Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lese av volt på batteri.


MrTiger

Anbefalte innlegg

Nå kjenner jeg ikke så godt til telldus, jeg bruker selv hs3.

men la meg si at jeg kjører ned spenningen fra 24v ut fra batteriet til ca 5 volt med en spenningsdeler(2 motstander i serie)

hvordan kan jeg få opp i telldus at spenningen er 24 volt? Og at evt. Spenningen synker proposjonalt når volten synker på batteriet.

Endret av MrTiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkeord: "voltage divider" evt. putt inn "calculator".

Du har da spenningen på batteriet.

Skal du ha overvåkning på strøm, så må du ha en shunt (derfor nevnte jeg solstrøm dingser).

 

edit: har du 220volt er kanskje en vedlikeholdslader det enkleste.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje benytte en slik:

https://www.ebay.com/itm/5A-DC-DC-Constant-Current-Voltage-Regulator-Step-Down-Converter-5V-12V-24V/352665799993?hash=item521c850d39:g:AbsAAOSwLBlc3SE6

koblet til en slik:

https://www.eldirekte.no/fibaro-smart-implant-universal-sensor/cat-p/c1000624/p1500010404

Den vil bli vist som z-wave sensor.

Når under viss verdi kan det via events/hendelser sendes varsel,  sms eller mail .

Dette vil belaste batteriet noe og må testes.

 

Det går nok dårlig:

Med en slik regulator vil spenningen ut forbli konstant så lenge det finnes tilstrekkelig spenning inn.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 18.12.2019 den 9.54, bjornepappa skrev:

Fibaro smart implant ser ut til å kunne måle 0-10V. Om du lager ein spenningsdeler med to motstander er du nok i mål. 

 

På 19.12.2019 den 10.00, MrTiger skrev:

Nå kjenner jeg ikke så godt til telldus, jeg bruker selv hs3.

men la meg si at jeg kjører ned spenningen fra 24v ut fra batteriet til ca 5 volt med en spenningsdeler(2 motstander i serie)

hvordan kan jeg få opp i telldus at spenningen er 24 volt? Og at evt. Spenningen synker proposjonalt når volten synker på batteriet.

Hvordan kan jeg løse det med telldus at jeg får opp 24 vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MrTiger skrev:

Hvordan kan jeg løse det med telldus at jeg får opp 24 vilt.

Mattematikk. Hvordan du gjør det i Teldus vet jeg ikke.

 

En delingsfaktor på 1/10 er enkelt å forholde seg til. Men jeg har ikke sjekket Fibaro Samart Implant sitt datablad for hvor nøyaktig den er på 2,2 volt. Vil tro det går fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Fibaro smart implant  Parameter 63:  https://manuals.fibaro.com/smart-implant/
This parameter defines minimal change (from the last reported) of analog input value that results in sending new report. Parameter is relevant only for analog inputs (parameter 20 or 21 set to 4 or 5).
Parameter size: 1B
Default value: 5 (0.5V)

 

Available values:
0 – reporting on change disabled
1-100 (0.1-10V, 0.1V step)

 

Altså nøyaktighet 0,1 volt.

 

Direkte i TelldusLive kan du ikke kalkulere dette, men det behvøver du egentlig ikke.

Hvis du vet at spenningen etter motstandene er f.eks 5 volt, kan du få varsel på den verdien du ønsker, f.eks 10% ned, dvs 4,5 med nøyaktighet 0,1volt.

 

Hvis du absolutt må se spenningen omklakulert kan du gjøre dette i 

SensorChart,  kan lastes ned (gratis) fra:

https://www.dropbox.com/s/yqvz1to14sfah9r/SensorChart-V1001.zip?dl=0

Se: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/199-sensorchart-logging-av-sensorverdier/?do=edit

 

I Telldus Facebook gruppe finnes noen "LUA-nerder", kanskje du kan få hjelp der.

 

Endret av arneolav
LUA skript
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, arneolav skrev:

Altså nøyaktighet 0,1 volt.

Dette blir for dårlig med delingsfaktor på 1/10. 

Ideelt skulle man hatt en desimal til.

Man bør da legge delingsfaktor på fulladet batteri på ca 8,5-9volt sett fra Implanten for å få mest mulig nøyaktighet.

Matematisk blir formelen den samme, bare at tallene ikke intuitivt stemmer med våre vante ti fingre ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2020 den 13.29, MrTiger skrev:

Hvordan kan jeg løse det med telldus at jeg får opp 24 vilt

Du har antagelig ikke et batteri på 24 volt, antagelig har du 2 stk på 12 volt koblet i serie.

Det er 2 innganger på Fibaro'n og du kan med fordel benytte begge, én til hvert batteri.

Derved kan du redusere spenningen vesentlig mindre.

Et 12 volt batteri kan under lading nå nesten 15 volt (14,5), så du kan redusere fra 15 til 10.

To batterier er som regel ikke 100% like, og koblet i serie vil ofte det ene lades noe mer enn det andre. (dette pga små forskjeller i indremotstand) 

Det kan derfor uansett være en fordel med overvåkning av batteriene separat.

Hvilespenningen bør ikke ligge under ca 12,5 volt. Omregnet skulle det bli ca 8,3.

Varslingspunkt kan justeres etter erfaring, "prøv & feil".

Nøyaktighet på 0,1 volt bør ikke by på problemer da det uansett er noe "slingringsmonn" i denne typen batterier.

Endret av arneolav
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar.

Kom over denne saken på finn.no, der er det en som har lagd akkurat det jeg leter etter, men det er jo ikke kult å kjøpe noe som er ferdig.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160740039

 

Ser ut som han bruker et vanlig ardunio uno kort med et eller annet kort på toppen, kan se ut som det ene er et power supply kort( https://www.amazon.com/Arduino-compatible-module-adjustable-regulator/dp/B01L6M8CKA ). Han kobler vel spenningen fra batteriet inn på dette kortet og forsyner uno kortet med 5v?

Ardunio uno kort har jeg liggende, kan sikkert bruke et micro kort også. Ser ut som han bruker et uno kort med wifi, bruker han wifi til dette da? 

Må vel også ha et 433mhz kort også, samt et kort som kan lese av spenningen på batteriet.

Ser ut som er artig prosjekt dette her;)

Endret av MrTiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å teste litt med arduino kortet.

Har funnet fram et koblingsbrett og montert opp noen motstander. Har brukt voltage divider for å finne riktig max spenning in på uno kortet siden den er begrenset til max 5v og batteriet jeg skal måle på er 24v. 

Har laget lite program der den leser av spenningen på batteriet og viser denne spenningen på serial.print til ardunio kortet, kan sikker koble opp en lcd skjerm også for å se spenningen der.

Dette fungerer bra, da den leser av riktig spenning på batteriet.

Har bestilt en 433mhz sender slik at jeg kan sende spenning verdiene videre til telldus. Har også bestilt et power supply kort, som nevnt tidligere.  Med dette kortet kan jeg ta spenningen fra båtbatteriet og forsyne arduino kortet...trur at det er funksjonen til dette kortet;)

 

Det jeg er litt spent på er hvordan jeg kan ta imot signalene fra 433mhz kortet til telldus live. Har ikke telldus live enda heller så jeg er ikke så godt kjent med dette, så her er det bare å komme med forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet litt med dette og klart å lage en sensor som gir beskjed til telldus hvor mange volt det er på batteriet.

problemet nå er at jeg får opp grader etter volten og ikke Volt, er det noen som vet hvordan jeg kan forandre dette i telldus?

2112742311_telldustemp-volt.thumb.JPG.90d95bd35a5bc86d639842bd54f91bb6.JPGIMG_3141.thumb.PNG.92a4c77f4bc40e99c22cbb5db3ef9bf9.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2020 den 20.24, MrTiger skrev:

Har funnet fram et koblingsbrett og montert opp noen motstander. Har brukt voltage divider for å finne riktig max spenning in på uno kortet siden den er begrenset til max 5v og batteriet jeg skal måle på er 24v. 

Har laget lite program der den leser av spenningen på batteriet og viser denne spenningen på serial.print til ardunio kortet, kan sikker koble opp en lcd skjerm også for å se spenningen der.

Kan vi få litt mer detaljer og kanskje en handleliste? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.