Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer grafana


Blodstrupmoen

Anbefalte innlegg

Hva har du satt som data_format i telegraf.conf fila?

 

Jeg bruker:

Data_format = "value"

Data_type = "string" 

 

Bruker jeg

Data_format = "influx" får jeg feilmelding, muligens pga desimalskillet.

 

At jeg bruker "Value" og "String" gjør at jeg får inn dataene som en tekststreng, som ikke inneolder verdier til å lage graf av.

 

Dette er det jeg har funnet ut til nå. Mulig jeg må krype til korset og sette desimalskille til . 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til i går etter å ha slitt i noen uker, prøvde og via Telegraf, men fikk ikke inn noen data. 
Endra til . som separator på windowsmaskina jeg har Homeseer, så funka det. 
Har msqMQTTplugin, som jeg sender til en  pi med standard MQTTbroker, som jeg har lagt til brukernavn og passord på. 
lagt inn Influxdb, Grafana og Node Red på en QNAP som jeg har. Lagt til Influxdbplugin i Node Red. 
Legger til topic pr device i MQTT node, og kobler den direkte til Influxdb-node. Gir i tillegg til et unikt navn i Influxdbnode, dvs at det er relativt effektivt å kopiere og lime inn. 
Hadde vært bedre om alle data hadde blitt videresendt automatisk, men tror jeg holder meg til denne løsningen. 

Er nok mye mindre ressurskrevende enn Influxdb-plugin. 
Kjekk video som ikke har dukket opp i søk, fant i et forum. Viser og oppsett av grafer i Nodered. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2020 den 14.05, gullfrode skrev:

Kjekk video som ikke har dukket opp i søk, fant i et forum. Viser og oppsett av grafer i Nodered. 

Aaaah! Bare 30 sekunder inn i videoen fikk jeg angst. 5 sekunder rapportering?! Hjelpe meg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er helt ny på dette(begynte i jan 21), men kjører HS4 for å styre vannbåren varme aktuatorer. Bruker z-wave fibaro multisensor for temperaturavlesning. Videre z-wave fibaro switch for å slå av og på aktuatorer. Har videre satt opp RPI med MQTT, Node-Red og TIG stack. Det jeg ønsket var å avlese og plotte temperatur fra HS via mcsMQTT plugin til influxDB og fremvisning i Grafana. Har brukt litt tid på å få Grafana opp å gå med rett data. Ser at det er data i databasen som er laget i influxDB, men fikk ikke noe opp i Grafana. Grafana sin Query var ikke lett å forstå første gang. Men etter litt prøving og feiling, så ser det ut for at det er dataformatet som var feil. MQTT er i string format, med komma separator. Ved bruk av Node-Red tar jeg inn MQTT, endrer fra komma til punktum. (msg.payload = msg.payload.replace(/[,.]/g, m => (m === ',' ? '.' : ','));
// found at https://stackoverflow.com/questions/34238005/replace-comma-by-dot-and-dot-by-comma
// after a search at bing javascript string replace comma with dot)

Deretter gjorde jeg om fra string til number , med en change funsjon i Node-Red ($number(payload)), eller kan også gjøres i den første funksjonen (msg.payload = Number(msg.payload); return msg;). Når dette var gjort, så ble alt sendt til influxDB databasen. Senere ville jeg også ha med 'location' når jeg senere skal utvide dette til flere temperatur sensorer. ( msg.payload={location: "stue", temperature:msg.payload};
return msg;). En sjekk av data i influxDB, ' show field keys' og ser at temperaturdata er 'float' og da klar for avlesning i Grafana. Query i Grafana: SELECT distinct("temperature") FROM "temp_stue" WHERE ("location" = 'stue') AND $timeFilter GROUP BY time(1s) fill(none), som virker for mitt prosjekt. 

Det neste er å bruke samme database og legge til flere location, sov, bad osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.