Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fjerne Z-wave device fra HS


Sture00

Spørsmål

Hadde en fibaro switch som ikke responderte eller lot seg sette i pair modus. Prøvde remove/exclude node og replace bad node men ingenting virket. Fikk lagt den til igjen på ny etter en reset av switch men har fortsatt spor igjen av den før jeg la den til på ny. Finnes det noe måte å fjerne gammel info eller kan det bare ligge? 

failed device.JPG

Endret av Sture00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
51 minutter siden, Sture00 skrev:

Finnes det noe måte å fjerne gammel info eller kan det bare ligge? 

Den må for alt i verden fjernes. Å ha et nettverk med døde noder er ikke en spesielt god ide, du kan risikere at Z-wave prøver å route trafikk den veien og det går merkelig nok veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 minutes ago, Moskus said:

Den må for alt i verden fjernes. Å ha et nettverk med døde noder er ikke en spesielt god ide, du kan risikere at Z-wave prøver å route trafikk den veien og det går merkelig nok veldig dårlig.

 

Når jeg la den inn på nytt fikk den navnet NODE55. Må jeg ekludere den som node55 for at den og skal fjerne gammel NODE40 ? Ser ikke mulighet å fjerne den fra Controller management eller Node information i HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis jeg tolker @Sture00 riktig så kan han ikke kjøre "Remove Bad Node", siden noden ikke har noen link å klikke på for å komme inn på det interfacet.

 

Jeg hadde selv et lignende problem for ikke lenge siden.

Etter en mislykket inkludering av en Popp strømplugg satt jeg igjen med en "ghost-node" som ikke lot seg fjerne på noen fornuftig måte.

Noden var tilsynelatende helt "tom". Det var ingen link jeg kunne klikke på slik at jeg kom inn på den siden der jeg kunne ta "Remove bad Node". Prøvde en "light" rescan av alle devicer, men dette hadde ingen effekt. Jeg fikk enkelte feilmeldinger under oppstart av HS pga av dette, og hvis jeg tok "Audit" på andre noder kom det opp en feilmelding også, ikke en helt betryggende situasjon altså.

Etter en del googling og en del fikling og prøving endte jeg opp å løse problemet, men jeg er usikker på om det jeg gjorde egentlig er fornuftig, men jeg fikk i alle fall den "tomme" noden vekk.

Det jeg gjorde baserer seg på at inne på Z-wave taben for en root device er det mulig å endre "Node Number" og ved hjelp av en annen "offer-node" kunne jeg "lure" HS til å "gjenopprette" den tomme noden.

 

Dette er en litt forenklet oppsummering av det jeg gjorde:

 

La oss anta at den "tomme" noden har node nummer 40.

Jeg fant først fram en annen ubrukt strømplugg (i mitt tilfelle en Telldus plugg), og inkluderte denne i HS som vanlig. Den fikk da et nytt node nummer, la oss si 52. Så koblet jeg den nye strømpluggen fra strømnettet igjen, jeg trenger bare devicen i HS som "offer".

Så gikk jeg inn på root-devicen til den nye pluggen. Under Z-wave fant jeg Node Number (der står det nå 52) og satte den til nummeret til den "tomme" noden (40). Så klikket jeg Done. Gikk så inn en gang til på samme og kjørte "Rescan". Tror jeg fikk noen feilmeldinger, men nå hadde i alle fall node nummer 40 fått et "interface", og jeg kunne klikke på Remove bad Node, og borte var den.

Men nå satt jeg i stedet igjen med at den siste noden jeg la til (52) var blitt "tom" og tilsynelatende umulig å fjerne. Men denne lot seg i motsetning til den opprinnelige tomme noden gjenopprette, ved å gå på Plugins->Z-Wave->Controller Mangement og kjøre "Scan Existing Devices (Light Scan)". Igjen noen feilmeldinger så vidt jeg kan huske, men etterpå hadde HS "gjenopprettet" den tomme node 52, og jeg kan klikke på nodens Root og gå inn og ta Remove Bad Node. Og dermed var den også borte.

Dette var en tungvindt og litt uoversiktlig metode og jeg aner som sagt ikke om dette kunne ha vært løst på en annen og enklere måte, og om det jeg gjorde var fornuftig i det hele tatt, men det ser i alle fall ut til å ha virket. Den tomme noden er helt vekk og nettverket har fungert helt fint siden.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Hillmar said:

Har du prøvd "Remove Bad Node" under "Z-Wave"-fanen til root-devicen (for node-40)?

image.png.37f5419d570bad5a8d5daf592df254d9.png

 

 

Ja, så den forsvant fra hovedsiden hvor alle devicene er listet opp men jeg kan ikke gå inn på den etterpå. Så nå tror jeg det er en blanding av en halvt fjernet Node40 og en nylig lagt til Node50 som krangler med 40. Begge er samme devicer. Jeg skal prøve å fjerne den èn gang til når jeg kommer hjem. Fibaro switchen har vært kranglete fra dag èn så det kan være feil på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, om alle devicene er borte så fungerer ikke mitt forslag nei.

 

Jeg har opplevd dette selv en gang. Løsningen ble å følge fremgangsmåten beskrevet her. NB! Du er da avhengig av å benytte enZ-Wave dongle som støtter backup og restore fra HomeSeer. Meg bekjent så er det bare UZB1 med gammel FW som støtter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.