Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sensio smarthus på gård.


Anbefalte innlegg

Da er jeg i gang med smarthus. Har satt opp Sensio Controller i fjøset. Skal ha en Controller i hovedhuset også. Foreløpig står det en Fibaro i hovedhuset. Starter med å styre lys og bytter til Phillips Hue.

Hue er satt opp mot Fibaro. Men er også i Sensio app gjennom Fibaro. Det er satt opp en CEMM på hovedmåleren for hele gården og en CEMM i fjøset hvor hovedstrømmen til fjøset blir målt og en modbusmåler på hver kurs. Da kan jeg få til peakshaving i forhold til hovedforbruket på gården. 

Når jeg får satt opp Sensio Controller i hovedhuset også skal den styre lys og varme. Men også peakshaving der også. Begge Sensio controllerne settes opp i samme system. Så alt kommer inn i appen til Sensio. 

Med to CEMM, visers hovedforbruket på gården og hovedforbruket for fjøset i Sensio app.

Blir også satt opp IP kameraer i fjøset som også vises i Sensio app.

Bruker også Netatmo værstasjon for temperatur inne og ute.

Endret av Lars Albert
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke nytt fjøs på meg, jeg bruker denne vinteren på å fiunne ut hva jeg skal bruke driftbygningene til fremover.

Avsluttet melkeproduksjonen ved nyttår i fjor vinter, og har så smått satt inn noen ammekyr.

Problemet er at der er svært mange som gjør det samme i disse dager..

Uansett, fjøset må tillpasses hva nå enn jeg havner på. Det gamle båsfjøset er ikke optimalt for noe som helst fremover.

Blir nok å prøve å få til en mest mulig fleksibel løsning til minst mulig penger.

 

Det som står fremst på lista er klimakontroll. Utrolig hvor mye mindre varme ungdyr og kjøttfe produserer mot det høylakterende NRF gjør.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte Google CEMM. Spennende!

 

Tenkte jeg skulle lese litt om duppeditter i kveld, Jeg må få noe på plass i går for å styre fjøsvifta. Er altfor mye manuell rattelering som krever at jeg er tilstede.

For mye fukt er ikke bra for noe og direkte farlig når temperaturen synker. Samtidig skal ikke vannet fryse.

Hadde håpet å få tak i en fuktsensor som tåler miljøet, men jeg prøver med bare temperatursensor først.

 

Jeg har også begynt å filosofisere på ny belysning.

Nok lys er viktig, men jeg tror bestemt at fargen på lyset samt også døgnrytme er like viktig for dyr som for folk.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.