Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvorfor kjøre Homeseer på virtuel maskin?


Armas

Anbefalte innlegg

Siden jeg allerede har adoptert denne tråden så kan jeg like godt fortsette her ?

 

Det gikk greit å installere på et gammelt 2GB SD kort med nett og det hele men det ser ut til at ESXi ikke har særlig kontroll over nettet, bare minutter etter boot så faller nettverket ut, reagerer ikke på ping eller ESXi WebUI.

 

Kanskje på tide å oppgadere maskinvaren litt, denne her var jo ikke ille priset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk CPU https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E3-1225+v5+%40+3.30GHz&id=2707 mot en NUC med denne CPU https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-8559U+%40+2.70GHz&id=3302

 

I tillegg vil du bruke NOK 500 mindre i strøm i året.

Lagringsplass ordnes enklere med NAS, så har du en plass til backup (som du allikevel bør ha) også, selvfølgelig med ett stabilt raid oppsett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett der @myrene  Bedre med en litt kvass NUC men jeg sliter litt med VMWare sin hardware compatibility list, ser bare ut til at i7 opp til gen 6 er støttet og nå er jo både gen 8 og 10 i salg. Jeg vil jo regne med at de nyere er støttet men i denne bransjen vet en aldri...

 

Noe slikt må jo være godt brukende... Pluss Kr 1500 for 32 GB RAM og en M2 disk har jeg liggende... og en Netgear NAS med 8 TB i RAID med 60-70% ledig kapasitet er på plass.

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som vurderer virtualisering kan jeg varmt anbefale Proxmox.

Fungerer relativt likt som ESXI, men kjører på vanlig Linux, så vesentlig mindre kresen på hardware enn ESXI. Støtter også clustering, live migrate, og high availability. Og er gratis.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, henningl said:

Til de som vurderer virtualisering kan jeg varmt anbefale Proxmox.

Fungerer relativt likt som ESXI, men kjører på vanlig Linux, så vesentlig mindre kresen på hardware enn ESXI. Støtter også clustering, live migrate, og high availability. Og er gratis.

Jeg kjører ESXI selv, men savner (er interessert i å teste) flere av funksjonene som ikke er tilgjengelig i gratisversjonen.
Tenkte derfor å teste Proxmox og gjorde et halvhjertet forsøk for litt siden. Jeg fikk inntrykk av at man fort må ty til CLI for å få  til det man vil. Stemmer dette eller er det jeg som ikke klarte å finne ut av GUIet?

 

På nåværende tidspunkt så heller jeg mot VMUG medlemskap og  VMWare Training License for 200 USD/år. Vurdere at dette er verdt det om alternativet er å «rote rundt» i CLI-verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Hillmar said:

Jeg kjører ESXI selv, men savner (er interessert i å teste) flere av funksjonene som ikke er tilgjengelig i gratisversjonen.
Tenkte derfor å teste Proxmox og gjorde et halvhjertet forsøk for litt siden. Jeg fikk inntrykk av at man fort må ty til CLI for å få  til det man vil. Stemmer dette eller er det jeg som ikke klarte å finne ut av GUIet?

 

På nåværende tidspunkt så heller jeg mot VMUG medlemskap og  VMWare Training License for 200 USD/år. Vurdere at dette er verdt det om alternativet er å «rote rundt» i CLI-verden.

 

Jeg har vel brukt CLI til knapt noen ting på mine proxmox-servere, eneste jeg kommer på er installasjon av apcupsd for å få status fra UPS. Ellers er mapping av disker, administrasjon av storage og nettverk, HA, og det meste annet jeg kan komme på administrerbart fra GUI. Det meste kan selvfølgelig også gjøres fra CLI, noe jeg tenker er en fordel, siden det gjør det lett å scripte det en måtte ønske, men jeg har ikke scriptet noen ting selv i min løsning.

 

Forøvrig anbefaler jeg å legge VM-storage på en NAS/SAN, enten NFS eller iSCSI, da det gjør det vesentlig lettere å få til live migrering av kjørende vm'er mellom proxmox-servere.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 12/12/2019 at 21:42, JonR said:

Hvis man er relativt oppegående på Windows og helt blank på Linux, hvor lang tid kan man regne med å måtte bruke på et ESXi oppsett?

 

Litt viktig å ta med at ESXi har absolutt ingenting med Linux å gjøre lengre. Den gangen det het VMware ESX lå virtualiseringen til en viss grad på toppen av en FreeBSD av-art, men med ESXi så er det ikke noe Linux lengre. Den eneste paralellen man kan trekke er at man har et lignende shell om man enabler det. Installasjon av ESXi er basert på et image og skjer delvis "DOS_grafisk" om man skal kalle det det. Det er ikke vanskelig. Og så bruker man web-leser på en annen maskin og gjør resten av config via den.

 

Og når det gjelder offisiell support kontra hva som faktisk virker så er ESXi veldig fleksibel, det verste man eventuelt må gjøre er å legge inn egen driver - lage customer ESXi installasjons-image - og da har man det man trenger. Jeg for min del kjører vSphere 6.7 på gammel HP Proliant G7, det er ikke støttet, men med en ekstra driver er det 100%. Så ikke heng deg så veldig mye opp i om det er støttet eller ikke, det finnes 1000 blogposter på hvordan man får spesifikk hardware opp med ESXi.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Promox bittelitt før jeg hadde hw som funket på ESXi men skjønte ikke mye av det (uten å legge stort arbeid i det heller). 

 

Nå kjører jeg ESXi og en virtuell Win10 maskin med HS3 kontinuerlig og leker litt med Ubuntu og annet under ESXi litt nå og da. 

 

Selve ESXi oppsettet bør du få gjort unna på et blunk for den er nesten oppegående "rett ut av esken" men der ligger en del fine videoer på YouTube som kan være lurt å ta en kikk på først. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virkelig anbefale Proxmox på det varmeste. Det er jo bygget på Debian Linux , så fungerer med det aller meste av hardware.

med ESXi derimot, er det litt hit and miss, spesielt på de nyere versjonene. 

Har nylig flyttet over fra ESXi/vSphere selv, og savner ingenting.

Mye raskere gui, enklere tilgang til cli, backup-løsning som fungerer ut av boksen, "vmotion" på vm/disker osv, alt som koster hundretusener i lisens hos VMWare er inkludert i gratisversjonen av Proxmox.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Norseman said:

Mye raskere gui, enklere tilgang til cli, backup-løsning som fungerer ut av boksen, "vmotion" på vm/disker osv, alt som koster hundretusener i lisens hos VMWare er inkludert i gratisversjonen av Proxmox.

 

 

Hehe, det var da voldsom overdrivelse da? "Hundretusener" i lisens hos VMware :D

Som nevnt over er det VMUG tilbud hvor du får en STOR pakke med VMware lisenser til hjemmebruk, garantert mer enn de fleste trenger, for en veldig snill penge per år.

Men det er jo en personlig smak selvfølgelig, selv hadde jeg ikke engang hørt om Proxmox før denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, TomB said:

 

Hehe, det var da voldsom overdrivelse da? "Hundretusener" i lisens hos VMware :D

Som nevnt over er det VMUG tilbud hvor du får en STOR pakke med VMware lisenser til hjemmebruk, garantert mer enn de fleste trenger, for en veldig snill penge per år.

Men det er jo en personlig smak selvfølgelig, selv hadde jeg ikke engang hørt om Proxmox før denne tråden.

 

 

Okey, kanskje noe overdrevet når man sammenligner med hjemmebruk, men skal du ha et VMWare Cluster, må du regne 50k i lisens per maskin/CPU pluss vCenter i tillegg som også koster ca 50k. VMUG var nytt for meg! 

Endret av Norseman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Norseman said:

Okey, kanskje noe overdrevet når man sammenligner med hjemmebruk men skal du ha et VMWare Cluster, må du regne 50k i lisens per maskin/CPU pluss vCenter i tillegg som også koster ca 50k. VMUG var nytt for meg! 

 

For mindre selskaper og "private" om man skulle hatt det finnes også VMware vSphere Essentials og Essentials Plus, som gir deg tilnærmet enterpris plus funksjonalitet, men på maks 3 hoster (6 CPU) med vCenter. Når jeg jobbet som konsulent for mange år siden var det "Bread and butter" for nesten alle små-mellomstore kunder i mitt hjem-område.

 

VMUG tilbudet er VMUG Advantage+, https://community.vmug.com/vmug2019/membership/evalexperience

Hvis du ikke får de lisensene du trenger til hjemmebruk der for $200 per år så har du større behov enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun jeg som reagerer på hvor lite kritiske enkelte er til å kjøre dette på ukjente systemer?

 

Syntes folk burde spørre seg om disse tingene før man går for en spesiell løsning:

* Hvor godt kjenner jeg det?

* Hva gjør jeg om systemet stopper å virke?

 

Første HomeSeer installasjonen min var på VMware, og når OS'et plutselig ikke fungerte lenger med div ukjente feilmeldinger, så satt jeg da der i 2 eller 3 dager for å finne løsningen.

Selv om jeg fikk det opp igjen så valgte jeg fort å scratche hele greia og gå for Hyper-V, ettersom Windows er noe jeg kan godt, så jeg stiller mye sterkere der når det gjelder feilsøking.

Det er ikke alt man kan få hjelp til, spesielt ikke når noe haster.

 

Nå vurderer jeg å skrote Hyper-V også. Vi er 10 konsulenter på min avdeling som jobber med virtualiseringsteknologi hvor alle har sine spesialområder, og til og med da hender det at vi kommer til kort for de mest avanserte problemene.

For meg er det rett og slett en tryggere løsning og kjøre HomeSeer rett på host OS'et hvor jeg tar backup av HomeSeer mappen daglig. Etter å ha vurdert pro's and con's, så ser jeg at å reinstallere en Windows installasjon som KUN skal kjøre HomeSeer tar meg en times tid, pluss en times tid i Windows Updates. jeg har fra før av en ekstra Intel NUC tilfelle hovedboksen tar kvelden, sammen med en ekstra Z-wave kontroller, så uansett hva som skulle gå galt kan jeg reinstallere hele skitten på maks 2 timer. 

Hyper-V eller VMware er kjekt det altså, dont get me wrong. Det er veldig fint om man skal kjøre flere servere på samme boks, og det gjør jeg også. Jeg har 4 stk Intel NUC i drift som kjører ca 30 virtuelle servere, men ingen av dem er like kritiske som HomeSeer installasjonen. 

Backup, checkpoints osv er helt genialt. Men det skaper en kompleksitet som jeg rett og slett ikke ønsker lenger. 

 

 

Just my 5 cents... ?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TropiskNektar skrev:

Er det kun jeg som reagerer på hvor lite kritiske enkelte er til å kjøre dette på ukjente systemer?

Godt poeng og en viktig grunn til at jeg ikke stoler på mine Linux-kunnskaper. Har vært nødt til å bruke Windows på jobb enten jeg ville eller ikke da de verktøyene jeg trenger KUN finnes på Windows. Gjør et forsøk på Linux i ny og ne men det stopper alltid opp nokså raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med @TropiskNektar på dette faktisk. Jeg kjenner VMware inn og ut, og jeg har ESXi servere hjemme, men de gjør jeg masse rart med og vil ikke ha HomeSeer avhengig av hva jeg gjør. Jeg valgte derfor å kjøre HomeSeer på en liten Intel Shuttle PC og tar vanlig backup av HomeSeer katalogen hver natt i stedet. Den er totalt uberørt av oppgraderinger, endringer, testing osv, og jeg vet den alltid står der. Går den føyken så tar det meg 1-2 dager å skaffe meg en ny maskin som jeg kan sette opp og restore HomeSeer. Slik som mitt hus er så er det veldig lite "nødvendige" enheter som trenger HS3 serveren, det aller meste fungerer fint stand-alone.

 

Men alle har jo forskjellig behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, TropiskNektar skrev:

For meg er det rett og slett en tryggere løsning og kjøre HomeSeer rett på host OS'et hvor jeg tar backup av HomeSeer mappen daglig.


Jeg kjører vmware ESXi. BLBackup tar daglig backup av HomeSeer (som kjører på Ubuntu). En gang i uken lastes backupfila automatisk til en ekstern FTP-server. En gang i mnd tar jeg manuelt snapshot av serveren i ESXi. ESXi kjører på en USB-pinne. Den tar jeg «dd»-backup av et par ganger i året. 
 

Jeg kan ha flere krasj:

• ESXi - da tar jeg en ny USB-pinne og legger inn kloningen, bør være oppe igjen innen 30-60 min, inkl alle VMer

• Disken som VMene ligger på - snapshots ligger på annen disk, så da er det bare å mounte den og kopiere inn siste FTP-backup av HomeSeer, tar vel et par timer

• OSet til HomeSeer krasjer - restore av snapshot og legge tilbake siste natts backup fra BLBackup, bør ta 45 min

• HomeSeer krasjer - legge tilbake siste natts BLBackup, bør ta 30 min
• UZB1 «dør», da er jeg fucked (har en i reserve, men ingen backup)... ? 

• Den fysiske pcen ryker, da må jeg stikke på Elkjøp å finne noe som kan kjøre ESXi... ? 

• Punktene over gjelder også for deCONZ/ConBee og for Xeoma (kamera NVR)


Så jeg tror jeg er godt sikret og har kort RTO. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.