Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer-skolen #5: 433 MHz utstyr


Moskus

Anbefalte innlegg

Så lurer jeg på det med kode... Ser at det er et felt for Code på Configuration fanen og 2 stk på RFXCOM fanen. De på RFXCOM fanen må man sette for å få enheten til å virke. Men hva med den på Configruation fanen? Ser også at denne også setter seg selv når jeg legger til nye devicer.

 

Device Code#1.PNG

Device Code#2.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tonheim skrev:

Når jeg har flere like devicer, bare forskjellig kode.

Kan jeg da duplisere en device og deretter edit denne for å gjøre forandring i kode og navn?

Det vet jeg faktisk ikke. Jeg hadde imidlertid ikke tatt sjansen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tonheim skrev:

Så lurer jeg på det med kode... Ser at det er et felt for Code på Configuration fanen og 2 stk på RFXCOM fanen. De på RFXCOM fanen må man sette for å få enheten til å virke. Men hva med den på Configruation fanen? Ser også at denne også setter seg selv når jeg legger til nye devicer.

 

Device Code#1.PNG

Device Code#2.PNG

 

Noen som vet noe om dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11/23/2016 klokken 8.35, Moskus skrev:

Jeg trodde dette var AC-protokollen, eller ARC og X10, men du har jo alle disse på. Sjekk manualen i \HomeSeer HS3\Docs\RFXCOM HS3 User Guide.pdf, og se om du finner igjen enheten der.

 

Ska köpa några Telldus plugin https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/utenpaliggende-bryter/telldus-fjernstrombryter-3680-w-3-pk--p50813

och undrar om dessa kommer att fungera med HS3?

Kan inte se det står Telldus i pdf-filen..

 

Hur bör man förbereda sig på när man köper 433 MHz produkter, bara chansa eller finns det en annan lista över enheter som stöds av Homeseer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får opp i Device listen på HS3 en kolonne som heter Last Change. Jeg lurer på om det er noen plass jeg kan se siste oppdatering, slik at jeg får sjekke om enhetene har dekkning. Snakker nå mest om Input, Viking, temp, fukt sensorer. I Domotizc stod det siste oppdatering fra sensor til enhver tid, så da merket jeg om en sensor ikke raporterte, ble vel rød også om det gikk en stund uten oppdatert info.

Går det ann å få opp en slik kolonne eller er det en annen plass jeg kan lese av dette? Ser det heller ikke når jeg får inn på log.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Shen skrev:

Kan inte se det står Telldus i pdf-filen..

Nei. Men hvis noen vet hvilken protokoll de bruker, så kan vi svare. :)

Tviler på at Telldus har funnet opp hjulet på nytt.

 

 

9 timer siden, tonheim skrev:

Jeg lurer på om det er noen plass jeg kan se siste oppdatering, slik at jeg får sjekke om enhetene har dekkning.

Det tror jeg faktisk ikke, iallfall ikke uten å skru på debugging. Men da vil du nok drukne i data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Sliter med å få lagt til output-module her, på tross av at det jeg forsøker å legge til er akkurat tilsvarende enhet som i eksempelet (Nexa innstikk av/på-enhet, modell PER-1500). Når den står i læringsmodus, og jeg har lagt til enheten i Homeseer virker det ikke som om den registrerer at jeg sender "on" fra Homeseer. Som dere ser har jeg valgt transmitter. Denne transmitteren (eneste jeg har) mottar også signaler fra andre 433-brytere, så jeg vet at den fungerer.

 

Enheten fungerer fint med Nexa WTE-2 bryter.

 

Configuration.png

Configuration.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Nei. Men hvis noen vet hvilken protokoll de bruker, så kan vi svare. :)

Tviler på at Telldus har funnet opp hjulet på nytt.

 

 

Det tror jeg faktisk ikke, iallfall ikke uten å skru på debugging. Men da vil du nok drukne i data.

Fick svar från Telldus support:

"Vi använder samma protokoll som Nexa alternativt Arctech eller Proove."

 

Köper och kanske får testa i helgen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fredrick skrev:

Nei, hvordan gjøres evt det?

 

Ville vært litt rart ettersom jeg programmerte den med WTE-2 bryteren etter at jeg hadde forsøkt med RFXCOM, men kan jo hende.

 

OK, da er det sikkert ikke det, men det skader jo ikke å resette. 

Ikke sikkert jeg husker riktig, men jeg mener du gjør det ved å sette den i "learn-modus" for så å trykke off på Nexa-bryteren (evt "all off" hvis du har en fjernkontroll). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11/29/2016 klokken 17.10, Shen skrev:

Fick svar från Telldus support:

"Vi använder samma protokoll som Nexa alternativt Arctech eller Proove."

 

Köper och kanske får testa i helgen! 

Svarar mig själv, testade 1 stk nu och det fungerar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, kanutten skrev:

@Shen så denne fungerer med RFXTRX433E?

Hvilken protokoll brukte du?

 

Kanutten

Hej, är själv nybörjare, men jag installerade rfxcom och då var det ikryssat 3 protokoll menar jag,  men tog bort Oregon ?. 

Så antar det är AC? 

Endret av Shen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Mulig jeg er litt smådum her, men jeg har funnet ut hvordan jeg legger inn kontakter/dimmere, og temperatur-måler, men er det noen måte jeg kan legge inn vanlige Nexa brytere også? Det er tilsvarende som Input device, altså som temp-måler ikke sant? Legger man den inn, og så trykke på knappen for å registrere den?

 

Edit: Fant ut av det, det var så enkelt som jeg trodde. Jeg måtte bare trosse regn  og vind for å løpe ut i garasjen og hente en bryter ;)

Endret av TomB
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål (jeg gir meg ikke)

 

Jeg har følgende enheter/devices på listen etter at jeg satte opp RFXCOM modulen (som fungerer helt topp inntil videre). Er den som heter RFXCOM Interface Panel noe jeg trenger eller er det en typisk enhet som jeg kan skjule?

 

Capture.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TomB skrev:

Nytt spørsmål (jeg gir meg ikke)

 

Jeg har følgende enheter/devices på listen etter at jeg satte opp RFXCOM modulen (som fungerer helt topp inntil videre). Er den som heter RFXCOM Interface Panel noe jeg trenger eller er det en typisk enhet som jeg kan skjule?

 

Capture.JPG

 

Du kan jo godt skjule den, for så å hente den frem ved behov.

Det er her eventuelle statusmeldinger vil dukke opp.

Selv har jeg hatt nytte av den, da denne har bekreftet at det har vært brudd i kommunikasjonen mellom RFXtrx og HS (og dermed nødvendig med en restart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei og takk for medlemskapet.

 

Har masse NEXA lysstyring i huset. Kjøpte nettop en z-stick og homeseer til pc.

Ble med en RFXtrx433e i samme slengen.

 

Det jeg lurer på, er om jeg kan styre(Dimme) en z-wave dimmer med en nexa bryter?

Klarer å skru den av å på.

 

Noen som kan hjelpe meg litt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, GO_Nilsen skrev:

Det jeg lurer på, er om jeg kan styre(Dimme) en z-wave dimmer med en nexa bryter?

Klarer å skru den av å på.

Det er vanskelig. RFXtrx433 oppfatter ikke "kontinuerlig sending av et PÅ-signal" som noe annet enn et unødvendig langt på-signal. Og dermed kan du ikke bruke den tankegangen.

 

 

MEN!

Det er mulig med eventer på et vis i kombinasjon med et script.. Hvis du trykker på "bryter AV" mens allerede bryteren-devicen er AV fra før, kan du sette den til å å dimme ned f.eks. 10%. Det samme med opp.

 

Ulempen er at man dermed mister muligheten for å skru lyset av og på raskt. Hvis man bruker en dobbel Nexa-bryter kan man jo bruke bryteren til venstre for av/på og den til høyre for dim opp/ned. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.