Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Les fasebelastning med Tibber pulse og Home Assistant


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en elektriker som er usikker på belastningen jeg har på nettet i huset, tenkte derfor å logge belastning for alle 3 fasene (amp) i en tid...

Planen var å lese data med Home assistant også sende data vidre til google docs for lagring..

 

Home assistant er oppe å kjører og Tibber integrasjonen fungerer.. 

Fase belastning synes i integrasjonen og i følge Tibber API heter disse "currentPhase1" "...2" og "...3"... men hvordan får jeg skilt ut disse tre fra resten??

realtime consupmtion.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lage en såkalt template sensor for hver av fasene. Tibber-sensoren har en state (effekt, som vises i grafen) og i tillegg mange attributes (bl. a fasene du er ute etter). En template-sensor kan brukes til å lese slike attributter. Se eksempel her:

https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Her ser du hvordan du kan hente ut et attributt og bruke dette som "hovedverdi" (state):

value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') }}"

Bytt ut sun.sun med navnet på tibber sensoren og bytt elevation med navnet på attributtet du er ute etter (f. eks currentPhase1 )

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg er ny til Home Assistant og måtte prøve og feile før jeg fikk denne til å fungere. For de som er like grønn som meg så legger jeg ut koden min som fungerte til slutt:

 

# Ekstra Tibber-sensorer
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      tibber_currentphase1:
        friendly_name: "Strømforbruk Fase 1"
        unit_of_measurement: 'A'
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption', 'currentL1') }}"
        unique_id: "sensor_tibber_currentl1"
      tibber_currentphase3:
        friendly_name: "Strømforbruk Fase 3"
        unit_of_measurement: 'A'
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption', 'currentL3') }}"
        unique_id: "sensor_tibber_currentl3"

 

Dette er en oppdatert liste fra Tibber-utvikler over sensorer man kan benytte (noen attributter har fått endret navn):

 

power
powerProduction
accumulatedProduction
accumulatedConsumption
accumulatedCost
currency
minPower
averagePower
maxPower
voltagePhase1
voltagePhase2
voltagePhase3
currentL1
currentL2
currentL3
lastMeterConsumption
lastMeterProduction
signalStrength

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.