Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av dimmere og økosystem


Hybelkanin

Spørsmål

Hei, 

 

Har prøvd å lese meg opp for å velge meg ut produkter å kjøpe, men jeg blir ikke så klok. Jo mer jeg leser jo mer forvirra blir jeg.

 

TL;DR Zigbee eller Z-wave? Trenger et par dimmere og switcher.

 

For å toppe det hele så har jeg et familiemedlem som prøver å pushe meg på Loxone (air). Synes de har fine brytere og sensorer, men mangler fleksibilitet. Dessuten er det veldig dyrt. 

 

Har en ganske grei server lokalt, har derfor en home assistant docker som kjører bak nginx reverse proxy. Er åpen for andre forslag. For å leke sammen med denne har jeg en HUE hub for å få til fin wakeup sammen med Google assistant. 

 

Resten av leiligheten har spotter som hovedbelysning. Ønsker på sikt å kontrollere alle, både dimming og av/på. 12v halogen som kjører på dimbar trafo. 

 

Hadde også vært fint å styre varmeovnene, enkel av og på styring holder nok til å starte med.

 

Sliter med å velge meg ut z wave eller zigbee. Hva har dere av anbefalinger? 

Pris, responsivhet og tilgjengelighet av utstyr er det viktigste.

Endret av Hybelkanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Hybelkanin skrev:

Sliter med å velge meg ut z wave eller zigbee. Hva har dere av anbefalinger? 


Hvorfor velge? Kjøp en UZB1 og en ConBee, så kan du bruke begge deler. :) jeg har Z-Wave dimmere, noen Trådfri pærer og temp/fuktsensorer fra Xiaomi (ZigBee). Varme styrer jeg med Z-Wave plugins og HeatIt termostater (Z-Wave). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 minutter siden, Hybelkanin skrev:

Vil det kunne oppstå problemer med rekkevidde om man bruker to forskjellige meshnet? Bor i en 70m² leilighet. 

Hva er lengde og bredde?

 

15 minutter siden, Hybelkanin skrev:

Noen anbefalinger til dimmere og brytere for å bytte ut i veggene? 

Fibaro Dimmer 2. :) 

 

 

Jeg har valgt å hovedsakelig satse på Z-wave, og det gjør jeg en gang til uten å blunke. Zigbee er glimrende som tillegg (billigere enkle sensorer til temperatur og fuktighet, etc), men alt "viktig" er Z-wave. Det er bare enklere å håndtere, mener jeg. MEN der er det forskjell på systemer. I noen systemer er alt like mye arbeid, så da spiller det ikke så stor rolle. I HomeSeer er derimot Z-wave nærmest en lek (iallfall sammenlignet med en del andre systemer), og å ikke bruke det ville være tåpelig.

 

Men igjen: Det er smak og behag, som så mye annet her i livet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
46 minutter siden, Hybelkanin skrev:

Vil det kunne oppstå problemer med rekkevidde om man bruker to forskjellige meshnet? Bor i en 70m² leilighet. 


De går på hver sin frekvens (868 MHz og 2,4 GHz), så de skaper ikke forstyrrelser for hverandre. Men, det betyr også at de ikke mesher på tvers av teknologiene - du får to separate mesh-nettverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.