Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Lys stue/kjøkken


Floyd

Spørsmål

Hei

 

Trenger litt starthjelp. 

Jeg har stue/kjøkken som er delt med en vegg gjennom halve rommet, fra inngangsiden. Der er spotter i taket som er delt inn i 4 soner. 2 på kjøkken og 2 i stue.

Bryterne til stue; sone 1 & 2 er en plass, mens bryter til kjøkken; sone 3 & 4 er en annen lokasjon. Der er og en bryter til stikk over kjøkkenvindu; sone 5. Vet ikke om jeg skal bruke denne til noe annet enn julelys neste år :) Denne er samlet med sone 3 og 4

 

Hvordan ville dere satt opp dette med Fibaro dimmer 2 for å få det mest fornuftig?

Skal settes opp i Homeseer. Tenker  først og fremst på hvordan sette dette opp med brytere/dimmer 2. Automatiseringen kommer etterpå.

Tenker det kanskje blir mye med en bryter for hver sone + en for hvert rom og en for alt. Lurer bare litt på best practice her.

 

Mvh

Luvaton

Endret av Floyd
Litt mer utfyllende formulering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

I dag har du sikkert da 2 dimmere pr sted?

Da ville jeg byttet dem med 4 stk Fibaro Dimmer 2 med doble vipper. Da kan du via assosiasjon sette opp at bryterne begge steder styrer alle 4 sonene. Så ville jeg hatt en eller annen bryter for scenestyring (jeg bruker Ikea fjernkontroll til det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
38 minutter siden, Floyd skrev:

Har kun 1 dimmer pr sted.


Så selv om du sier du har 2 soner pr sted, så styrer du dem samlet med én dimmer? 
 

39 minutter siden, Floyd skrev:

Det er verre i stua. Der er det kun en boks.


Jeg fikk elektriker til å sette inn en ekstra boks (tabbeboks), der jeg hadde bare én bryter og trengte to dimmer 2, så det er ikke noe problem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, ZoRaC skrev:


Så selv om du sier du har 2 soner pr sted, så styrer du dem samlet med én dimmer? 

Stemmer, 2 og 2 soner er koblet sammen

 

3 minutter siden, ZoRaC skrev:


Jeg fikk elektriker til å sette inn en ekstra boks (tabbeboks), der jeg hadde bare én bryter og trengte to dimmer 2, så det er ikke noe problem. :) 

Det funker jo.

 

Tenkte kanskje det ble mye kluss med 2 dobble impulsbrytere både i stue og kjøkken. Men det må vel til om jeg ønsker å beholde alle sonene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Floyd skrev:

Stemmer, 2 og 2 soner er koblet sammen


Ok, vet du hvor mange watt de er? Kanskje du kan koble to og to soner til én Fibaro dimmer? I så fall ville jeg hatt én på hvert sted, koblet til dobbel vippe. Den ekstra vippen styrer da lyset i «det andre rommet» via assosiasjon. :) 
 

4 minutter siden, Floyd skrev:

Tenkte kanskje det ble mye kluss med 2 dobble impulsbrytere både i stue og kjøkken. Men det må vel til om jeg ønsker å beholde alle sonene


Jeg har to doble på stua. Bruker dem nesten aldri, siden lyset styres automatisk. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Akkurat nå, Floyd skrev:

Finnes det en løsning der man styrer 2 og 2 soner som beskrevet over med vippebrytere, men fremdeles mulighet til å styre individuelle soner via homeseer?


Ja, 4 stk dimmere hvor man assosierer «vippe 1» med dimmeren til den andre sonen. Da vil den vippen styre både den som den er fysisk tilkoblet og den andre sonen. De er likevel to separate noder og kan styres individuelt via HomeSeer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

La meg se om jeg forstår deg rett.

Paralellkoble 2 stk dimmere bak hver vippebryter. Slik at et trykk trigger 2 dimmere? Vippebryter nr2 assosieres med de andre 2 dimmerene i tilknyttet rom?

Så kan alle 4 styres individuelt i Homeseer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Floyd skrev:

La meg se om jeg forstår deg rett.

Paralellkoble 2 stk dimmere bak hver vippebryter. Slik at et trykk trigger 2 dimmere? Vippebryter nr2 assosieres med de andre 2 dimmerene i tilknyttet rom?

Så kan alle 4 styres individuelt i Homeseer


Nei, men nesten. 
Stue sone 1:

Strøm-dimmer-bryter-lys

Stue sone 2:

Strøm-dimmer-lys (dimmer ikke i veggboksen), altså ingen bryter tilkoblet. 

 

Tilsvarende på kjøkken. 
 

Sone 1 styres da fysisk av vippe 1 på bryteren, men via assosiasjon settes vippe 1 også til å styre dimmeren i sone 2. Vippe 2 settes opp via assosiasjon til å styre begge sonene i det andre rommet. 
 

Ble det mer forståelig? :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Evt så kan elektriker trekke om, om det er plass i røret til 2 ekstra ledere (trenger ikke være mer enn 1,5) for å tilbakeføre ledere til vippebryter, fra akturatoren i takpunktet ;)

Elektriker

Sent from my SM-G975F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Smarthusneewben skrev:

Evt så kan elektriker trekke om, om det er plass i røret til 2 ekstra ledere (trenger ikke være mer enn 1,5) for å tilbakeføre ledere til vippebryter, fra akturatoren i takpunktet ;)


Men samme bryter kan vel ikke kobles til to Dimmer 2? Da må han sette inn en ekstra bryter og da kan like godt dimmeren legges bak den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Altså at en akturator legges bak bryter på kjøkken,
Og en i stuen.
Så legges akturator 2 oppi spottkassen (bør kun gjøres vis det er LED spotter - ikke halogen!!)

Elektriker trekker med 2 ekstra ledere opp og så kan du ha bryter med 2 vipper nede i en boks som trigger begge.

Selv ville jeg dog gått for tabbeboks/multiboks og hatt 2 stk enpolte vippebrytere i hvert panel.

Anbefaler ABB sine tabbebokser. Om en har dyp vegg kan en nemlig skyve ut en justerbar rygg på boksen 2 ekstra cm. Det er gull for koblinger og akturatorer.

Multibokser til elko (oransj) er ikke akkurat kjent for sin gode plass og romslighet.

Etter å ha jobbet en del både privat og på jobben med Fibaro - så er det min go-too-boks.

Sent from my SM-G975F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men samme bryter kan vel ikke kobles til to Dimmer 2? Da må han sette inn en ekstra bryter og da kan like godt dimmeren legges bak den...
Men jeg er forøvrig enig i å legge opp en ekstra bryter såklart. Ryddigere, enklere og raskere -koster å ha elektriker der også

Sent from my SM-G975F using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
53 minutter siden, Smarthusneewben skrev:

Bryter med dobbel vippe? Kan bruke 2+1


Ah, smart, hadde ikke tenkt på den muligheten! :) Kablet er selvsagt best om det er mulig, men min erfaring er at assosiasjon også er dønn stabilt. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for all info.

Jeg valgte til slutt å slå i sammen 2 og 2 soner for enkelhets skyld. Grunnen er at forrige eier av huset ikke hadde satt opp noe fornuftig soneinndeling. Ble ikke noe naturlig skille av sonene.

Nå ble det en bryter på hver lokasjon som styrer begge soner. Laget heller ikke en vipp for alle soner, da man bare trykker midt på bryteren og treffer begge vippene på en gang.

 

Kan selvførgelig være at jeg endrer mening en gang, men da kan det settes inn ekstra boks under og omkonfigureres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har valgt å bruke Nexa WTE-2 til sone/scenestyring. Den gir meg 4 knapper som kan brukes til «hva som helst» - f.eks en egen for «middagslys», som sette alle lysene til et gitt dimnivå. Disse har jeg skrudd i veggen over sen eksisterende bryteren og montert med en dobbel Elko-ramme. Da ser det ut som en naturlig del av bryterpanelet. :) 


Akkurat her har jeg en WTE-1 og blindlokk på bryterne (dum bryter til Ikea Trådfri-pærer):

38B658ED-E9A5-4BB2-9D55-45F09B3B9A37.thumb.jpeg.1ef771b96c0b422398d4a9a740ac9a6b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.