Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Relativt nytt medlem tar i mot tips :)


Reidar Gjertsen

Spørsmål

Hei og gledelig jul!

Jeg har vært medlem her en liten stund, men ikke vært så aktiv ennå.

Jeg holder på å bygge et hus med min samboer og tenker å starte en ny "hobby" når det er ferdig med å automatisere hverdagen litt.

Har sånn omtrent klart å få min samboer til å si ja til at jeg får gjøre det jeg vil, så lenge hun klarer å bruke det :P

Jeg har kjøpt inn en FutureHome hub som skal brukes :)

 

Jeg har fått bestilt HeatIt dimmere alle plasser lys skal dimmes i huset. Det er slik det starter!

Etter dette tenker jeg å få lagt inn Fibaro Switch i alle brytere på lys som ikke skal dimmes. Da skal vell første milepæl være nådd med at jeg skal kunne slå av alt lys med én knapp :) Ved unntak av utelys som går på astrour. Får evt se om jeg vil endre på dette etter hvert, men stresser ikke med det i starten.

 

Jeg har også tenkt å montere opp Screens på et par store vinduer og lurer litt på styring av de. Vet man kan få egen app til det, men hvem ønsker vel det..

Har også et håp om å styre en garasjeport åpner etter hvert. Har fått avtalt en impulsbryter på veggen i garasjen får å åpne og lukke garasjeporten, så håper det kan løses med en Fibaro Roller Shutter 3?

 

Som noen skjønner, er jeg veldig ny i dette gamet og tar i mot alle tips og råd jeg kan få til evt ting jeg burde se på eller prøve.

Endringer i allerede valgte elektroløsninger blir nok ikke aktuelt på dette tidspunktet da vi er kommet et stykke i prosessen.

 

Håper på litt hjelp fra dere eksperter :)

 

Reidar

Endret av Reidar Gjertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Reidar Gjertsen skrev:

Jeg har fått bestilt HeatIt dimmere alle plasser lys skal dimmes i huset. Det er slik det starter!


Håper du har sjekket at FH støtter den?

 

1 time siden, Reidar Gjertsen skrev:

Etter dette tenker jeg å få lagt inn Fibaro Switch i alle brytere på lys som ikke skal dimmes.


Hvilke lys er det du ikke skal dimme? Jeg har Switch bare på vaskerommet, men bare fordi den er koblet til to forskjellige lyskilder. Ellers hadde jeg valgt Fibaro Dimmer 2 der også. :) 
 

1 time siden, Reidar Gjertsen skrev:

Ved unntak av utelys som går på astrour. Får evt se om jeg vil endre på dette etter hvert, men stresser ikke med det i starten.


Jeg gikk for Ikea Trådfri rgb i omtrent alle utelys. Billig og enkelt. :) Dessverre ikke støttet av FH...0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, ZoRaC skrev:

Håper du har sjekket at FH støtter den?

Glemte å nevne det, men montøren jeg bruker på elektro i huset hadde samme dimmer og brukte selv FH hjemme :) Og ser i tillegg nå at Z-Dim står helst nederst på FH sin liste over støttede produkter. Den kom vel nettopp på markedet?

5 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hvilke lys er det du ikke skal dimme? Jeg har Switch bare på vaskerommet, men bare fordi den er koblet til to forskjellige lyskilder. Ellers hadde jeg valgt Fibaro Dimmer 2 der også. :) 

Ja, jeg kan vel egentlig like greit bruke en Dimmer 2 som en Switch. Det var lys som på vaskerom, bod, teknisk rom osv jeg tenkte ikke skulle dimmes uansett. Har også egen bryter på lys i speil på badet osv som ikke er tenkt og dimmes i utgangspunktet. Men man kan vel forsåvidt dimme de uansett med Dimmer 2? Jeg har allerede kjøpt noen Switch da de var på tilbud, men forstod det slik at disse kunne puttes inn i stikk også får å kunne styre disse?

 

7 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg gikk for Ikea Trådfri rgb i omtrent alle utelys. Billig og enkelt. :) Dessverre ikke støttet av FH...0

Vi snakket om å endre på styring av utelys da jeg var på siste møtet med montøren, men fikk beskjed om at jeg bare fikk 1500 kr eller noe for å trekke ut astrour fra prisen. Da tenkte jeg det var greit å begynne med det som en start, så kan jeg vente med utelys osv. Han sa også at man evt kunne putte en dimme- eller switchpille inn i sikringsskapet for å styre dette senere? Har også en hovedbryter for alt utelys som jeg evt kunne brukt senere om jeg ønsker å kutte ut astrouret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Glemte å nevne det, men montøren jeg bruker på elektro i huset hadde samme dimmer og brukte selv FH hjemme :) Og ser i tillegg nå at Z-Dim står helst nederst på FH sin liste over støttede produkter. Den kom vel nettopp på markedet?


Ja, den er ganske ny, så var derfor jeg var usikker på om den var støttet, men det er bra. :) 

 

2 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Det var lys som på vaskerom, bod, teknisk rom osv jeg tenkte ikke skulle dimmes uansett. Har også egen bryter på lys i speil på badet osv som ikke er tenkt og dimmes i utgangspunktet. Men man kan vel forsåvidt dimme de uansett med Dimmer 2?


Man kan sette en innstilling slik at Dimmer 2 bare blir on/off også. :) men skal man koble blandet last på så tror jeg Switch er best. 
 

3 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Jeg har allerede kjøpt noen Switch da de var på tilbud, men forstod det slik at disse kunne puttes inn i stikk også får å kunne styre disse?


Switch er vel maks 10A, eller noe sånt? Må

i så fall være 10A-kurs også da, tror jeg (hele «kjeden» må tåle minst strømmen som sikringen er dimensjonert for). 
 

4 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Han sa også at man evt kunne putte en dimme- eller switchpille inn i sikringsskapet for å styre dette senere? Har også en hovedbryter for alt utelys som jeg evt kunne brukt senere om jeg ønsker å kutte ut astrouret :)


Ja, det funker fint for on/off. :) Vi har farget lys på Halloween, til jul, osv. Det får man ikke med din løsning da. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, ZoRaC skrev:

Man kan sette en innstilling slik at Dimmer 2 bare blir on/off også. :) men skal man koble blandet last på så tror jeg Switch er best. 

Er jo kanskje greit å ha en Dimmer 2 i tilfelle man ombestemmer seg senere. Men hva vil det si å koble blandet last?

 

5 minutter siden, ZoRaC skrev:

Switch er vel maks 10A, eller noe sånt? Må

i så fall være 10A-kurs også da, tror jeg (hele «kjeden» må tåle minst strømmen som sikringen er dimensjonert for). 

Det kan være et poeng! I så fall så var det greit tilbud jeg kjøpte dem på, så får evt selge dem på Finn :)

 

5 minutter siden, ZoRaC skrev:

Ja, det funker fint for on/off. :) Vi har farget lys på Halloween, til jul, osv. Det får man ikke med din løsning da. 

Du aner ikke hvor mye jeg prøver å få innført det hos oss :P Har en i huset som ikke er så fan av farget lys.. Men skal jobbe videre med det! Får evt bare koble ut astrouret og bytte pærene. Er ikke alt for mange utelys :)

Endret av Reidar Gjertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Men hva vil det si å koble blandet last?


Jeg har f.eks en taklampe med 3x E27 LED-pærer og et speillys som er et LED-lys uten utskiftbar pære. Siden dimming nå skjer elektronisk, så kan det for bli «kluss» når dimmeren skal prøve å dimme to forskjellige lyskilder. Å dimme 3x like lyspærer er f.eks greit. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, ZoRaC skrev:


Jeg har f.eks en taklampe med 3x E27 LED-pærer og et speillys som er et LED-lys uten utskiftbar pære. Siden dimming nå skjer elektronisk, så kan det for bli «kluss» når dimmeren skal prøve å dimme to forskjellige lyskilder. Å dimme 3x like lyspærer er f.eks greit. 

Ok! Så begge disse lyskildene er i samme boksen? Så istedenfor å bruke Dimmer 2 her, bør man gå for en Switch/Double Switch? Vet ikke om det har noe å si eller gir deg mulighet til å styre de separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Ok! Så begge disse lyskildene er i samme boksen? Så istedenfor å bruke Dimmer 2 her, bør man gå for en Switch/Double Switch? Vet ikke om det har noe å si eller gir deg mulighet til å styre de separat.


Glemte kanskje en viktig detalj - det går ledning fra bryter, til speillys, til taklys. Så jeg kunne ikke styre disse separat uten å få trukket opp et ekstra par kabler fra bryter til taklys. Hadde det vært kabler fra bryter og direkte til hvert lys så hadde nok en double switch vært et alternativ for å styre dem hver for seg - evt to Dimmer 2, en til hver av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, ZoRaC skrev:


Glemte kanskje en viktig detalj - det går ledning fra bryter, til speillys, til taklys. Så jeg kunne ikke styre disse separat uten å få trukket opp et ekstra par kabler fra bryter til taklys. Hadde det vært kabler fra bryter og direkte til hvert lys så hadde nok en double switch vært et alternativ for å styre dem hver for seg - evt to Dimmer 2, en til hver av dem. 

Aha! Skjønner. Hos oss får stort sett hver lyskilde egen bryter eller dimmer, så slipper litt sånne situasjoner.

Men noen tips til styring av garasjeport eller Screens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Reidar Gjertsen said:

Har ikke sett denne før! Hvordan bruker jeg denne med garasjeåpneren?

Den har to utganger som kan åpnes/lukkest som ett rele. Den tåler 30v Dc/20v Ac og 150mA.

Bare å google så finner du nok litt mere info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.