Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av system


Ruthless

Spørsmål

Hei,

 

Ifbm de nye effektariffene som kommer å vurderer jeg å smartifiserer boligen litt, men usikker på hva som er lurt å gjøre, hvordan gjøre det og hvilket system og utstyr som passer/lønner seg. 

Er elektriker, så har sånnsett sikkert ok priser på xComfort, men har ingen erfaringer med det og hva jeg evt må ha for å kunne styre dette på en vetug måte. Planen er ikke å bruke 50k på dette, men å kunne styre feks. VVB ol. etter når det svarer seg, og kanskje utvide med div lysstyring etterhvert. Tar og imot forslag til andre tiltak som kan være lurt.

 

Har en enebolig som blir oppvarmet av en Kirigamine hara 6.6, varmekabler i kjellerstue og bad. 

Er det i heletatt noe særlig å spare på dette? 

Takknemmlig for alle oppklarende svar,

 

hilsen nybegynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Les denne her

 

Hvis du blir som mange andre bitt av smarthus basillen så kommer du til å ville ha mere etterhvert. Velger du da zwave så får du ett godt mesh nettverk i hele huset som kan snakke med utstyr fra hundrevis av andre levrandører. Dette får du ikke med xcomfort så da er du begrenset til det utstyre som eaton leverer.

 

For å styre varmepumpen kan du sjekke ut Sensibo Sky 

For kontroll på strømmbruken so er Tibber også noe å se på. Tibber invite

For å styre VVB så er Denne ett godt valg.

 

Når det kommer til valg av hjernen til å styre smarthuset så er spørsmålet hvor flink du er med data å hvor mye tid du vil bruke. Jeg bruker Athom homey å den er veldig enkel å intuitiv. Du kan også sjekke ut Homeseer Det er mange som bruker det å mye info å hjelp å få her på forumet.

 

Du sparer jo noen kilowatt når man kutter ut varmekablene osv noen timer i døynet når strømmen er på det dyreste.

 

Kan jo også slå av varmekabler og varmepumpe manuelt hver kveld men............

Endret av GAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Strøm- og pengesparing ligger i dagsenking og nattsenking. Hvis du sløser litt pr. i dag ved å holde konstant temperatur døgnet gjennom fordi du ikke gidder justere termostater, så kan det være tusenlapper å spare i året.

 

Styring etter strømpris går ut på senke regningen i kroner og øre, men det vil i noen tilfeller øke antall kilowatt-timer. Det er sågodtsom ingenting å spare på å styre slik. Jeg "sparer" 6 øre i døgnet (for øyeblikket) på helt optimal styring av min VVB. Jeg har også en algoritme som styrer forvarming av huset hvis det kommer en dyr time, dette kan det hende jeg sparer opp til 10 kr på i året. Strømprisene varierer langtfra nok til at det kan forsvare noen investeringer kun utifra timesoptimaliseringer. Når det er sagt, investeringen er gjerne allerede gjort fordi man har kjøpt inn utstyret for dag- og nattsenking allerede, så for min del kostet det bare (mange) timer med programmering. VVB-styringen går klart i minus, men siden jeg måtte ha inn elektriker for å gjøre tilkoblingen godkjent, var det altfor fristende å bruke en drøy tusenlapp på en Aeotec Heavy Duty-switch.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, berland skrev:

Styring etter strømpris går ut på senke regningen i kroner og øre, men det vil i noen tilfeller øke antall kilowatt-timer.

I det siste 1-1,5 åre har jo også strømprisen ikke vært variabel i det hele tatt. Dermed ingen penger å spare.

 

Men hvis det kommer effekttariff, så kan det jo fort bli aktuelt igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, og takk for svar.

 

Ja,  det er hvis effekttariff slår til (og det gjør det vel?) jeg tenker at det kanskje kan være penger å spare? 

 

Kikket litt på Homey og tenker det kanskje kan være noe for meg.. har ikke pr. nå anledning/tid til å sette meg veldig inn i programmering pga skole/jobb/familie, selv om det hadde vært intressant. Men ser noen klager på rekkevidde mellom nodene.. er dette reelt? At det ikke kan være mer en 5m mellom nodene?

 

Jeg har montert opp en lampe som skal ha trådløs bryter. Hvilken bryter er det fornuftig å bestille som kan integreres mot Homey, men samtidig kan virke inntill jeg har fått Homey opp å gå?

Gjerne med dimmer..

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 minutes ago, Ruthless said:

Hvilken bryter er det fornuftig å bestille som kan integreres mot Homey, men samtidig kan virke inntill jeg har fått Homey opp å gå?

Du kan kjøpe en ikea trådfri pære med en dimmebryter som de har. Er ikea family tilbud nå så det er 20% på trådfri?? Bruker trådfri pærer i lamper som står alene å de fungerer 99,5% av tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker futurehome. Overgang til Homey på sikt er en reel mulighet. Her i huset brukes smarthuset blandt annet til å modifisere "vaner" - da "husk å slå av lyset når du går ut av et rom" eller "juster ned effekten på balansert ventilasjon når fukten på badet er borte" ikke synker inn hos andre i husholdningen. Oppå dette har jeg modifisert varmekabler til å være på 22 grader når vi er hjemme på dagtid. Når nattmodus trigges kl.22.30 hver kveld går de ned til 20 og intervallene på selvstyrte lys på-tid blir kortere - utelys kommer på via ifttt astrour funksjon. Bare dette med lys og varme styring har i vårt tilfelle fått oss -10% under gjennomsnittet på strømforbruket (lå på +15)

Og jeg er ikke i nærheten av å styre alle rom som ikke er opphold.

Panelovner er heller ikke styring på i 2.etg - så her snakker vi 2,5KW som ikke er regulert etter samme regler.

Så jeg har virkelig fått smaken for mulighetene, og tenker at jeg skal klare å justere litt iallefall mtp effekttarriffen- feks sette inn en regel slik at ved middagstider og mye effektbruk på kjøkken, så trigger jeg bortemodus for å få ned intervall på termostatene i en liten time og evt snakker med Google home om å slå av vvb i en times tid via ifttt og aeotec heavy duty.

Da får jeg vekk litt av de store toppene- og kjøkkenets effekt ikke blir såååå markant.

Skal også ha et heavy duty relé forran elbil laderen da jeg ikke har easee (evt bytte lader da for å få strømpris lading) som muliggjør at den kun lader etter kl.23 selvom fruen kobler til kl.17.

Må det derimot lades kan det overstyres av google home, eller en trådløs bryter.


Som du ser....det baller fort på seg og en blir bitt av basillen og endeløse muligheter.

Også elektriker



Sent from my SM-G975F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Problemet med FutureHome har vel vist seg å være at det kan være alt fra 6 måneder til 4 år unna... [emoji20] 
En bekjent sa det kom nå i Januar - håper det stemmer [emoji848] ellers får jeg ta beta-fjerne-legg-til-alt-på-nytt metoden

Sent from my SM-G975F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 minutter siden, Smarthusneewben skrev:

En bekjent sa det kom nå i Januar - håper det stemmer emoji848.png ellers får jeg ta beta-fjerne-legg-til-alt-på-nytt metoden

Det burde ikke være vanskelig å få til, så det er lov å være optimistisk. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
40 minutes ago, Ruthless said:

Dersom man skal bruke fibaro dimmer 2 som trådløs dimmer, hva trenger jeg av utstyr og hvor lønner det seg å bestille fra?

Dersom du ikke skal styre den lokalt men impulsbryter så kan den styres med mange forsjellige zwave/zigbee/433 kontrollere. Er bare å ta en tur innom Elektroimportøren så er der endel å velge i. Du kan også bruke bevegelsessensorer eller mobil+++

45 minutes ago, Ruthless said:

Dimmer 2 pakker ser ikke ut for å inneholde en sender og en mottaker?

De er innebygd sender/mottaker. Bare en 3-4cm antenne som henger på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, GAS skrev:

Dersom du ikke skal styre den lokalt men impulsbryter så kan den styres med mange forsjellige zwave/zigbee/433 kontrollere. Er bare å ta en tur innom Elektroimportøren så er der endel å velge i. Du kan også bruke bevegelsessensorer eller mobil+++

De er innebygd sender/mottaker. Bare en 3-4cm antenne som henger på utsiden.

Men er det da to i en pakke, eller må jeg kjøpe to pakker? Den ene må jo ligge bak bryteren og den andre bak lampen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Ruthless skrev:

Men er det da to i en pakke, eller må jeg kjøpe to pakker? Den ene må jo ligge bak bryteren og den andre bak lampen...


Hvis du ikke kan kable fra bryteren og bort til dimmer 2, så må du ha noe tilsvarende bak bryteren også ja. Men, ikke dimmer 2, for den kan ikke brukes uten tilkoblet last iht manualen. Mener du kan bruke en Fibaro Switch 2 bak bryteren for å dimme en dimmer 2 trådløst (via assosiasjon). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.