Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HEATIT Z-TRM2FX - gir ikke varmen jeg ønsker.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig lagt nytt gulv å i den sammenheng fått elektrikker til å installere 2x HEATIT Z-TRM2FX på varmefolie. En til stue og en til kjøkken.
Følere ligger på plass under gulv. Elektrikker sier han har programmert den riktig med max 27 grader som tilvalg. Når jeg kom hjem hadde han satt på 27 grader, men jeg kjente ikke noe varme.. Når jeg fjerna ei eske som lå på gulvet kunne jeg kjenne at det var varmt akkurat der.

Jeg kommenterte dette til elektrikkeren, å han sa selv at nei, dette er slettes ikke 27 grader - men han kunne ikke fortelle hva som var galt. Han programmerte den om slik at den kunne gå til 40 grader. 
Når jeg kom hjem neste dag så kjente jeg at det var digg å gå på gulvet. Det var ikke dritvarmt, men du kjenner at gulvet varmer.

Jeg pusset opp sokkelleiligheten i etasjen under i sommer å da brukte vi vanlige termostater som elektrikker leverte, som også går max til 27. Dette var på rent parkettgulv, men jeg kan sammenligne det med at denne varmen var på lik linje som når heatit sto på 40 på laminatgulv.

Noen som har snøring på hva som skjer? Ja.. parkett gir kanskje mer varme enn laminat - men man skal jo kjenne at det kommer varme fra 27grader på termostat, skal man ikke det da?


Tillegsinfo: Jeg har ikke satt opp raspberrypie'n enda, så jeg får kun styrt enheten med å trykke på den.. Får sikkert ikke tid til å sette opp smarthuset før etter jul.

Endret av aalberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lagt inn gulvføler. Snakket tidligere med elektriker og han sier den skal være stilt inn rett. Hva som er rett eller ei vet ikke jeg, men regner med en elektriker vet dette før han uttaler seg med at alt er korrekt innstilt.

 

har jeg noen mulighet til å sjekke opp innstillingene selv?

Endret av aalberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, aalberg skrev:

har jeg noen mulighet til å sjekke opp innstillingene selv?

Ja, selvfølgelig. Men det er det like greit at du leser i manualen istedenfor at vi skriver det samme... :)

 

Men hva viser termostaten av temperatur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, aalberg skrev:

Akkurat nå står dem på 26.5 og den andre på 30.

 

Ja, det er vel setpoint hvis jeg forstår det riktig, men hva er temperaturen?

Hvis du trykker på en av knappene skal "det andre" tallet dukket opp.

 

 

12 minutter siden, aalberg skrev:

Vet jeg hvilken motstand det skal være mot sensoren? Er det en standard? ??

Jo forsåvidt, men det kan være flere aktuelle. Den som følger med er vel 10 kOhm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at den holder temperaturen som den er satt til å holde om jeg forstår termostaten rett ? når jeg vet trykker meg ned i grad å trykker OK, er det den nye satte temperaturen som kommer frem når jeg trykker på nytt. Det virker som at den statisk viser temperaturen som faktisk er på sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lar seg jo iallfall lett teste. :) 

Skru opp eller ned temperaturen og sjekk om "tall 2" endrer seg over tid.

 

Ellers kan det bemerkes at det er flere forhold som spiller inn på opplevd temperatur. Vi har to bad. Et på 6 m2 og et på 11 m2. I det lille står termostaten på 27 grader, i det store står den på 28,5 grader. Det lille badet er varmere enn det store badet. I vaskerommet står termostaten på 24 grader, der er det OK å oppholde seg og behagelig å gå på gulvet. I gangen på utsiden står termostaten på 23 grader, og kaldere enn det er litt ubehagelig å gå på (samt at lavere temp gir for dårligere sko-tørking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være samme problem jeg hadde;

Motstand (ved romtemp) skal være 10kOhm, men hadde én som målte nesten 12kOhm. 

Det gjorde det vanskelig å stille inn temp.

Byttet sensor til en som lå nær 10kOhm.

Problem løst.

 

Edit:

Legge til her:

Etter noe tid begynte denne termostaten å "glemme" å stenge av/på ved nådd temp. 

Etter det er den helt ustabil og må styres via events.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal føleren være 10kohm? Ved 20 grader?

Har en sånn termostat som skulle vært montert, men hele tiden utsatt pga. alt tullet som har vært med disse.

Den skal iallefall benkekjøres skikkelig før den monteres..

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrikkern prøvde å skrue en av termostatene  til 33kOhm, men det gjorde vondt værre. Nå er gulvet kaldt på innstilte 40 grader ? den må vell ned mot 10 igjen, så får jeg leve med at den må settes på langt over 27 for at det skal bli varmt. Noe annet vet jeg ikke hva vi kan gjøre. Elektrikkern ønsker at vi skaffer en annen termostat, men, litt av poenget er å få den smart over jul - å det er vel ikke mange av disse Zwave termostatene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aalberg skrev:

Elektrikkern prøvde å skrue en av termostatene  til 33kOhm, men det gjorde vondt værre

Alternativet til 10 kOhm er ikke nødvendigvis 33.

 

Hva slags romsensor har elektrikeren koblet til? Det skal jo ikke være verre enn å slå opp i databladet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kalibrering av NTC-sensorer ved 25°C? At en 10kOhm-sensor er 10kOhm ved 25°C, og så blir det lavere motstand, jo høyrere temperatur. Dvs. at hvis sensoren er satt opp til å være 33kOhm ved 25°C, så vil en sensor som da er på 10kOhm da gi en temperaturavlesning OVER 25°C.

 

Det er også mulighet tilå legge inn kalibrering på panelet til termostaten, men det er ikke mange grader du har å gå på der (er det for kaldt, skal kalibrering være med negativt fortegn).

 

Ellers holde rjeg en knapp på at sensor ikke er montert i nærheten av gulvet, slik at det er enten luft eller depron imellom sensor og gulv/folie. I tillegg blir det slik at hvis du har en sensor under et laminatgulv (sett at det er det du har), så vil det isolere en god del, slik at avlesning på føler kan være høyere enn faktisk temperatur som kommer gjennom til overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har elektrikkeren skiftet til en annen termostat (av dem tradisjonelle u-smarte variantene som ser 80talls ut..) Her ble det da god temp på 26 grader.
Er det fortsatt sensor som er problemet, eller er det noen kalibrering / justering på selve termostaten min som må gjøres da tror dere?

Endret av aalberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, aalberg skrev:

Nå har elektrikkeren skiftet til en annen termostat (av dem tradisjonelle u-smarte variantene som ser 80talls ut..) Her ble det da dritvarmt på 26 grader.
Er det fortsatt sensor som er problemet, eller er det noen kalibrering / justering på selve termostaten min som må gjøres da tror dere?

Mulig det er noe feil med HeatIt-termostaten? Kunne vært verdt en telefon dem for å sjekke.

Jeg hadde en hvor reléet ikke slo seg på. Ellers fungerte termostaten prikkfritt, og den rapporterte at alt fungerte som den skulle. Men temperaturen steg jo aldri. Fikk selvfølgelig ny termostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her er det en del ting som kan være feil.

Feil plassert føler. For nært varmeflaten i folien

Feil på føler. Kan forekomme ved litt for hard avmantling eller dersom noen av kordelene i lederene ikke har kommet på rett plass.

Kan også være feil på selve føleren.

Feil på termostat. Ikke programmert med riktig føler motstand eller faktisk feil i elektronikken.

 

Ble medfølgende føler benyttet, eller ble eksisterende føler benyttet?

Dette har betydning for hvordan termostaten reagerer på endring i temperatur, dersom det er forskjell i motstand på medfølgende føler og eksisterende føler.

 

Feil plassering kan du se bort ifra i og med at det blir grei lunk ved 26 grader.

19 timer siden, aalberg skrev:

Her ble det da dritvarmt på 26 grader.

 

19 timer siden, aalberg skrev:

Er det fortsatt sensor som er problemet, eller er det noen kalibrering / justering på selve termostaten min som må gjøres da tror dere?

Dersom det er benyttet samme føler vil jeg anta at det er feil på selve termostaten. (Reklamasjon)

Kan selvfølgelig være heldigere med tilkoblingen av føleren på ny termostat, men tvilen kommer elektrikeren tilgode denne gangen.

 

Om elektriker har byttet både føler og termostat er det ikke mulig å si om det er feil på føler og/eller termostat.

 

Skal være mulig å sette hvilken type motstand du har tilkoblet.

Kan gjøres direkte på termostaten eller via settings og z-Wave. (Står i bruksanvisningen)

 

Bare ett vennlig innspill fra en med "litt" elektrokunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.