Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nettverk i nytt hus


doubles

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger litt hjelp med planlegging av nettverk i huset vi bygger. Det eneste jeg har klart for meg er at det blir kablet nettverk til alle soverom/barnerom, TV og kontor (minimum 12 porter om jeg teller med 2 til trådløse routere), ellers har jeg en haug med spørsmål..:)

 

Generelt:

  • Hvilken standard nettverkskabel bør vi legge? Cat 6?
  • Noen hensikt å legge fiber?
  • Finnes det trådløse routere som kun får strøm fra PoE? Jeg vil helst ha noen som kan monteres i taket i 1. og 2. etg så vi ikke ser så mye til dem.
  • Hvor bør vi plassere trådløse routere (vedlagt tegninger)?

 

I tillegg håper jeg noen kan anbefale utstyr:

  • Rackskap med plass til patchepanel, router, NAS og eventuelt annet som måtte dukke opp
  • Patchepanel
  • Router 
  • Trådløs(e) router(e) - huset blir rundt 280 kvm

 

Noe annet jeg bør tenke på?

 

Takk for hjelpen!

Screenshot 2019-12-28 at 20.24.02.png

Screenshot 2019-12-28 at 20.23.43.png

Screenshot 2019-12-28 at 20.23.32.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2019 den 20.53, doubles skrev:

Hvilken standard nettverkskabel bør vi legge? Cat 6?

Jeg har lagt dobbelt CAT6 til alle rom.

 

På 28.12.2019 den 20.53, doubles skrev:

Noen hensikt å legge fiber?

Kanskje ikke nå, men med trekkerør på plass kan du jo oppgradere når og hvis behovet melder seg.

 

På 28.12.2019 den 20.53, doubles skrev:

Finnes det trådløse routere som kun får strøm fra PoE? Jeg vil helst ha noen som kan monteres i taket i 1. og 2. etg så vi ikke ser så mye til dem.

Det finnes det vel massevis av, men det er fort proffutstyr og kan koste deretter. Mikrotik har vel noen accesspunkter (regner med det er det du mener) som kan dette til en OK pris, skulle jeg mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg til kontakter på de steder du kan se for deg en TV eller annet AV-utstyr eller PC.

I tilleg legg til uttak i tak på Loft/tv, allrom, tv-stue, opphold for wifi aksesspunkter

Kanskje takuttak i trappegang, hall, og "rom"

 

Med feks Ubiquiti Unifi vil du komme langt med ett grunnoppsett på tre aksesspunkter, en i hver etasje, plassert sånn at aksesspunktene ikke står rett over/under hverandre, men også slik at det er best dekning det båndbredden blir brukt.

 

Jeg ville altså ikke pepret på med aksesspunkter og heller brukt noen få og gode aksesspunkter.

Behovet for trådløs dekning vil endre seg over tid, ta høyde for det.

 

cat6 i alle rom bør holde for normale hjem.

 

Har du uteomeråder som blir brukt, så ikke glem de heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør legge til atUbiquiti Unifi er å annse som et semi-profft oppsett.

Prisen er ikke avskrekkende samtidig så kan man velge mellom modeller av  aksesspunkter etter behov.

Hær ville jeg brukt et på UAP-AC-PRO for etasjen i midten, men UAP-AC-LITE vil nok gjøre jobben også.

Ser det er ett nytt ett nå som jeg ikke har kikket på UAP-NANOHD.

Så har man UAP-AC-LR som er laget for bedre kvalitet på wifi selv om signalene blir svake. Ikke så veldig aktuell i dette oppsettet.

(HD-modellene er laget for skoler og lign med mye folk på lite sted. Ikke så veldig aktuelt hjemme)

 

 

Alle disse forsynes av POE. Ubiquiti sine switcher er greie nok, med en grei pris.

Man trenger også en kontroller, Ubiquiti kaller disse for Cloud Key.

Jeg har ikke plukket på gen2, men ser at det er en med innebygd batteri.

Om man velger med eller uten batteri må nesten bestemmes ut fra UPS man velger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg gjort som de over foreslår. Legg CAT6 til alle rom, kanskje til og med dobbelt. CAT6 støtter 10Gbit opp til 33 meter, så du er også sikret noen år fremover. Kjør på med Unifi NanoHD, én i hver etasje, og to nede i kjeller på hver sin side av muren. Disse monteres i himling, og ser gjerne ut som en hitech røykvarsler. Har de selv, og de er veldig lite sjenerende. God hastighet og bra dekning også!

 

Husk, det er MYE enklere å legge rør og kabler før veggene kles igjen :) Om mulig, ville jeg vurdert en slags teknisk sjakt mellom alle etasjene, det gjør det lettere å trekke ting i senere tid om nødvendig. Du kommer deg mye lettere mellom etasjene på denne måten.

 

Noe som er veldig uvanlig (tror jeg) i bolig/hjem er teknisk himling/systemhimling. Dette kombinert med teknisk sjakt mellom etasjer gjør at du får ultimat fleksibilitet i etterkant, men ikke nødvendigvis så høy WAF (wife acceptance factor).

 

Selv så har jeg én til to CAT6-uttak i hvert rom, og tenker at trenger jeg flere bruker jeg Unifi sine 5/8-portswitcher som drives av PoE.

 

Lykke til med bygging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, fiLLLip skrev:

Noe som er veldig uvanlig (tror jeg) i bolig/hjem er teknisk himling/systemhimling. Dette kombinert med teknisk sjakt mellom etasjer gjør at du får ultimat fleksibilitet i etterkant, men ikke nødvendigvis så høy WAF (wife acceptance factor).

... og det gir elendig lydisolasjon mellom etasjene hvis man ikke har en gipshimling i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

@fiLLLip og @NilsOF, kan Unifi settes opp som mesh? Jeg ble ikke helt klok av nettsidene. Er det krevende/vanskelig å sette opp Unifi om en har liten peiling på nettverk? Klarer stort sett å sette meg inn i tekniske greier ganske greit, så det trenger absolutt ikke være plug-and-play.

 

Jeg tenkte sette opp nettverket med vlan slik at leietaker i kjeller kan bruke sitt eget trådløse accesspunkt for å slippe diverse "internett funker ikke/det er dårlig dekning"-meldinger..:)  Det går vel greit med en switch fra Unifi?

 

Noen andre spørsmål som dukket opp her:

  • Hvordan er det vanlig å løse kabelsalaten av nettverkskabler fra vegg/takk og fram til patchepanel? Jeg antar elektriker har greie på dette, men fint om jeg kan komme med noen innspill.
  • Jeg tenkte også trekke noen tomme rør for høyttalerkabler, finnes det noen form for deksel med vipp eller lignende som kan brukes til å dekke boksen? Ikke så gira på en haug k-rør stikkende ut av gipsplatene..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min mening er at mesh bør unngåes såfremt det er mulig.

Når man begynner å gå i dybden på hvordan mesh virker så blir det soleklart at man dobler støy samtidig som at båndbredden halveres for hvert hop.

Med ett mesh-hop til så har man doblet støy enda en gang og halvert båndbredden enda en gang.

 

Ja, Ubiquiti har mesh -aksesspunkter. Man kan meshe mellom de aksesspunktene som Ubiquiti har satt mesh i navnet på og de andre. Det kreves fri sikt da meshet kun fungerer på 5ghz.

Denne begrensningen er fornuftig da man kun har tre kanaler som kan gi 20 mhz båndbredde på 2.4 ghz båndet.

Jeg bruker ett slikt mesh mellom bygningene hær på gården. Dette gir meg wifi på gårdsplassen samtidig som to bygninger mates.

Den største grunnen til at jeg ikke har dette på kabel er geografien.

 

Har man sjansen til å legge ett godt stjernenett med ethernetkabel så bør den gripes.

Det er ingenting som slår en solid kabel på båndbredde og stabilitet.

@fiLLLip nevner sjakter for fremtidig kabel. Jeg lager romslige kabelgater etterhvert som husene renoveres.

Man vet aldri.. 

 

 

Kabelsalat et bare ett fact of life ?

Man kan minske dette med ett patchepanel og switcher som takler PoE. PoE mere enn halver salaten og øker stabiliteten betraktelig.

Ett godt utvalg patchekabler av forskjellig lengde hjelper også.

Ikke glem ordentlig merking av kabler ?

UPS må heller ikke glemmes. En riktig plassert UPS kan gi verdifull netttilgang om strømmen blir borte.

 

Hvor vanskelig det er å sette opp er nesten umulig for meg å svare på. 

Det er bare å begynne å lese. Det er heller ikke farlig å spørre.

Om det blir for mye på en gang så finnes det flere små firmaer rundt om som kan hjelpe.

Spør på referanser om du velger ett.

 

Edit: Oppdeling av nettverk til leieboer er definitivt en god ting, Kanskje trengs det mere enn ett VLAN..

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kun lagt opp kabler til ting som er "statisk", altså ting som ikke flytter rundt, fremover med Wifi 6 osv så vil mer og mer utstyr ikke engang ha kablet support, nye kontor bygg nå, legger man opp til omtrent 100% trådløs dekning for vanlig kontor PC, mens fysisk kabling til "statiske" ting.  Så oppsummert så er det kun dette som jeg ser for meg trenger kabler i et privat hjem:

1. Trådløse Access Points (AP'er)

2. TV, eventuelt Apple TV andre smart TV bokser (man flytter ikke akkurat rundt på en 65")

3. Overvåkings kamera, de kan også få strøm via POE. 

4. Water Guard, SmartHouse (Rasberry pi med POE HAT!), alarm system osv, altså typisk statisk ting som ikke flytter på seg. 

 

  • Hvilken standard nettverkskabel bør vi legge? Cat 6?
    • Cat6, holder plenti, eventuelt CAT6a. 
      • Her må man støtte for fremtidens Multigig (2,5Gb / 5Gb), med UPOE imot Access Point (AP), dermed krav på Cat6
  • Noen hensikt å legge fiber?
    • Aldri noe behov for i et private hjem, kun mellom BF (bygg fordeler) og EF (Etasje fordeler) i et kontor bygg, og for "WAN" linjen inn.
  • Finnes det trådløse routere som kun får strøm fra PoE? Jeg vil helst ha noen som kan monteres i taket i 1. og 2. etg så vi ikke ser så mye til dem.
    • Ikke routere, men trådløse Access Points, f.eks Ubiquity Unifi sine AP'er
  • Hvor bør vi plassere trådløse routere (vedlagt tegninger)?
    • Ca 2 stk i hver etasje, hvis du bruke Unifi AP'ene så burde de monteres i taket (ikke veggen), så del etasjen i 2 og fordel dem med litt overlapping (Unifi controller tillater at du kan tegne dette opp, før du trekker kabler, får du et "heat map"), (husk 3D view, altså ikke monter AP'ene i etasje likt i 1 og 2 etasje, spre dem litt!)

 

I tillegg håper jeg noen kan anbefale utstyr:

  • Rackskap med plass til patchepanel, router, NAS og eventuelt annet som måtte dukke opp
    • Masse å velge i, men handler om hvor mye plass du har til skapet (ta en titt på www.cbk.no så kan du se hva som er tilgjenglig), etter hvilken mål du har tilgjenglig. 
  • Patchepanel
    • Søk på www.cbk.no, masse å velge i, bare husk å ha riktig type til kabel som blir lagt opp, bak TV'er osv, ville jeg brukt Elko sine bokser (de ser finest ut), mens for de trådløs ap'ene, vill jeg bare montert en RJ45 plugg rett på, og plugge dem rett I ap'en for å skjule kabelen så mye som mulig. 
  • Router 
    • Ubiquiti Unifi Security Gateway
  • Trådløs(e) router(e) - huset blir rundt 280 kvm
    • Ubiquiti UniFi UAP-nanoHD eller UAP-HD (altså Access Point)

Du vil også ha behov for switch med POE støtte, f.eks, Ubiquiti Unifi US-16-150W Switch. Siste du burde ha, men som ikke er en must er Unifi Cloud Key for administering og statestikk. 

 

Hvis du vil ta det helt ut, så kan du også gå for "Digital Ceiling", søk på "Cisco Digital Ceiling", fine er at ethernet er lavstrøm kabel, med andre ord du kan selv trekke det lovlig, POE lights all the way! 

 

/Fredrik

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt de store ulempene med å legge CAT6A om du skal legge nå, støtter 10 Gbit i hele lengden, og koster neglisjerbart mer per meter. I praksis "må" du kanskje ha de skjermet, (de fleste vegguttak med cat6A er skjermet, og uskjermet er det tjukkere kabel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, ATWindsor said:

Ser ikke helt de store ulempene med å legge CAT6A om du skal legge nå, støtter 10 Gbit i hele lengden, og koster neglisjerbart mer per meter. I praksis "må" du kanskje ha de skjermet, (de fleste vegguttak med cat6A er skjermet, og uskjermet er det tjukkere kabel).

Hva er sannsynligheten for at en «ufaglært» terminerer CAT6A (eller CAT6 for den del) på en måte som gjør at den ikke leverer iht. spesifikasjonen?

Og vil det være større sannsynlighet for at nevnte «ufaglærte» oppnår 10 gbit hastighet med CAT6A enn med CAT6, gitt at kabelstrekkene ikke er lengre enn at CAT6 skal støtte 10 gbit?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Hillmar said:

Hva er sannsynligheten for at en «ufaglært» terminerer CAT6A (eller CAT6 for den del) på en måte som gjør at den ikke leverer iht. spesifikasjonen?

Og vil det være større sannsynlighet for at nevnte «ufaglærte» oppnår 10 gbit hastighet med CAT6A enn med CAT6, gitt at kabelstrekkene ikke er lengre enn at CAT6 skal støtte 10 gbit?

 

Ikke noe større enn med cat6 ihvertfall.

 

Ja, det vil jeg si, det er en grunn til at cat6 er begrenset til 10 gbit på korte strekk, at man har lite å gå på, er man lengre unna smertegrensen på kabelsiden tåler man noe mer tap på termineringen. Og hvem vet, kanskje kommer raskere hastigheter i framtiden, joa, man kan trekke på nytt, men kabelkosten er så liten i denne sammenhengen, hva er det snakk om i ekstra kostnad her? Noen hundrelapper totalt for cat6a vs cat6? Det er en pølse i slaktetida i mine øyne.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ATWindsor said:

 

Ikke noe større enn med cat6 ihvertfall.

 

Ja, det vil jeg si, det er en grunn til at cat6 er begrenset til 10 gbit på korte strekk, at man har lite å gå på, er man lengre unna smertegrensen på kabelsiden tåler man noe mer tap på termineringen. Og hvem vet, kanskje kommer raskere hastigheter i framtiden, joa, man kan trekke på nytt, men kabelkosten er så liten i denne sammenhengen, hva er det snakk om i ekstra kostnad her? Noen hundrelapper totalt for cat6a vs cat6? Det er en pølse i slaktetida i mine øyne.

 

Cat6a - 10Gb at 100meter

Cat6 - 10Gb up to 37 meter

 

Ikke mange eneboliger som får lengre strekk enn 37meter. 

 

Uansett, per dags dato er det ingen trådløse AP'er som støtter 10Gb (som jeg vet om), man får kjøpt f.eks Cisco 9130 som støtter AX (Wifi6) og 5Gb multigig, altså noe veldig få kommer til å kjøre hjemme i første omgang, inntill firma som Ubiquiti kommer med noe som ikke koster en arm og 2 for private. Viktigste frem over er mer kapsitet og bedre stryring på det trådløse (slippe å jamme hverandre), og mye av det er fikset i 802.11 AX (Wifi6), ulempen er at før man får hele effekten må majoriteten av klientene også støtte Wifi 6, så det vil ta en liten "generasjons skifte (pc parken, telephone parken osv). 

 

/Fredrik 

 

Endret av fedda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, fedda said:

 

Cat6a - 10Gb at 100meter

Cat6 - 10Gb up to 37 meter

 

Ikke mange eneboliger som får lengre strekk enn 37meter. 

 

Uansett, per dags dato er det ingen trådløse AP'er som støtter 10Gb (som jeg vet om), man får kjøpt f.eks Cisco 9130 som støtter AX (Wifi6) og 5Gb multigig, altså noe veldig få kommer til å kjøre hjemme i første omgang, inntill firma som Ubiquiti kommer med noe som ikke koster en arm og 2 for private. Viktigste frem over er mer kapsitet og bedre stryring på det trådløse (slippe å jamme hverandre), og mye av det er fikset i 802.11 AX (Wifi6), ulempen er at før man får hele effekten må majoriteten av klientene også støtte Wifi 6, så det vil ta en liten "generasjons skifte (pc parken, telephone parken osv). 

 

/Fredrik 

 

 

Det finnes allerede i dag AP som gjør det, men er ikke litt av poenget at dette blir værende i huset? Dette er jo ting som gjerne blir liggende i tiår før det byttes. Man kan jo kanskje med rette hevde at fordelen med cat6a er moderat, men ulempen er jo nærmest ikke-eksiterende, hva er argumentet imot å legge cat6a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn..:

Det er en ganske tvilsom investering å installere WiFi6 aksesspunkter i dag. 

Den første generasjonen med chipper vil forbli første generasjon. Man må påregne å bytte WiFi6-APer til gen2 uansett.

Jeg har liten tro på at chip-produsentene klarer å få det riktig på første forsøk.

 

Og, jeg er absolutt enig i å legge kabel av ordentlig kvalitet når man først holder på!

Nye standarder og duppedingser vil komme å gå i livsløpet til kablingen.

 

Kabling og utstyr er egentlig to helt uavhengige saker når man tar tid i betraktning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

23 hours ago, fedda said:
  • Router 
    • Ubiquiti Unifi Security Gateway
  • Trådløs(e) router(e) - huset blir rundt 280 kvm
    • Ubiquiti UniFi UAP-nanoHD eller UAP-HD (altså Access Point)

 

Unifi har en del bra produkter men jeg synes ikke Security Gatewayen et av de. Fryktelig mye styr hvis man skal bruke funksjoner som ikke er eksponert i GUI, f.eks. skru av NAT. Hastigheten begrenses også til ca 80Mbit hvis man ønsker å bruke IPS funksjonaliteten.

 

Unifi Dream Machine gir deg evnt USG, CloudKey, og et AP i samme boks. Samme konfigurasjonsbegrensinger men bedre hastighet.

 

Gir UAP-HD noe mer en 4x4  vs 2x2 Mimo på 2.4Ghz og to uplinks for dobbel pris? 

 

20 hours ago, fedda said:

Uansett, per dags dato er det ingen trådløse AP'er som støtter 10Gb (som jeg vet om)

 

Unifi UAP-XG og Huawei AP7060 er to eksepler som har 10Gbit ethernet. Men jeg er enig i at man kommer langt med 2,5Gbit og 5Gbit.

 

 

Wifi6 er allerede blitt utvidet med Wifi6E som bruker 6GHz for flere mulige kanaler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, fedda skrev:

 

Cat6a - 10Gb at 100meter

Cat6 - 10Gb up to 37 meter

 

Ikke mange eneboliger som får lengre strekk enn 37meter. 

 

Uansett, per dags dato er det ingen trådløse AP'er som støtter 10Gb (som jeg vet om), man får kjøpt f.eks Cisco 9130 som støtter AX (Wifi6) og 5Gb multigig, altså noe veldig få kommer til å kjøre hjemme i første omgang, inntill firma som Ubiquiti kommer med noe som ikke koster en arm og 2 for private. Viktigste frem over er mer kapsitet og bedre stryring på det trådløse (slippe å jamme hverandre), og mye av det er fikset i 802.11 AX (Wifi6), ulempen er at før man får hele effekten må majoriteten av klientene også støtte Wifi 6, så det vil ta en liten "generasjons skifte (pc parken, telephone parken osv). 

 

/Fredrik 

 

@fedda @ATWindsor

Hvilken konnektorer vil dere brukt på Cat6A i en bolig?

Problemet med Cat6/A er termineringen, som kan være vanskelig å få igjennom en nettverkstest.

 

Elko har Cat6 konnektorer, men disse er vanskelig å terminere slik at man det igjennom en nettverkstest.

 

På Cat6A er det enda strengere krav.

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, MrE said:

Elko har Cat6 konnektorer, men disse får man ikke gjennom en nettverkstest, og er ikke godkjent.

Sier du at Elko Cat6 connectorer ikke går igjennom en Cat6 test, eller at de ikke går igjennom en Cat6A test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hillmar skrev:

Sier du at Elko Cat6 connectorer ikke går igjennom en Cat6 test, eller at de ikke går igjennom en Cat6A test?

Det er svært sjeldent man får en Elko cat6 konnektor koblet med en cat6 kabel igjennom en nettverkstest.

Jeg lurer på hvilken konnektor man bruker på Cat6A i bolig, da det er strengere krav på disse enn på Cat 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Neophyte said:

 

Unifi har en del bra produkter men jeg synes ikke Security Gatewayen et av de. Fryktelig mye styr hvis man skal bruke funksjoner som ikke er eksponert i GUI, f.eks. skru av NAT. Hastigheten begrenses også til ca 80Mbit hvis man ønsker å bruke IPS funksjonaliteten.

 

Unifi Dream Machine gir deg evnt USG, CloudKey, og et AP i samme boks. Samme konfigurasjonsbegrensinger men bedre hastighet.

 

Gir UAP-HD noe mer en 4x4  vs 2x2 Mimo på 2.4Ghz og to uplinks for dobbel pris? 

 

 

Personlig bruker jeg ikke akkurat Unifi, men til 90% av småbedrifter og hjemme nettverk så kommer man fryktelig langt med Unifi og dekker de fleste behov. Det aller beste med Unifi er AP'ene, slik at man ikke kjøper en liten Asus Wifi Router, eller bruker AltiBox Wifi Routeren og plassere den i et metall skringsskapet og så klager på dårlig dekning (derfor ikke Dream Machine)! Cloud Key'en er også en genial ting, slik at jeg kan enkelt styre nettverket til forskjellige venner / familer osv uten at jeg må ut på besøk hele tiden, dille med remote vpn løsninger osv, alt ifra et Cloud Managed SaaS tjeneste (https://unifi.ui.com ).  Prøver å ungå familie pc support, til-og-med en familie selgsskap t-shirt som det står "STOP, I will not fix your computer!", tipper noen her inne må få T-shirt med "Stop, I will not fix your smarthome!". 

 

Angående Security gateway'en, så er det jo som med alt annet, så lenge man ikke har behov for tusen forskjellige feature, så trenger man ikke akkurat alt verden, f.eks hvorfor skal man kjøre IPS hjemme, hva vil den blokke og hvordan vil man da faktisk bruke IPS'en. IPS har ingen verdi hvis det ikke er noen som passer på / gå igjennom loggene, tune filterne.  Å skru av NAT,  det har jeg aldri hatt det problemet mellom 2 forskjellige VLAN (internt), imot WAN så vil man jo natte (bare husk å sett ISP routeren i bridge, man vil ikke "double nat'e"). 

 

UAP-HD vs UAP-NANO, UAP-HD ville jeg brukt hvis man har veldig, veldig mange klienter, dermed så er 4x4 på 2.4Ghz bedre enn 2x2, et annet problem som treffer endel her er at mye IOT ting osv, bruker jo kun 2.4Ghz, se f.eks på Sonos, driten der støtter jo ikke 5Ghz eller f.eks AC / Wifi5.. så kan dere google "sticky client" and Air Time osv, forstår dere kanskje hvorfor jeg skru av 802.11b i et trådløs nett!, så kan de som aldri gidde å oppdatere systemene sine forbli uten nett, istedenfor at det skal ødelegge for alle andre!

 

/Fredrik

 

Endret av fedda
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Byelektrikeren skrev:

 


Jeg bruker disse, men det er jo kontor standard ?

Mulig det finnes andre typer også...

https://www.se.com/no/no/product/INS60502/cyb-dp-kit-rett-2xactassi-cat6a-stp%26nbsp%3Bhvit/

/Helge
 

 

Er ikke disse for å montere i installasjonskanal?

 

De rammene som finnes til vanlige veggbokser bygger litt mer ut enn Elko sine kontakter (man må ha skrå-formet uttak såvidt jeg vet)

 

http://www.holmefjord.no/productDetails.aspx?pId=17149

 

pces3aww.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.