Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan sjekke om en device har vært aktiv?


Frankh

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hvordan gjør dere det når dere ønsker å sjekke om en device har vært aktiv f.eks. innen de 3 siste timene?

 

Optimalt sett ønsket jeg f.eks. "device has been active within the last 3 hours"

 

Plages litt med oppsett av Event og BLLAN (hvilken telefon som er hjemme) for å få full utbytte av plugin´et.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timer (innebygget) eller EasyPlugin. :) 

... eller bare "has been X for exactly 3 hours" som en trigger.

 

Men du må hjelpe oss mer. Er "Active" en faktisk status fra BLLAN? Da er det vel bare å bruke den innebygde statusen som trigger..?

 

Hva skal du faktisk oppnå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Moskus 

 

Jeg har tidligere lagt opp til at alt skal være tidstyrt, men for meg passer det mye bedre at events styres av hvem og når noen er hjemme.

Mtp. varmen så lar jeg den styres med X timers forsinkelse (arbeidsdag) før alt senkes utover normalen hvis 1 eller alle er borte (BLLAN).

 

Det som roter det litt til er at iphone mister wifi forbindelsen når telefon ikke er i bruk, og da blir has been vanskelig og bruke.

 

Har Easytrigger så jeg tester det du skriver, men fortsatt blir det has been X for exactly 3 hours istendefor within 3 hours.

 

 

Endret av Frankh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Frankh skrev:

Har Easytrigger så jeg tester det du skriver, men fortsatt blir det has been X for exactly 3 hours istendefor within 3 hours.

Hvis jeg tolker deg riktig skal du sjekke om device X har hatt en status Y innen 3 siste timer.

 

Jeg hadde nok løst det med en timer.

Lag et event som restarter timeren enten når enheten blir skrudd på (eller blir deaktivert, eller kanskje begge deler).

Da burde man kunne teste om denne timeren har en verdi som er er mindre enn 3 timer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, ZoRaC said:

Kan vel bruke EasyTrigger?

 

Du er inne på noe @ZoRaC

Men change to what? Trenger i tillegg at den vet om telefonen er hjemme eller borte.

Noe slik som:

If Iphone ikke har blitt sett på nettverket ila. de 3 siste timene THEN 

 

EDIT: Leste ikke innlegget ditt godt nok, Sjekker ?

 

@Moskus Nevnte Timer, ikke at jeg har brukt timer før, men countdown kunne vel virke her?

Endret av Frankh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Frankh skrev:

Du er inne på noe @ZoRaC

Men change to what? Trenger i tillegg at den vet om telefonen er hjemme eller borte.

Noe slik som:

If Iphone ikke har blitt sett på nettverket ila. de 3 siste timene THEN 

 

EDIT: Leste ikke innlegget ditt godt nok, Sjekker ?


Ja, den endrer seg jo bare hvis du er hjemme. Ellers vil den selvsagt endre seg når du drar bort, men den vil jo ikke endre seg tilbake igjen. :) 

 

Selv bruker jeg Geofency og PHLocation-plugin til å vite om vi er hjemme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en vri, laget en gruppe i EasyTrigger hvor alle Devicene fra BLLAN ligger. 

En annen IF i andre event da, men den burde virke.

 

Har sett på PHLocation, men det er jo himla mye mikk makk for å få den konfigurert ?

 

Takk for innspill begge 2.

Ingen hjemme.png

Endret av Frankh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Frankh skrev:

Har sett på PHLocation, men det er jo himla mye mikk makk for å få den konfigurert ?

PHLocation er faktisk ganske enkel. Ialllfall versjon med Life360. :)

Ver2 burde vært pusset på (f.eks. import av plasser fungerer pr dags dato ikke), men det var faktisk forholdsvis enkelt å konfigurere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ser du bruker iPhone, jeg benytter Homekit/Homebridge for å sette hjemme/borte.

 

Har laget en 2 virtuelle brytere i Homeseer(Kim iPhone + Lene iPhone som er eksponert til Homekit, kjører da automasjon i Apple Hjem app at bryter skrus av når vedkommende folater hjemmet og på når vedkommende kommer hjem

 

image.png.18702521457582ba48380089c5afebe9.pngimage.png.2dee9d3356f87ffaf4d6fd4c10d4e465.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.