skal ha tilgang til må skrive informasjonen til de andre sporene? For jeg har opplevd mange steder at de bare trenger å legge kortnr inn i systemet for å gi tilgang (trenger ikke kortet fysisk), og da må vel adgangen gis med spor 0?

Om man skal benytte kryptering må det skrives noe til de sporene som skal være kryptert,(kryptonøkkel) dette er da spor 1-3, men dette kan være gjort alt på fabrikken og de som utlevere kort bruker en kort database, så bruker man kun spor 0 som ofte også er skrevet på donglen som en referanse mot en database da dette er serie nr på brikken.  Så det som leses av kortet er noe annet. Treningsentre har en hjemme side som du må legge inn ditt kort nr i for at det skal bli aktivisert. Har du kort på jobben eller andre offentlig bygg bli disse preget med bilde og samme maskin programmere krypto nøkkel. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Superzite skrev:

Om man skal benytte kryptering må det skrives noe til de sporene som skal være kryptert,(kryptonøkkel) dette er da spor 1-3, men dette kan være gjort alt på fabrikken og de som utlevere kort bruker en kort database, så bruker man kun spor 0 som ofte også er skrevet på donglen som en referanse mot en database da dette er serie nr på brikken.  Så det som leses av kortet er noe annet. Treningsentre har en hjemme side som du må legge inn ditt kort nr i for at det skal bli aktivisert. Har du kort på jobben eller andre offentlig bygg bli disse preget med bilde og samme maskin programmere krypto nøkkel. 
 

 

Da er det nok mange som bruker spor 0... jeg har i mange sammenhenger gitt kortnummeret til noen som ikke har hatt befatning med kortet mitt før og de har lagt inn nummeret og jeg har fått tilgang. Dette har jeg gjort på flere næringsbygg, borettslag og andre steder. 

 

Men hvor står det at det ikke er lov på offentlige bygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, ZoRaC said:

 

Da er det nok mange som bruker spor 0... jeg har i mange sammenhenger gitt kortnummeret til noen som ikke har hatt befatning med kortet mitt før og de har lagt inn nummeret og jeg har fått tilgang. Dette har jeg gjort på flere næringsbygg, borettslag og andre steder. 

 

Men hvor står det at det ikke er lov på offentlige bygg?

Akkurat hvor det står, litt usikker, men det har vært ett krav/alle har brukt det, i de bygg jeg har vært med på eller andre offentlige og private bygg jeg har jobbet mot. Når det gjelder kort bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kad skrev:

 

Har du prøvd å kjøre en rescan på denne? Mulig at det fikser manglende verdier.

 

Tror heller ikke det er noe forskjell på firmware på Z-Wave modulene. Det er to versjoner, beta og vanlig versjon. Beta versjonen var bare tilgjengelig da Z-Wave modulen først kom ut, og siden har alle andre blitt oppdatert med nyeste firmware. Kan hende ID Lock har flere firmware versjoner , men versjonnummeret endrer seg ikke i tilfelle i HomeSeer. Har heller ikke hørt noe fra dem angående ny firmware etter lanseringen. 

Vet ikke, men det er åpenbart forskjell på mine to låser. Ingen av dem er beta (så vidt jeg har fått melding om i alle fall, de er kjøpt for full pris begge to...). Når jeg kjører rescan på begge, lager den ene 3 av 3 child devices, mens den andre lager 4 av 4 child devices. Den ene lager Access Control Notification slik mitt skjermbilde, og den andre der denne ser ut som de andre skjermbildene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle låsen (som får en litt merkelig Access Control Notification child) spammer for øvrig loggen min med slike:

Skjermbilde.PNG

 

Ser at det er flere som har denne feilen (for andre devicer), uten at jeg har klart å finne en løsning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Superzite skrev:

Ja, du leser fra brikken du bruker på døra.. ;-) Om det er de brikkene som fulgte med døra så dette kun Mifare ikke Mifare NFC.. Men den chippen som sitter i mobilen din, det er en NFC Mifare chip. ;-) 
 

Testet nå å lese inn kort data på pcen og sende dette til dørs både i hex og i desimal men kortet virket ikke på døra. 

Men skulle ha likt å sett om man kan lese ut alle donglene som er lagret i døra til HS da skulle jeg kunne se hva låsen gjøre med data fra donglen og mest sansyling klare å legge til nye dongler via HS.. 

 

Bruker ikke kortene som ble gitt med men ett NFC/RFID implantat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Superzite said:

Men skulle ha likt å sett om man kan lese ut alle donglene som er lagret i døra til HS da skulle jeg kunne se hva låsen gjøre med data fra donglen og mest sansyling klare å legge til nye dongler via HS.. 

 

Du kan hente ut alle 50 posisjonene som inneholder RFID data i HomeSeer. Bruk Z-wave parameter 10 for første RFID brikke.. 11 for neste.. osv. Helt til 59 som tilsvarer plassering 50.

Denne parameteren har datatype 4 Byte DEC. For å hente ut en Z-Wave parameter i HomeSeer, la feltet for Value stå blankt når du setter parameteren.

 

Har prøvd å skrive til disse parameterne før, men dessverre er de bare read-only. Noe som betyr at det ikke går å legge til RFID brikker gjennom Z-Wave.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den ‎11‎/‎15‎/‎2016 klokken 17.50, psv021 skrev:

Når du legger låsen til i HS3, får du subdevice for å låse/åpne. Jeg har laget en ekstra subdevice som angir om autolås er på eller ikke, og tilhørende event som sender signal til IDlock om å skru av/på autolås når den virtuelle devicen endres. Så det blir en proxy for å slå av/på autolås.

 Hvorfor ikke vise hvordan du lagde det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Odd skrev:

 Hvorfor ikke vise hvordan du lagde det? :)

Jo, absolutt! Akkurat nå har jeg nettopp eskludert/inkludert begge mine IDlocker på nytt, da jeg hadde store nettverksproblemer. I prosessen fjernet jeg alle spor, inkludert disse subdevicene... Så jeg har ingen skjermbilder sånn på rappen. Men her er en kjapp forklaring:

 

Lag en virtuell device som heter "autolås", som har to verdier: "På", og "Av".

Lag et event som slår på autolås når devicen autolås settes til "På", og motsatt et event som slår autolås av når devicen autolås settes til "av".

 

Noe slikt, fra hukommelsen:

IF [autolås device] changes and becomes "Off"

THEN (Z-wave actions) Set configuration parameter 1 on device [din IDlock] to value 0

 

Motsatt for autolås på (se IDlocks z-wave manual for å bekrefte verdiene.

 

I HStouch bruker jeg en av/på slider, f.eks en slik:

slider.PNG.39c16354e292baa9e2e1b3ac9c44b6b7.PNG

 

(det står en grønn "PÅ" under knappen). Når den legges inn med kun 2 verdier, 1 og 0, blir den binær (av/på) samtidig som den fungerer som en slider.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
17 minutter siden, Asterix skrev:

Lurte på om noen av dere klarer å åpne Id Lock låsen med HS3 og HSTouch med bruk av master koden? 

Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet. Når du åpner fra HS3/HStouch så bruker du ikke koden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet. Når du åpner fra HS3/HStouch så bruker du ikke koden...

Ja tenkte faktisk på HSTouch. Locks funksjon ser ikke ut til å virke, og jeg vil helst ha påkrevd kode for å låse av døra via HSTouch, for ekstra sikkerhet... Ikke støtte for det?

Screenshot_20170329-112750.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, DEN koden velger du selv og har faktisk ingenting med selve låsen å gjøre. Det er en HS3-funksjon. :) 

Gå til Plugins -> Manage -> HsTouch Server og endre den der (øverst). :)

 

... ellers tror jeg passkoden er "1234".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Moskus said:

Ah, DEN koden velger du selv og har faktisk ingenting med selve låsen å gjøre. Det er en HS3-funksjon. :) 

Gå til Plugins -> Manage -> HsTouch Server og endre den der (øverst). :)

 

... ellers tror jeg passkoden er "1234".

Tusen hjertelig takk!!  :-)

 

Vil det også fungere på WinSeer (det er en tlf hjemme som er Windows)?

Endret av Asterix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem: når jeg låse opp (med fysisk keypad), så får jeg feilmelding 'notification event exception: Index was outside the bounds of the array'. 

Jeg har jo lagt den den verdi 6 og status text, jeg får andre notifikasjoner riktig, men ikke det med keypad.

Noen ideer?

Finnes det en måte å sjekke hvilken verdi sendes (via debug)?

Endret av Asterix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, psv021 said:

Jeg fant ut at dersom man definerer verdiene 77-253, så kommer det ingen feilmeldinger i loggen. Men jeg ble vel aldri helt klok på hvorfor det er slik...

takk for det. Skal prøve (vet ikke hvorfor jeg ikke så det når jeg leste tråden :s )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.3.2017 klokken 22.50, Asterix skrev:

@psv021 definerer du bare en range 77 - 253? 

Jeg ser at selv med det får jeg fortsatt den samme feilmelding 'index outside bounds...'. 1f62b.png

Eh ja si det. Ingen tilgang til HS akkurat nå, men ja, mener jeg bare definerte alt som manglet som range. Men definerte sikkert 6 også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er ny på forumet og med Homeseer. Skaffet meg Homeseer raspberry Pi 3 for å kunne koble IDlock mot KNX, og i den forbindelse lure jeg på om noen her inne kan vise meg hvordan man får linket de forskjellige funksjonene IDlock har mot gruppe adresser i KNX. 

Jeg har fått lest inn IDlock i Homeseer, men vet ikke helt hvordan man linker det mot KNX (Jeg har installert knx plugin).

 

Jeg har god erfaring med KNX så der skal det gå fint, men sliter litt mer med Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Atle-ETS skrev:

Jeg er ny på forumet og med Homeseer. Skaffet meg Homeseer raspberry Pi 3 for å kunne koble IDlock mot KNX, og i den forbindelse lure jeg på om noen her inne kan vise meg hvordan man får linket de forskjellige funksjonene IDlock har mot gruppe adresser i KNX. 

Jeg har fått lest inn IDlock i Homeseer, men vet ikke helt hvordan man linker det mot KNX (Jeg har installert knx plugin).

 

Jeg har god erfaring med KNX så der skal det gå fint, men sliter litt mer med Homeseer.

Jeg tror det er et spørsmål du ideelt stiller på subforumet til KNX-pluginen på HomeSeer-forumet. Jeg skulle gjerne hjulpet med HomeSeer-biten, men KNX har jeg ikke så mye praktisk erfaring med, og jeg har ikke sett plugin'en... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kom et lite stykke videre på bedre integrering av ID-lock i HS i går. ? Dette har irritert meg en del, siden det fungerte fint med Futurehome da jeg testet det for 1 år siden og da burde virkelig HS3 klare det samme! Jeg har fortsatt ikke lært meg å scripte, men google og testing har gjort at jeg i hvert fall har fått noe mer til å fungere.

 

Fra tidligere har jeg en del eventer og noen virtuelle enheter for å kunne sette "autolås", som @psv021 tidligere har skrevet om.

image.thumb.png.739b814b7444231a8920bfa481ee4210.png

 

En virtuell enhet logger endringer på låsen via en event og script jeg fant på HS-forumet. https://forums.homeseer.com/showpost.php?p=1156347&postcount=1

image.thumb.png.b639d0573563215bd95150373845e492.png

Loggen ser da slik ut:

image.thumb.png.2eae018ae2db2f5717f5fb7cef01ebc4.png

Ikke særlig nyttig fordi jeg ikke har klart å skille RFID-brikker og koder enda, men scriptet har en del andre muligheter også.

 

I går fikk jeg til å også lese status på "autolås", parameter 1, via et script jeg fant på HS-forumet som jeg gjorde noen marginale endringer på. Scriptet lar deg velge node,  en start parameter og slutt parameter som den forsøker å hente gjeldende verdier fra og opprinnelig skriver til loggen.  Jeg har koblet ut den delen, men det er bare å fjerne ' eventuelt før de linjene. I tillegg la jeg til at statusen som hentes ut (for å sette autolås betinger det at man kun henter ut verdien for parameter 1, men scriptet kan sikkert utvides til å håndtere flere parametre samtidig),  skrives til en virtuell enhet som dermed viser status.

Sub Main(Parms As Object)

Dim Parm() as string = Parms.Split(",")
'hs.WriteLog("Z-Wave", "Node No:  " & Parm(0))
'hs.WriteLog("Z-Wave", "Start Parameter:  " & Parm(1))
'hs.WriteLog("Z-Wave", "End Parameter:  " & Parm(2))
'hs.WriteLog("Z-Wave", "Status:  " & Parm(3))

Dim Reply As String = ""
Dim HomeID As String = "XXXXXXX" <- fyll inn din Z-wave HomeID
Dim NodeNum As Byte = Parm(0)
Dim ParamNum As Byte = 0
For ParamNum = Parm(1) To Parm(2)
Dim logDeviceRef As String = Parm(3)

Reply = ""
Reply = hs.PluginFunction("Z-Wave", "", "Configuration_Get", {HomeID, NodeNum, ParamNum})
hs.writelog("Z-Wave", "Node " & NodeNum & ", Parameter " & ParamNum & " is set to " & Reply)
hs.WaitSecs(2)
hs.SetDeviceValueByRef(logDeviceRef, Reply, True)
Next
End Sub

Parameter 1 har 4 forskjellige verdier, fra 0-3, her satt opp i en virtuell enhet som scriptet oppdaterer. Status-Control kan vel fint stå som 'status' ser jeg. Ikoner har jeg ikke funnet noe bra til foreløpig.

image.thumb.png.6e4d596a61306716f6dd41da7fe5a3ce.png

 

Scriptet kjøres fra en event slik:

image.thumb.png.a02919e46374ff2293020172254b1c07.png

 

Foreløpig har jeg satt scriptet til å kjøre en gang i timen + ved endring av Hjemme / Borte - status. Jeg endrer innstillingene via script ved sovemodus og morgen, så skal legge til det også. Hver time er også unødvendig om natten, ønsker ikke å tappe batteriet unødvendig.

 

For testing ser opprinnelig script slikt ut:

Sub Main(Parms As Object)

Dim Parm() as string = Parms.Split(",")
hs.WriteLog("Z-Wave", "Node No:  " & Parm(0))
hs.WriteLog("Z-Wave", "Start Parameter:  " & Parm(1))
hs.WriteLog("Z-Wave", "End Parameter:  " & Parm(2))

Dim Reply As String = ""
Dim HomeID As String = "XXXXX"
Dim NodeNum As Byte = Parm(0)
Dim ParamNum As Byte = 0
For ParamNum = Parm(1) To Parm(2)

Reply = ""
Reply = hs.PluginFunction("Z-Wave", "", "Configuration_Get", {HomeID, NodeNum, ParamNum})
hs.writelog("Z-Wave", "Node " & NodeNum & ", Parameter " & ParamNum & " is set to " & Reply)
hs.WaitSecs(2)
Next
End Sub

Kjøres med uten den fjerde parameteren i eventen. Merk at ikke alle parametre gir noe resultat tilbake.

 

For parameter 2 gir den status 5, som iht. manualen er "Not In Progress. RFID Registration mode not inprogress". Er ikke hjemme i dag, så har ikke testet å kjøre scriptet mens  man gjør noe med RFID.

Parameter 3 -  slagretning - fungerer ikke.

image.thumb.png.ace715a7eeea0f1ad5d4bdd73d860a60.png

Med "Log send and receive device information to the HomeSeer log " aktivert (under Z-wave parameter under plugins) blir det en rekke like log hendelser:

image.thumb.png.d23cab1e35ea3c646d5261ab9f3a1fb7.png

 

Parameter 10 ga meg en lengre tallrekke på 10 siffer. Det er vel da muligens RFID koden (desimal verdi) til den første registrerte RFID-brikken?

Ved å legge inn fra parameter 10 til 20, f.eks. så gir scriptet tilbake en verdi for  hver av parametrene 10-15, også gir den -1 på resten. Jeg antar da betyr at det er registrert 5 RFID-brikker nå. Sammenlignet resultatene på begge mine ID-lock og de samme chippene er registrert, men lås nr 2 ga verdi 0 på de som ikke hadde noe registrert.

 

Spørsmålet er hvordan man skal klare å lese nødvendig informasjon fra Access Control (event parameter) for å skille mellom brikker og koder? Jeg ser nå at låsen faktisk ble offisielt godkjent 5.8.2017 http://products.z-wavealliance.org/products/2293, så da kan vi vel muligens gå på HomeSeer (@Moskus?) og få dem til å lese event parameter riktig? Og da bør de også kunne klare å fange opp om døren sender om den står i åpen eller lukket posisjon også forhåpentligvis?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.