Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro Smart Implant og Fermax Intercom 3301


ghl

Spørsmål

I huset har vi et eldre intercomsystem, Fermax 3301. Jeg har en Fibaro Smart Implant som jeg gjerne skulle brukt for å gjøre intercom'en smart. Noen som vet hvordan man kan koble Smart Implanten til intercom'en? For å kunne styre dette via hjemmeautomasjon (Homey Pro) vil jeg tro jeg trenger å hente ut signalet (en ledning inn i input) når noen ringer på samt sende signal for å åpne/låse opp døra (output).

 

Når jeg skrur av "telefondelen" har jeg en hvit ledning inn i "L", sort inn i "-", rød inn i "+", A/V inn (tråd i midten av koaks-ledning) i "V" og (den "trådete" delen som er mellom isolasjonslagene på koaks-ledning) "M". I tillegg ligger det en motstand mellom "+" og "L", se vedlagte bilder.

 

Er helt ny på dette og tar imot all hjelp jeg kan få!

Fermax 2.jpg

Fermax 1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei igjen,

 

Slik jeg ser det er det vanskelig å benytte inn/utganger som har et spenningsnivå som en ikke har dokumentasjon på.

Ser at F1 og F2 er ledige med negativ spenningsnivå, men vet ikke hva som trigger dem.

 

Tror nok at jeg ville innhentet mer informasjon for å sikre at du ikke kobler noe som vil kunne ødelegge eksisterende port telefon system.

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar.

 

Jeg er som sagt helt ny på dette, men det er 4 ledninger inn her:

  1. L (hvit) som er data og audio
  2. - (svart) som er negativt spenningsnivå
  3. + (rød) som er positivt spenningsnivå
  4. V/M (sort coax) som er video

I mitt hode så må det gå et signal fra panelet utendørs ved inngangsdør når noen trykker på ringeklokka og opp til telefonenheten og det må gå et signal for å åpne låsen som sitter i dørkarmen på inngangsdøra når man trykker på åpne-knappen på telefonenheten. Disse signalene ville jeg tro går i "L" som er data. Om man da kobler på Fibaro Smart Implant, burde man ikke da kunne:

  • Hente positiv spenning fra rød (rød kobles til rød på bildet nedenfor)
  • Koble smart implant på negativ spenning (altså blå inn i input og ut i svart fra output)
  • Hente input (ringesignal) fra hvit (på bildet får jeg ikke gjort det, men det går kanskje an å koble fra hvit ledning til koblingen der den gule går inn i grønn klemme slik at Smart Implant får input? Hvis dette da ikke kortslutter Smart Implant'en..)
  • Sende output (signal for å låse opp) til hvit

190144585_FibaroSmartImplant-GateOpener.JPG.342d645f2dc44d5a4fd74a1cfd889a90.JPG631962324_FibaroSmartImplant.jpg.b57cb3ba9a7606673214e9a3a8f2ddd3.jpg

 

Eller er jeg helt på vidda?

 

Henning

Endret av ghl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Beklager å måtte skuffe deg.

Du kan ikke hente ut signal på L som er nyttig for deg til denne bruken.

 

Klemmen med L på mottar ett data telegram fra dørtablået ved hoveddør.

Det blir også sendt datatelegram om å åpne dørlåsen via samme klemme.

Dette data telegrammet går til ALLE tilkoblede enheter i systemet, men bare det apparatet som har riktig "adresse" plukker opp telegrammet

og responderer ved å ringe/ aktivere lås/sluttstykke i dør.

Litt som i vanlige datanettverk.

På toppen av dette blir lyden mellom dørtablå og svarapparat også sendt på leder tilkoblet L.

Porttelefonen er programmert for hver leilighet/ mottaker mot en ringeknapp på dørtablå ved idriftsettelse.

 

Eneste måte å hente ut nyttige signaler på er å hacke seg inn på selve svar apparatet.

Da kan du kanskje finne kontaktpunkter inni der som gir deg de nødvendige signalene og tilkoblingsmulighetene.

 

Gamle 5 tråds anlegg var således MYE enklere å smartifisere enn nymotens 2 og 3 tråds anlegg.

5 tråd= +(felles for alle svarapparater), - (felles for alle svarapparater), ringesignal (1 leder for hvert svarapparat), lyd(felles for alle svarapparater), åpnesignal(felles for alle svarapparater). 

3 tråd= +,-, kommunikasjon(data/lyd) (felles for alle svarapparater)

I tillegg finnes Bus systemer (2 tråd) hvor all signalering og power går på bare 2 ledere.

Typisk Cat 5 kabel fra dørtablå til alle enheter på anlegget.

Og selvfølgelig en mengde andre måter å gjøre det på, men de nevnte er de mest vanlige.

 

Finnes porttelefon anlegg som kan implementeres i smarthus installasjoner, men da stort sett kun for KNX.

 

Bare et forsøk på å videreformidle min erfaring fra montering og idriftsettelse av lignende anlegg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.