Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er det noen som har lekt med støykansellering i rom?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg å motvirke støyen fra et par kilder i allrommet (kombinert kjøkken og stue), nærmere bestemt kjøkkenvifta og kjøleskapet. Det må jo gå an på samme måte som i støykansellerende ørepropper (jeg har både Bose og Sony av sånne), ved å sende lyd i motsatt fase. Men det krever da selvsagt noen komponenter, med en mikk som leser lyden, en enhet (i mitt tilfelle måtte det jo vært en pc eller en Pi) som behandler lyden i et program og så en høyttaler som sender ut den nøytraliserende lyden. Det nærmeste jeg har kommet, er et system fra Silentium, men siden det koster 45 000 kroner per punkt, blir det nok litt i overkant... ? Det fins jo DIY systemer for veldig mye rart, men jeg har ikke funnet noe ved å google. Er det mulig at dette er så vanskelig at det bare fins sånne rådyre proffløsninger?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Er det noen som har lekt med støykansellering i rom?

Mange, men ikke til et fantastisk resultat...

Eller for å si det på en annen måte: For å få et godt resultat må man tilfredsstille visse (og strenge) forutsetninger.

 

3 minutter siden, Mastiff skrev:

Det må jo selvsagt gå an på samme måte som i støykansellerende ørepropper (jeg har både Bose og Sony av sånne), ved å sende lyd i motsatt fase.

Ja, det er teknisk mulig. Men ikke praktisk. Som du sier, lyden må sendes i motfase, men siden lyd i et rom ikke bare er direktelyden fra kilden men også en del tusen refleksjoner fra alle overflater, så kan man bare få gode resultater i ett bestemt punkt. Bare en liten forskyvning får store og ødeleggende konsekvenser for kanselleringen, ettersom refleksjonsforholdene forandrer hele karakteren til lyden (og dermed er det "en annen lyd" man må fasevende for å kansellering).

 

F.eks. er det altså mulig hvis man har en førerposisjon hvor man ikke beveger hodet i særlig grad. F.eks. tog.

I et rom hvor man har en vilkårlig plassering eller har flere personer vil det bare oppleve som man tilfører rommet mer støy.

 

Så ja. Det er teoretisk mulig.

Men nei, det er ikke praktisk mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt, jeg håpet det kunne gjøres på omtrent samme måten som ativ romkalibrering (der man kjører lyden fra en hjemmekino gjennom et dataprogram, så det hele tiden justeres etter endringer i rommet, når noen går ut eller inn, møbler flyttes osv.). Det begynner jo å komme for biler (Audi S8, blant annet). Selv om det har eksistert for dem i mange år (Nissans USA-modell av Bluebird hadde vel en primitiv variant alt på 80-tallet), men det er jo også en posisjon uten de store bevegelsene, og da sitter vel mikker og høyttalere i nakkestøtta, eller noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at romkalibrering ikke kan gi et perfekt signal uten refleksjoner i alle posisjoner. Kort fortalt er det en litt mer fancy justering av delaytider og en multibånds EQ enn faktisk nøyaktig romtilpassing. Selv om de er flinke på å bruke mange fancy ord. Men det fungerer stort sett godt til formålet. 

 

Ja, mikrofoner er iallfall plassert i nærheten av øret for å ha effekt, men høyttalerne trenger strengt tatt ikke være der. Gitt fast plassering av mikrofon og høyttalere kan man måle en transferfunksjon som man legger på signalet i motfase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkalibreringen på min Yamaha RX-A3070 funker iallfall greit. :) Men den er jo ikke aktiv i den forstand at den endrer seg dynamisk, den kjøres én gang gjennom en kalibrering, og så stiller den inn deretter.

 

Jeg håper jo også på de lydløse kjøleskapene bygd på et nytt prinsipp som skulle komme. Det er vel 3-4 år siden jeg leste at de "snart" kom, men jeg har ikke sett noe sånt på Elkjip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok noen naturlover som sørger for at det er vanskelig innen rimelighetens grenser.

 

En mulighet er jo å ha en nøyaktig lik støykilde med samme utforming og posisjon som hovedstøykilden og få denne i motfase, men det har jo sine egne åpenbare problemer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis man fikser dimensjonsgreia er vel i prinsippet alt mulig! Ifølge teorien om uendelige multiverser fins det en dimensjon der jeg er Jason Momoa...så der ville jeg spilt Ronan i "Stargate Atlantis". I vår egen dimensjon har vi omtrent samme vekt og mengde ansiktshår, men der stopper det!

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være verdt å ta en titt på opphenget til kompressoren i kjøleskapet.

 

Ellers må man kikke på støytallene når man kjøper hvitevarer.

De vil gi en pekepinn om ikke annet.

Kjøkkenvifta var det værste hær i huset. Tenkte å erstatte med en kanalvifte og trinnløs styring, men gamlevifta havarerte så det ble å få tak i en som passet inn fort.

Det ble mange mil med kjøring og mye shopping før jeg fant en som passet med lave støytall og høy kapasitet.

Og så tenkte jeg på støy når jeg monterte avtrekksrør og utehatt.

 

På frysere og kjøleskap har jeg satt under avkapp fra båsematter.

 

Lyddemping på utedel til varmepumpa ble spesifisert når jeg bestilte.

 

Det jeg vil fram til er at det er mulig å få ned støyen, men man må være på leverandører og montører før man kjøper.

Litt egeninnsats vil sikkert hjelpe på det man har fra før.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket da jeg kjøpte skapet, men jeg fant ikke sett noen kjøleskap i monsterklassen som bråkte mindre, dessverre. Det er et dobbelt med masse plass oppe, fryser ned til høyre og øleskap (2 grader jevnt) nede. Jeg har bare lest om en ny teknologi som skulle komme, men det var visst bare bløff. For den ble omtalt i 2015 (jeg fant igjen artikkelen jeg leste her, og det har visst ikke skjedd noe siden da. ?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siemens sine trippe +AAA er veldig støysvake, men kan ved behov kjøres opp i hastighet på kompressor hvis du har noe som må innfryses. Da med litt mer støy som resultat. Ulempen er at veggene er monstertykke, så innvendig plass blir litt dårligere. Fordelen er at de holder frysevarene dine fryst i flere døgn ved strømutfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke dumt ut, men jeg håpet egentlig på at det skulle ha kommet noe kompressorfritt. Det er visst omtrent som fusjonsenergi, like rundt hjørnet...men hjørnet flytter seg. ;) Å gå fra noe som bråker en del til noe som bråker litt mindre, blir litt for dyrt. Og fryser er ikke så viktig, det er helst kjøleskapet. Jeg har mer fryseplass i teknisk room.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.