Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forbruk av strøm


stigvi

Anbefalte innlegg

Tibber komponenten gir daglig strømforbruk i form av accumulatedConsumption, men denne er ikke særlig god til å bruke til å tegne en graf over forbruket. Den starter på 0 ved midnatt og øker i løpet av døgnets 24 timer. Det jeg kunne tenke meg var en sensor i HA som viste maksimumverdien av accumulatedConsumption hvert døgn.

Det finnes mange måter å løse det på og en tilsynelatende enkel måte er ved midnatt kopierer accumulatedConsumption til en input_sensor. Faren er at en kan kopiere etter at accumulatedConsumption er nullstilt.

Men spørsmålet: Finnes det en elegant måte å vise forrige dags strømforbruk på?


Tibber komponenten
image.png.0e84cd8e83669d3e677f4916a9c2c2e2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage et appdaemon-skript, der du lagrer hver oppdatering i en variabel, og sammenligner nåværende avlesning med forrige, og når avlesning er lavere enn forrige, oppdateres en input number til verdien fra forrige avlesning, og bruker en templatesensor som bruker input-number hvis du ønsker en sensorvisning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, baronKanon skrev:

Hva med å lage et appdaemon-skript, der du lagrer hver oppdatering i en variabel, og sammenligner nåværende avlesning med forrige, og når avlesning er lavere enn forrige, oppdateres en input number til verdien fra forrige avlesning, og bruker en templatesensor som bruker input-number hvis du ønsker en sensorvisning. 


Ja, svært enkelt å implementere og mer robust enn min ide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, stigvi skrev:

Finnes det en elegant måte å vise forrige dags strømforbruk på?

Med APIet kan du hente gårsdagens strømforbruk (eller hvilken som helst dag).

 

{
  viewer {
    homes {
      consumption(resolution: DAILY, last: 1) {
        nodes {
          from
          to
          cost
          unitPrice
          unitPriceVAT
          consumption
          consumptionUnit
        }
      }
    }
  }
}

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, baronKanon skrev:

Hva er CEMM?

Se cemm.no

Cemm leser HAN porten pluss flere målepunkter om en ønsker det. Å viser forbruket på en forståelig måte i sanntid og i grafer. Alt blir lagret lokalt i CEMM. Den er ikke avhengig av skylagring. Derfor heller ikke noe abonnement. 

Endret av Lars Albert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg bruker Grafana til dette og har en grei oversikt i HA :

 

image.png.42a221b81fbb3e9f35cbe4d72b98f27e.png

SELECT max("accumulatedConsumption") FROM "W" WHERE $timeFilter GROUP BY time(1d) fill(none)

 

Nå skal vel kanskje benevnelsen være kWh og ikke KW som jeg har brukt her ?

Endret av JarleW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Hassio så det er veldig enkelt å innstallere via Add-On Store :
 

image.png.a84152824c2f70b712fe9ecdf4157d19.png

 

Det går veldig greit å følge beskrivelsen til hver add-on etter at de er installert - Alt er installert og konfigurert på noen å minutter.

 

 

InfluxDB https://github.com/hassio-addons/addon-influxdb/blob/v3.5.0/README.md

Grafana https://github.com/hassio-addons/addon-grafana/blob/v4.0.0/README.md

 

Det er en veldig grei beskrivelse av installasjonen/oppsettet her :

https://www.youtube.com/watch?v=m9qIqq104as&t=7s

 

Han installerer Glances og Ide i tillegg, men det trenger man ikke for å bruke InfluxDB / Grafana

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.