Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer-skolen #5: 433 MHz utstyr


Moskus

Anbefalte innlegg

RFXtrx433 er en glimrende måte å utvide funksjonaliteten i HomeSeer, iallfall for oss som setter det opp selv.
 
Kort om 433 MHz
433 MHz blir ofte brukt som en samlebetegnelse for forskjellige protokoller som opererer på 433,92 MHz frekvensbåndet. Det er et såkalt "åpent frekvensbånd". Det vil si at produsenter ikke behøver å søke noen om å få bruke det (Z-wave opererer i Europa på 868,42 MHz, et annet åpent frekvensbånd).
 
Men utover det så begynner det å bli litt komplisert. Hvis du har en mottakere for 433 MHz båndet, og en eller annen føler som sender på 433 MHz båndet, så betyr det ikke at de kan snakke sammen. Begge deler må støtte samme protokoll. Oregon Scientific har en protokoll, Nexa har en annen og Somfy har sin egen. Og slik fortsetter det.
 
 
 
FAQ
Q: "Denne trådløse dingsen er merket 433 MHz. Kan jeg bruke den?"
A: Det vet vi faktisk ikke. Protokollene er dessverre ikke merket (det er i det minste sjeldent). Men det hender man finner nyttig informasjon på nettet.
 
Q: "Jeg har jo Z-wave! Hva i all verden skal jeg med 433 MHz?"
A: Det er flere svar til det:
  1. Z-waves styrke er at det er et mesh nettverk, men trenger faktisk ikke alltid være en fordel. Hvis det er en midlertidig enhet, f.eks. julelys, så er det kanskje ikke verdt det å "ødelegge" et velfungerende nettverk 1 av 12 måneder i året. Jeg bruker f.eks. noen Nexa-innstikk-moduler (og en Anslut) til julelys.
     
  2. Det finnes få (eller ingen?) rene temperatur-sensorer i Z-wave-format. De vanligste er innebygget i bevegelsessensorer, men disse sensorene monteres ofte rett under himlingen, eller i det minste lenger opp på veggen enn hvor vi oppholder oss. Jeg bruker Oregon Scientific og Viking temp-sensorer mye for å få en mer riktig avlesing der vi oppholder oss. 
     
  3. Som nevnt, er det på det jevne billigere. To stykker Anslut av/på-innstikkmoduler koster en hundrelapp.  Er de fantastisk gode? Nei. Er de kjekke å ha i bakhånd? Japp. Plutselig trengte man å huske å skru av en lader etter 12 timer? OK, det kan jeg nå automatisere på under 2 minutter, og det har maksimalt kostet meg en 50 lapp som kan brukes igjen senere. Er det noe litt mer permanent så kjøp til Nexa, de er erfaringsmessig litt mer pålitelig en Anslut.

Q: "Så praktisk da! Men det er vel ikke bare fryd og gammen?"
A: Nei, det er det ikke. Som nevnt noen ganger før, alle protokoller har sine styrker og sine svakheter. En av de store til 433MHz-protokollene er at de er kun enveis. Dette innebærer at hjernen (altså HomerSeer i vårt tilfelle) ikke vet om mottakeren har tatt imot signalet fordi det er ingen måte å kvittere for det.

At de ikke kan kvittere beskjeder betyr også at de ikke kan videresende beskjeder. Det er altså enten direkte forbindelse eller ingen forbindelse i det hele tatt. Dermed er man vesentlig mer avhengig av gode dekningsforhold. Men det kan man bøte på med en god antenne man enten kan lage selv eller kjøpe.
 
 

RFXtrx433
RFXtrx433 er en boks som sannsynligvis støtter flest protokoller (og som også kan kjøpes hos Tronika). Det finnes alternativer, men dette er den jeg vil anbefale, spesielt til HomeSeer. RFXCOM er et nederlandsk selskap som lager utstyr som både leser og sender 433 MHz meldinger for ganske mange protokoller.
 
RFXtrx433 er en såkalt "tranceiver". Den har både mottaker og sender innebygget. Du finner nok andre tranceivere som støtter protokoller RFXCOM ikke støtter, men det er ikke snakk om mange protokoller. Og jeg tør fremdeles påstå at RFXCOM støtter flest. Og den er støttet av ganske mange andre systemer enn HomeSeer.
 
RFXtrx433 trenger en plugin for å fungere. Den kan du legge til ved å gå til Plugins → Manage. Nederst trykker vi på den gule pilen merket "Additional Interfaces". Nesten nederst finner vi "Wireless Receiver and Transceiver" og under der finner vi RFXCOM-plugin'en. Vi merker den til venstre, scroller opp igjen på siden, og trykker på knappen "Download and install". Hvis alt går vel, vil du etter en liten stund finne "RFXCOM" når du trykker på "Plugins" menyen igjen.
 
1 meny.png
 
 

La HomeSeer bruke RFXtrx433
RFXtrx433 har en utmerket Quick Start guide, men her skal vi prøve å gjøre det enda raskere.
Start først Device Manager (trykk Start-knappen, og skriv "Device Manager" eller "Enhetsbehandler" på norsk). Utvid "Ports (COM & LPT)" og prøv å husk hvilke som er der.
 
Så kobler man RFXtrx433 til maskinen. Det gjøres med en USB-kabel. La maskinen installere driveren i fred.
 
Kikk igjen i Device Manager, og se hvilken COM-port som er blitt lagt til. Dette er COM-porten til RFXtrx433. :)
 
2 DevMgMt.png
 
Så må vi legge den til i HomeSeer. Vi går til Plugins → RFXCOM → RFXtrx/RFXrec.
Trykk på "Add" øverst til venstre.
 
3 RFXtrx.png
 
Vi velger COM-porten vi fant tidligere i lista. Deretter må vi velge…
 
 

Protokoller
Ulike produsenter har for det meste forskjellige protokoller som de har laget selv. Det aller meste av informasjon innen hjemmeautomasjon på 433Mhz sendes ukryptert, og er man god nok innen signalbehandling kan dekode meldingene og forstå hvordan protokollen er skrudd sammen. Bert i RFXCOM er god til det, og derfor støtter RFXCOM på det jevne flere enn konkurrentene, selv om han ikke støtter alle.
 
Det er jo fristende å bare skru på alle protokoller og la RFXtrx433 lese det den kan lese, men så enkelt skal det selvfølgelig ikke være. To protokoller kan være på kollisjonskurs, altså hvis du velger en protokoll så kan den ødelegge mottaket for en annen. Alt dette står nøyere forklart i RFXtrx433 brukermanualen.
 
 

Firmware-valg
For å gjøre det ENDA vanskeligere finnes det flere versjoner av firmware til RFXtrx433, og de ulike versjonene kan ha forskjellige støttede protokoller. Veldig mange protokoller er felles for alle firmware-typer (f.eks. Oregon Scientific og Viking), mens noen av de særere (og billigere) temperatursensorene krever en bestemt type.
 
Vi som har 433 MHz Rollertrol-motorer hadde tidligere et problem hvis man også skulle styre Somfy-motorer. Men det har nå i etterkant blitt endret.
Igjen står dette beskrevet i brukermanualen  Jeg pleier å søke etter produktnavnet i manualen (under punkt 2.2.2)

For å gjøre det enkelt for demonstrasjonens skyld, legger til en "vanlig" Nexa plugin-modul, og en Viking-sensor.
 
 

Legge til en output enhet
En "output" enhet er en enhet som RFXCOM-pluginen skal styre, som en av/på-modul eller en dimmer.
Å legge en til er faktisk ganske enkelt, forutsatt at man har riktig firmware på enheten, og valgt gjeldene protokoll i oppsettet.
 
Gå til Plugins → RFXCOM → Output Devices.
Nederst finner du en nedtrekksmeny. En veldig lang en.
 
4 Liste.png
 
La oss si at vi skal legge til en Nexa "selvlærende" (dvs uten kodehjul som de fleste er nå) av/på-modul. Da velger vi "AC_MODULE" i lista, nr. 3 fra toppen.
Da lager RFXCOM-plugin'en en ny Device til deg, og guider deg til RFXCOM-tab'en (som den selvfølgelig har istedenfor en Z-wave tab).
 
5 Output dev RFXCOM.png
 
Så her må vi gjøre noen forandringer.

1. DU MÅ VELGE EN TRANSMITTER! Denne er tom, og skal ikke være det. Dette er den vanligste feilen.
2. Type kan du sette selv. Jeg bruker produsent-navnet (f.eks. "Nexa", "Waveman", "Somfy", "Rollertrol", etc)
3. DeviceCode. Velg en.
4. ID code velger jeg helt vilkårlig et tall fra alle de 4 nedtrekksboksene. Andre foretrekker å lage et system.
 
Merk: Hvis du skal overføre et RFXCOM-oppsett fra f.eks. Domoticz kan du hente ID-koden fra den andre programvaren, så slipper du å konfigurere selve enheten på ny.
 
Vi kan gå til "Configuration" og velge "Navn", "Location" og "Location2" hvis vi ønsker.
 
Vi trykker "Done", og havner tilbake i Device List i HomeSeer
 
Hvis det er en ny Nexa-modul, så må denne læres opp. De fleste har en knapp man trykker tre ganger raskt på for å sette dem i "lære-modus", mens noen er i lære-modus 2 minutter etter de har blitt plugget inn i veggen. Uansett metode, vi iverksetter læremodus nå.
 
Så går vi til HomeSeer og trykker rett og slett bare på "On" på den devicen' vi nettopp lagde. Hvis alt går som det skal, vil Nexa-modulen kvittere med å skru seg på, så av og så på igjen.
 
Voilá! :) 
 
 
 
Legge til en input enhet
En input enhet er en sensor som RFXCOM-pluginen skal lese informasjon fra, for eksempel et termometer.
 
Å legge til en sensor er vel kanskje enda enklere, igjen forutsatt at man har valgt riktig firmware og protokoll.
Det aller første vi gjør er å gå til Plugins → RFXCOM → Input Devices, og trykker "Clear sensor heard list" for å fjerne eventuelle innkomne, falske signaler vi ikke er interessert i.
 
6 Clear heard.png
 
Så setter vi batterier i temperatursensoren, si en Viking-sensor. Disse sender informasjon ca 1 gang i minuttet, noen fabrikater oftere, andre senere, men det skjer alltid forholdsvis tett.
 
Dermed vil "Sensor heard list" kunne inneholde noen få enheter.
 
Viking-sensoren rapporterer kun én ting: Temperatur. Andre rapporterer mer. F.eks. Oregon Scientific rapporterer både temperatur og batteri-status, og enda noen rapporterer relativ luftfuktighet. Vindsensorer rapporterer både kast, gjennomsnitt og vind-retning, og så videre. Alle disse vil dukke opp i "Sensor heard list" med samme ID men med litt forskjellig beskrivelse, og du må legge til én for én.
 
 

Batteribytte
En av ulempene med 433 Mhz sensorer er at de stort sett bruker batterier, og batterier varer dessverre ikke evig.
 
Når en temperatursensor får nye batterier, vil mange av dem få en ny ID, og den gamle device'n vil ikke oppdatere seg lenger etter et batteribytte, og etter (typisk) 1 time vil du få "Communication error". Her er det nærliggende å tro at man må fjerne de gamle devicene fra HomeSeer og legge til sensoren på nytt, men heldigvis er det ikke slik. :)
 
Man åpner bare en av devicene (f.eks temperatur-devicen) og går til RFXCOM-tab'en. I den øverste nedtrekksboksen merket ID vil den nye IDen være listet opp hvis RFXCOM-plugin'en har mottatt den.
 
Velger du den nyeste (som da er nederst i listen) IDen, vil devicen i HomeSeer oppdateres med nye verdier igjen.
 
Og dette trenger du bare gjøre for én av devicene som tilhører sensoren. Hvis sensoren rapporterer batteri og andre ting, så blir disse sensorene oppdatert automatisk med den nye IDen uten at du trenger å gjøre det manuelt.
 
MERK:
Siden 433MHz-sensorer ikke skiller mellom to ulike sensorer så er det greit å passe på når man bytter batterier. Ta en sensor om gangen og gjør den helt ferdig! Ellers kan det være at du blander IDen mellom flere sensorer og plutselig vet du ikke lenger hvilken sensor som tilhører hvilken ID.
 
Tips fra meg:
Jeg bytter batterier ca. 1 gang i året, kanskje litt over. Da handler jeg inn en bunke AA og AAA batterier på Ikea og går systematisk gjennom huset med en tablet i hånda. Rom for rom byttes, og det går faktisk relativt raskt.
 
 
 
Oppsummering
Nå har sett hvordan vi kan utvide funksjonaliteten til HomeSeer på en enkel og (relativt) billig måte. Hvis du allerede har Somfy-motorer til rullegardiner eller screens, så er RFXtrx den enkleste måten å styre dem på fra HomeSeer.
 
Tidligere har vi snakket om innkjøp (del 1), oppsett (del 2), Z-wave-konfigurasjon (del 3 og del 4), og i del 6 skal vi se på litt nærmere på Web-UIet, device-håndtering, sorteringer, navngivingskonvensjoner og slikt før vi har laget et altfor stort rot i oppsettet vårt. :) 
 

Vis full oppføring

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TB_HA skrev:

Spørsmål, hvor kan man kjøpe den omtalte Viking sensoren? Jeg har en del Oregon-sensorer, men de er relativt kostbare.

Viking solgte de tidligere på Teknikmagasinet, i det minste. Men du finner dem også hos Aliexpress og eBay. Under diverse navn, for å gjøre det litt komplisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TB_HA skrev:

Spørsmål, hvor kan man kjøpe den omtalte Viking sensoren? Jeg har en del Oregon-sensorer, men de er relativt kostbare.

Etter at Teknikmagasinet sluttet å selge dem, har jeg kjøpt noen hos Loh Electronics i Sverige. De selger to modeller:

Bare temperaturmåling: http://www.lohelectronics.se/elektronik/hemautomatisering-433mhz/sensorer/temperatur/tradlos-termometer-for-inne-utomhusbruk.html

Både temp. og fuktmåling: http://www.lohelectronics.se/elektronik/hemautomatisering-433mhz/sensorer/luftfuktighet/tradlos-temp-luftfukt-for-inne-utomhusbruk.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ZF- skrev:

Etter at Teknikmagasinet sluttet å selge dem, har jeg kjøpt noen hos Loh Electronics i Sverige. De selger to modeller:

Bare temperaturmåling: http://www.lohelectronics.se/elektronik/hemautomatisering-433mhz/sensorer/temperatur/tradlos-termometer-for-inne-utomhusbruk.html

Både temp. og fuktmåling: http://www.lohelectronics.se/elektronik/hemautomatisering-433mhz/sensorer/luftfuktighet/tradlos-temp-luftfukt-for-inne-utomhusbruk.html

 

Jeg har disse, begge typer. De fungerer bra. Har en av dem stående ute - der har den stått i all slags vær i 6 mnd nå uten å klage. De er ikke akkurat dekorative, men siden man ikke trenger å se dem kan de gjemmes litt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du skriver:

Merk: Hvis du skal overføre et RFXCOM-oppsett fra f.eks. Domoticz kan du hente ID-koden fra den andre programvaren, så slipper du å konfigurere selve enheten på ny.

 

Regner med dette er en Manuell prosess, og ikke mulig å reportere/importere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Ja. Poenget er at det er mulig, slik at man sparer litt tid selv om det ikke gjøres automatisk.

 

Topp!

Har 15 Viking temp/fukt sensorer. Men kan disse legges inn manuelt med ID fra Domoticz? Eller må jeg samle dem inn, og ta batteri i en om gangen, slik at de blir registrert?

Temp sensorer.PNG

Temp sensorer Domo.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sensor kommer opp med 3 verdier. Temperatur, Fuktighet og Batteri.
Som du ser på bilde er Temperatur oppdatert fortløpende (hvert minutt eller noe) mens Fuktighet og Batteri ble oppdatert for flere timer siden, Når jeg la til enheten.

 

Mitt spørsmål er da om dette er riktig? Trodde fuktighet ble oppdatert like ofte som temperatur...

Har en slik på badet som styrer avtrekksviften, og det har fungert fint med Domoticz.  Men om den ikke blir oppdatert så ofte i HS3, er det jo ikke mulig å bruke til noe slikt.

 

Takk for all hjelpen!

mvh tonheim

 

 

HS3 Viking Sensor.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, tonheim skrev:

Mitt spørsmål er da om dette er riktig? Trodde fuktighet ble oppdatert like ofte som temperatur...

Ja, det er riktig. Men det er ikke oppdateringstidspunktet du ser, men "Last Change" altså siste forandring. Hvis de ikke hadde sendt noe på ca 1 time (konfigurerbart) hadde de blitt satt til "Communication Error".

 

Alt er i sin skjønneste orden. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanksje dumt spørsmål... men...

 

Har noen støpselbrytere kjøpt på kjell og Co. Billige Luxorparts 3 pakning. De fungerer med COCO GDR2 instillinger som skal ligger under Lightning1 i følge Brukermanualen. Men jeg finner ikke den protokollen i HS3. De fungerte fint med Domoticz, men siden jeg ikke finner noen Lightning1 protokoll å aktivere her, vet jeg ikke om jeg kan legge dem til?

 

HS3 RFXCOM Protokoller2.JPG

HS3 RFXCOM Protokoller3.JPG

HS3 RFXCOM Protokoller.JPG

Endret av tonheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.