Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Røykvarsler og blande US/Europe Z-Wave


KommerSnart

Anbefalte innlegg

Heisann folkens =)

 

Er fersk, men vet hvor søkefeltet er ;) Så den er forsøkt, også google.

Har tatt i bruk Homeseer Pro her hjemme og er stor fornøyd etter å ha byttet fra Fibaro. 

 

Er mye på farten også til US og derfor lurte jeg på om de kunne brukes her hjemme i norge ?

Idag har jeg selvsagt z-wave europe, men om man kunne også gå for z-wave US og benytte seg av de produktene man får kjøpt der borte her hjemme ?? 

 

Hvis så, røykvarsler er et velkjent problem har jeg lest en del om, Fibaro sin var søppel sist gang det tok fyr i garasjen, men det gikk heldigvis bra selv uten at Fibaro varslet korrekt ei heller sammenkoblet med fler (linkes).

Men denne er veldig intressert i :

https://www.amazon.com/First-Alert-Detector-Carbon-Monoxide/dp/B00KMHXFAI

 

Leser at denne har to-veis komminikasjon med hubèn samt linkes lett til andre (ingen limit på antall ser det ut til).

 

Uansett, var veldig kjekt med guidene til Homeseer, homeseer skolen var det vel, de kom veldig godt med, så takk =)

 

Og takk for tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke bruke us og EU z-wave i samme nettverk da disse bruker forskjellige frekvenser.

 

Teknisk sett vil jeg tro du kunne satt opp to separate nettverk, et for EU og et for US Z-wave. Er frekvensene nært hverandre kan dem interfere, men jeg mener det skal være et ganske greit gap, så teknisk sett burde det fungere.

På et juridisk plan har du antakelig ikke lov å bruke US-frekvensen i Norge.

 

Rent praktisk vil jeg si det virkelig ikke er verd styret, hold deg til EU. Og er Z-wave for dyrt sikt deg inn på ZigBee, som vel er wold wide samme frekvens..
https://en.wikipedia.org/wiki/Z-Wave#Radio_frequencies

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Evelen skrev:

Teknisk sett vil jeg tro du kunne satt opp to separate nettverk, et for EU og et for US Z-wave.


og teknisk sett vil det kunne påvirke mobilnettet i Norge, da US-frekvensen brukes til basestasjon-uplink i Norge. Så det anbefales nok ikke, om man ikke vil ha besøk av NKOM... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, KommerSnart skrev:

Heisann folkens ?

 

Er fersk, men vet hvor søkefeltet er ;) Så den er forsøkt, også google.

Har tatt i bruk Homeseer Pro her hjemme og er stor fornøyd etter å ha byttet fra Fibaro. 

 

Er mye på farten også til US og derfor lurte jeg på om de kunne brukes her hjemme i norge ?

Idag har jeg selvsagt z-wave europe, men om man kunne også gå for z-wave US og benytte seg av de produktene man får kjøpt der borte her hjemme ?? 

 

Hvis så, røykvarsler er et velkjent problem har jeg lest en del om, Fibaro sin var søppel sist gang det tok fyr i garasjen, men det gikk heldigvis bra selv uten at Fibaro varslet korrekt ei heller sammenkoblet med fler (linkes).

Men denne er veldig intressert i :

https://www.amazon.com/First-Alert-Detector-Carbon-Monoxide/dp/B00KMHXFAI

 

Leser at denne har to-veis komminikasjon med hubèn samt linkes lett til andre (ingen limit på antall ser det ut til).

 

Uansett, var veldig kjekt med guidene til Homeseer, homeseer skolen var det vel, de kom veldig godt med, så takk ?

 

Og takk for tips og råd.

 

Amerikansk z-wave bruker en frekvens som ikke er lovlig å bruke her hjemme, frekvensen er regulert til andre formål. Vennligst ikke gjør dette, det kan skape forstyrrelser og problemer for deg og andre i nabolaget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, KommerSnart skrev:

Uansett, var veldig kjekt med guidene til Homeseer, homeseer skolen var det vel, de kom veldig godt med, så takk ?

Bare hyggelig. :) 

 

10 timer siden, KommerSnart skrev:

Er mye på farten også til US og derfor lurte jeg på om de kunne brukes her hjemme i norge ?

Nei, og det er allerede blitt fortalt hvorfor. US og EU bruker forskjellige frekvenser.

 

Dette er imidlertid ikke bare et moralsk spørsmål, men også praktisk begrensning. Z-wave er et mesh-nettverk For at Z-wave skal fungere skikkelig må man ha et interface ("master") med god antenne og dekning, og gjerne andre noder som sender beskjeder videre. Batterinoder har i prinsippet ikke denne muligheten. Siden de skal spare strøm lytter de ikke til beskjeder hele tiden. (Ja, det er noe som heter beaming).

 

Jeg hadde ikke stolt på at et nettverk med kun batterinoder ville oppnå stabil og god nok dekning. Det er lett å verifisere med et bittelite nettverk, f.eks. en node i hvert rom i en enebolig. Det kan være ustabilt og tregt.

 

Å legge til strømdrevne US-noder er heller ikke mulig ettersom de skal ha 110V, ikke 220V...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

At de har forskjellige frekvenser er greit nok, men lovligheten derimot.. 

 

Skal lytte til deres tips og råd og ikke blande de to frekvensene.

Bare krysse fingra for at det kommer noen smarte 2-veis varslere i nær fremtid da.

 

Uansett, takk igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.