Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 1

Hubitat, erfaringer


Mr.Ulv

Spørsmål

Noen som her noen erfaringer med å bruke Hubitat?

Kunne tenkt meg å sette opp mitt eget home security + lysstyring osv osv.

 

Har null erfaring med Hubitat, har lest det er dårlig support opp mot EU.

 

På forhånd takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
20 minutter siden, ZoRaC skrev:


Noen spesiell grunn til at du vurderer akkurat Hubitat da? Hvorfor ingen av de andre alternativene?

 

Var vel i grunn det at det kjører lokalt og ikke cloud.

Tenkte kanskje at det ville vært en fordel visst det skal brukes som ett "alarmsystem"?

 

Og har hørt at respons tid på lysstyring osv skjer med engang.

Endret av Mr.Ulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, Mr.Ulv skrev:

Var vel i grunn det at det kjører lokalt og ikke cloud.

Tenkte kanskje at det ville vært en fordel visst det skal brukes som ett "alarmsystem"?


HomeSeer, Home Assistant, Homey(?) og en del andre kjører også uten cloud og er vesentlig mer utbredt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 minutter siden, ZoRaC skrev:


HomeSeer, Home Assistant, Homey(?) og en del andre kjører også uten cloud og er vesentlig mer utbredt. :) 

 

Ok, det visste jeg ikke. Har litt hjemmelekse å lese på ?

Har du mye kunnskap om hver enkelt. Lurer litt på brukervennlighet på de forskjellige.

 

Tenker litt på andre familiemedlemmer som også vil "måtte" bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 timer siden, Mr.Ulv skrev:

Har du mye kunnskap om hver enkelt. Lurer litt på brukervennlighet på de forskjellige.


Har hatt HomeSeer i ca 3 år nå. Ellers prøvde jeg Homey for snart 4 år siden. Utover det vet jeg bare det jeg har sett og lest om de andre. 
 

Brukervennlig er det vel FutureHome, HomeSeer og Homey som er de som jeg tror er best og som ikke trenger cloud. Av de så er vel FH enklest, men støtter også minst av forskjellig utstyr (og bare Z-Wave). Homey og HomeSeer støtter mer. Ta gjerne en titt på HomeSeer-skolen på siden her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her er min tråd om Hubitat:

 

Jeg har Hubitaten kjørende fortsatt med 1 enhet, en Z.me Wall-C kontroller.

Den bryteren er på vei ut så Hubitaten blir nok bare kjørende noen få dager til.

 

Alarmsystemer har du på "alle" smarthussystemer, bare å lage en regel på at om huset er armert og en bevegelses sensor utløser så skal musikken på, lysene blinke og du mottar en sms.. Eller noe annet spennende for å skremme tyvene.

Dog det var veldig enkelt å sette opp alarmen på Hubitat.

 

Jeg har ikke fulgt så mye med på Hubitat i det siste så vet ikke hvor langt MQTT integrasjonen har kommet.

Om/når den er på plass så er Hubitat ok, da kan man med f.eks Node-red få linket det meste til hub`en.

Men for ett par mnd siden så er "avansert" Z-wave bruk for EU enheter for dårlig støttet. Det er en US hub som også har en versjon med EU frekvenser.

Leste om en norske på facebook som mente at det ikke var noe problem å bruke alle funksjonene på sine Z-wave EU enheter, men hvilke enheter han hadde og hvilke funksjoner han brukte vet jeg ikke.

Mine fibaro motion sensorer var ihvertfall dårlig støttet.. Kun motion jeg fikk til å virke, ikke tempmåling, lysmåling etc.

Greier man å skrive egne devicehandlere så er saken en helt annen, da er det bare din egen tid som setter begrensninger.

Men da ville jeg heller brukt den tiden på Homeseer, Home Assistant eller Domoticz.

 

Nå skal jeg også legge til at Z-wave delen på Hubitat er lynrask! Aldri opplevd den så rask med noen annen hub. 

Dette kan også ha sammenheng med at den kun bryr seg om basic informasjon og ikke bruker båndbredde på å sende temp/lys/watt/kw informasjon.

 

Nå bruker jeg Home Assistant (Hassio), læringskurven er bratt men "alt" kan integreres og det er ihvertfall noe av mitt mål.

1 app/hub som styrer solskjerming, media, støvsuger, lys, varme, kamera etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 2.1.2020 den 9.38, Dreuf skrev:

Dette kan også ha sammenheng med at den kun bryr seg om basic informasjon og ikke bruker båndbredde på å sende temp/lys/watt/kw informasjon.

Unnskyld, men... hva?

Informasjonen blir vel sendt uansett, selv om Hubitat ikke tar i mot. Men kan du faktisk ikke se denne informasjonen i Hubitat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, dette var dårlig/feil formulert av meg.

Man kan via paramatere deaktiver div rapporteringer. Enten gjør Hubitat det eller så har de en sinnsvakt godt zwave radio. Bedre enn alt annet jeg har prøvd.

Sent fra min SM-T825 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.