Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Deltaco strømplugger brukendes til noe?


NilsOF

Anbefalte innlegg

Er sjelden jeg sveiper innom mobiltelefonnytt..

Nå har de "testet" noen strømplugger.

https://www.tek.no/test/i/nark4o/smartpluggene-har-fatt-en-ny-konge-pa-haugen

 

Ikke ett ord om kompabilitet eller om det går via sky-tjenester.

"Testen" er derfor bare blabla tåkefyll av ord.

 

Men billige er de.

Og da blir spørsmålet: Kan de brukes til noe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har "flashet" 3-veis stikk fra Deltaco med Tasmota, finnes egen tasmota Template til disse så fungerer veldig bra via MQTT.

Trenger ikke åpne dem, kun en Linux software.

 

Kan styre 3 stikk separat pluss USB som styres samlet, totalt 4 brytere

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.1.2020 den 10.04, kimstoroy skrev:

Jeg har "flashet" 3-veis stikk fra Deltaco med Tasmota, finnes egen tasmota Template til disse så fungerer veldig bra via MQTT.

Trenger ikke åpne dem, kun en Linux software.

 

Kan styre 3 stikk separat pluss USB som styres samlet, totalt 4 brytere

 

 

Har de vært stabile så langt(Dustin har fått inn nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 23.39, kimstoroy skrev:

Den ene jeg har testet har vært super stabil, ikke noen problemer. Jeg har ikke testet den med Tuya firmware som den ble levert med, kjører kun lokal kontroll via MQTT.

Får du hentet ut effekt via mqtt også? watt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

De som har kjøpt noe sånt, funker det fremdeles? Jeg ser at Deltaco SH-P01 selges for 150 115 kroner (Eldirekte), og det er jo ned mot en tredje del av det en Z-Wave-fjernstrømbryter koster. I tillegg er den bare avhengig av wifi-rekkevidde, noe som kunne løst et problem for meg i en del av huset der Z-Waven ikke rekker fram. Og ikke minst, er det noen heksekunst å brenne inn ny firmware og sette den opp med riktig MQTT-broker?

 

Oi... Jeg oppdaget nå at det kom en ny firmware til disse i sommer som ikke lar seg knekke fordi den er avhengig av Deltacos servere for å funke. Det var som f... Den eneste måten å finne ut om det er gammel eller ny firmware på de fra Eldirekte, er vel ved å bestille dem og krysse fingrene.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble aldri så jeg anskaffet noen av disse.

Nå ser jeg at Ikea sin trådfri kontakt koster 139,- så da ser jeg ingen grunn til å sjanse på at Deltacos kan flashes.

Også siden Ikea sin fungerer som en router i zigbee-nettet og spesifisert til 16A.

Passer utmerket til ting som ikke man trenger lastmåling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 9.11.2020 den 17.58, Mastiff skrev:

Oi... Jeg oppdaget nå at det kom en ny firmware til disse i sommer som ikke lar seg knekke fordi den er avhengig av Deltacos servere for å funke. Det var som f... Den eneste måten å finne ut om det er gammel eller ny firmware på de fra Eldirekte, er vel ved å bestille dem og krysse fingrene.

Mange av disse dingsene er veldig lett å flashe med ledninger også. Jeg flashet et Deltaco grenuttak uten problemer. Ingen lodding tilgjengelig, det var tilgjengelige debugpunkter. Se her for mer info: https://tasmota.github.io/docs/Getting-Started/ Det er imidlertid flere liknende produkter som ikke bruker ESP lenger, men et annet Mediatek-chipset. Disse får man ikke gjort noe med (enda). Men det finnes dev boards og sånt til dem og, så regner med noen hobbyutviklere kommer med noe der også.

 

På 10.11.2020 den 14.08, NilsOF skrev:

Det ble aldri så jeg anskaffet noen av disse.

Nå ser jeg at Ikea sin trådfri kontakt koster 139,- så da ser jeg ingen grunn til å sjanse på at Deltacos kan flashes.

Også siden Ikea sin fungerer som en router i zigbee-nettet og spesifisert til 16A.

Passer utmerket til ting som ikke man trenger lastmåling på.

Jeg anbefaler ikke Ikea sine. Den ene jordingspinnen på en av mine brakk etter å ha hatt en kontakt plugget inn/ut under ti ganger. På den andre var også jordingspinnen feilformet, og måtte bøyes med tang for at ikke det samme skulle skje der. De kjennes også svært billige og lite solide ut. I tillegg er de unødvendig store og klumpete, og ikke akkurat pene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@gert Jeg fikk samme problem med deformert jordingsforbindelse på Ikea sin plugg her nå.. 😕 

Ved nærmere inspisering av jordingsforbindelsene er jeg skeptisk til å ratingen på 16 A på disse.

Nåvel, man får nok som man betaler for..


Men hold oss gjærne oppdatert hvordan det går med Deltaco pluggene!

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga opp dem og prøvde meg på noen Calex fra Expert. De to jeg kjøpte i Mandal og den jeg kjøpte i Søgne, funket bra, men de tre jeg kjøpte på Sørlandssenteret ville ikke begynne å flashe engang, og de var litt forskjellige med teksten trykket på undersiden istedenfor på siden, og litt annerledes eske, så det er en nyere type. Jula hadde en bunke Nedis Smartlife, men de var også for ny firmware og umulige å flashe med Tuya-convert. Vil disse typene la seg flashe med seriell måte når de har for ny firmware til å flashes med Tuya convert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte 5 stk Deltaco PH01 og 2 stk PH03 for å ha i båten.

Nå er det franske strømstikk i min båt og hullet på schuko pluggen må være der.

 

PH01 har ikke hullet.

PH03 har hullet.

 

Ingen av dem fungerte med Tuya-Convert. Testet med mange forskjellige versjoner og Ubuntu, Kali Linux, RPI, ProxMox osv...

Så kom jeg over denne:

Collaboration document for PSK Identity 02 · ct-Open-Source/tuya-convert Wiki (github.com)

 

Samtlige enheter har samme melding, så disse er ikke mulig å flashe lenger.

Heldigvis er det noen som jobber med saken.

 

Jeg endte opp med å installere alle i Tuya app'en, og så legge til Tuya integrasjonen i Home-Assistant.

Det funker fram til de kan flashes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne noen som har den gamle firmwaren nå. Jeg har funnet tre på lokale Power-butikker, der de har hengt ganske lenge. Det spørs også om de klarer å knekke den, den er visst ganske godt kryptert. De har vel prøvd siden den dukket opp i vår. Jeg så greiene du la inn i tråden på Båtplassen. Du har nok større båt enn min 24-foter... ;)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Cirion skrev:

 

Jeg endte opp med å installere alle i Tuya app'en, og så legge til Tuya integrasjonen i Home-Assistant.

Det funker fram til de kan flashes.

 

Samme her, samt de nye utendørspluggene. 
har noen p01, p02 og p03 som jeg flashet for en stund siden, trenger restart ca hver 2 mnd for at MQTT skal komme opp igjen. 
 

Fin byggekvalitet på enhetene. 
Men tørr ikke å bruke sånne til ovner. Kun fibaro og aeotec til slikt her i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Nexa til ovner, Z-Wave i huset og 433mHz på hytta. Jeg ser ikke det store problemet med å bruke Tasmota-greier til ovner.

 

Men den restarten, burde det ikke gått an å sende restart over MQTT til dem? Jeg prøvde å finne det i kommandolisten, men så det ikke. Merkelig utelatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Mastiff said:

Men den restarten, burde det ikke gått an å sende restart over MQTT til dem? Jeg prøvde å finne det i kommandolisten, men så det ikke. Merkelig utelatelse.

Enig. Har sett etter det samme. ESPhome har en Restart Switch man kan legge inn i config som er glimrende å bruke til sånt. Finner man riktig trigger, sensor som kan si noe om enheten er online eller ikke, så kan man automatisere slik at man automatisk sender restart-kommando ved behov.

 

Tipper jeg ender opp med å se om jeg får laget en fungerende ESPhome-bin til en Nedis-kontakt som har vært gjennom Tuya-convert til Tasmota for å teste det. Må bare finne ut hvilke chip-type man skal velge i config.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2020 den 9.41, baronKanon skrev:

Er hardwareflashing av ESP-modulene mulig med nyeste Tuya? Ikke at det er en veldig enkel løsning, men et alternativ?

Så lende det er samme ESP-baserte chip inni, er det (nesten) alltid mulig med hardwareflashing.Men det finnes også tuya-produkter med mediatek eller realtek-chip nå, tror jeg. Tuya har heldigvis kommet med en del rimelige zigbee-enheter i det siste, da slipper man hele problematikken med ekstern bajs-cloud (og unngår wifi også, noe som er et pluss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.