Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Best practices lysstyring (Homey + Fibaro)


sorath

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg Homey Pro og installert Fibaro Dimmer 2 i lysbrytere i alle rom. I tillegg har jeg kjøpt flere Fibaro Motion Sensor. 

 

Har eksperimentert litt med styring basert på bevegelse og luxnivå, men føler ikke helt at jeg nailer noe som fungerer slik jeg ønsker. 

 

Jeg ønsker at lys skal gå automatisk på når det er noen hjemme, helst gradvis sterkere - for så å gradvis bli dimmet ned for hyggelig kveldslys. Min store issue med dette er scener i Homey som "motsier" hverandre. 

 

Er det noen som har noen "best practices" på hvordan man setter dette opp, eller som kan beskrive hvordan dere bruker dette? Er det noe grunnleggende systemer dere lager som gjenbrukes i scener?

 

All hjelp settes stor pris på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er endel å tenke på med dette, å mye som er forsjellig fra hus til hus. Her i huset  går ingenting etter faste tider da dama har veldig variert arbeidstid å jeg er på sjø halve året. Så her velger jeg moduser manuelt.

Har bevegelsessensor på bad,buder,kjøkken og i kjelleren. Og hvor mye å lenge lyset skal lyse er igjenn styrt utifra hvilken modus som er på. Stua er på hele tiden når normalmodus er på.

Litt mere info om lysstyring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en utfordring mer på generelt nivå enn med Homey. Jeg gjør en blanding av alt. Mange lys styres med Lux og bevegelse, og sammen med "tid på døgnet" (f.eks. er det "morgen", "dag", "kveld" eller "natt") så kommer det ulike styrker.

 

Mitt største problem med Fibaro sensoren er at den rapporterer så sjeldent. Eller hvis den skal rapportere oftere, spiser batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, GAS skrev:

Er endel å tenke på med dette, å mye som er forsjellig fra hus til hus. Her i huset  går ingenting etter faste tider da dama har veldig variert arbeidstid å jeg er på sjø halve året. Så her velger jeg moduser manuelt.

Har bevegelsessensor på bad,buder,kjøkken og i kjelleren. Og hvor mye å lenge lyset skal lyse er igjenn styrt utifra hvilken modus som er på. Stua er på hele tiden når normalmodus er på.

Litt mere info om lysstyring

Noe kan absolutt styres etter faste tider, men ønsker i størst mulig grad å optimalisere dette etter "folk hjemme" og "tid på dagen". Scener kan være nyttig dog til f.eks. filmtid osv. Så takk for innspill!

 

20 timer siden, Moskus skrev:

Dette er en utfordring mer på generelt nivå enn med Homey. Jeg gjør en blanding av alt. Mange lys styres med Lux og bevegelse, og sammen med "tid på døgnet" (f.eks. er det "morgen", "dag", "kveld" eller "natt") så kommer det ulike styrker.

 

Mitt største problem med Fibaro sensoren er at den rapporterer så sjeldent. Eller hvis den skal rapportere oftere, spiser batterier.

Fint innspill med å definere hva som er morgen, dag, osv. for å få det til å spille litt mer på lag. Ser også at jeg kan endre dimming over tid. med f.eks fra 20% til 50% dimming over en gitt tidsintervall - som vil løse det at jeg ikke ønsker brå overganger mellom nivåene.

 

Har også tenkt samme tanke angående Fibaro sensoren at den rapporterer så sjelden. Derfor har jeg kun pakket opp to stykker og tenker kanskje å prøve noen andre. Har plass til å felle inn under dimmerne hvor jeg har fjernet gamle ikke-smarte Elko bevegelsessensorer. Hvilke sensorer anbefaler du?

 

En annen utfordring er også at disse sensorene står i en gang, så de rapporterer lave lux hele døgnet uten at det nødvendigvis er så veldig mørkt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sorath skrev:

Fint innspill med å definere hva som er morgen, dag, osv. for å få det til å spille litt mer på lag.

Ja, selvfølgelig. :)

"Morgen" er kl. 06:20 i ukedagene og kl. 07:15 i helgene (grunnet yngste datter)

"Dag" går automatisk på når alarmen blir skrudd på i ukedager (eller når Lux ute går over nivå X og alarmen er på), eller manuelt når alle har kledd seg på fridager.

"Kveld" blir det når jentenes "sovelys" (som også styrer rullegardinen) blir skrudd på etter kl. 18:30.

"Natt" blir det enten manuelt, eller når det ikke har vært bevegelse i løpet av den siste timen i huset etter kl. 22:00 (og TV og/eller forsterker er av).

 

"Natt" har jeg tenkt å få automatisert med en sengesensor, enten en bedre trykkmatte enn det jeg har eller vektceller på beina.

Det kan også brukes som trigger for "Morgen". Hvis en person har reist seg fra senga etter kl. 05:30 er det morgen. :) 

 

1 time siden, sorath skrev:

Hvilke sensorer anbefaler du?

Jeg har hatt stort hell med AeoTec Multisensor 6. De rapporterer raskt (hos meg) og jeg har dem tilkoblet fast strøm. Dermed blir de en aktiv del av nettverket, og kan sende data oftere uten at noe batteri tappes. :) 

 

1 time siden, sorath skrev:

En annen utfordring er også at disse sensorene står i en gang, så de rapporterer lave lux hele døgnet uten at det nødvendigvis er så veldig mørkt her. 

Hvilket intervall snakker vi om her?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, selvfølgelig. :)

"Morgen" er kl. 06:20 i ukedagene og kl. 07:15 i helgene (grunnet yngste datter)

"Dag" går automatisk på når alarmen blir skrudd på i ukedager (eller når Lux ute går over nivå X og alarmen er på), eller manuelt når alle har kledd seg på fridager.

"Kveld" blir det når jentenes "sovelys" (som også styrer rullegardinen) blir skrudd på etter kl. 18:30.

"Natt" blir det enten manuelt, eller når det ikke har vært bevegelse i løpet av den siste timen i huset etter kl. 22:00 (og TV og/eller forsterker er av).

 

"Natt" har jeg tenkt å få automatisert med en sengesensor, enten en bedre trykkmatte enn det jeg har eller vektceller på beina.

Det kan også brukes som trigger for "Morgen". Hvis en person har reist seg fra senga etter kl. 05:30 er det morgen. :) 

 

Jeg har hatt stort hell med AeoTec Multisensor 6. De rapporterer raskt (hos meg) og jeg har dem tilkoblet fast strøm. Dermed blir de en aktiv del av nettverket, og kan sende data oftere uten at noe batteri tappes. :) 

 

Hvilket intervall snakker vi om her?

Mente egentlig bare at det var et fint innspill, men takk for å utdype ytterligere med idéer til hvordan jeg kan definere de forskjellige døgn-scenarioene. Usikker på om Homey lar meg gjøre dette eller om jeg kun må bruke tid på døgnet. Kan hende jeg kan bruke Logikk-biten av Homey til dette. Har ikke fått svart belte enda ?

 

Aeotec har jeg vurdert, den kan vel også felles inn som løser problemet med tilkoblet strøm.

 

Ser at sensorene rapporterer en gang i timen på lys. Har ikke endret fra standard her. Parameterne er på (Report threshold 200, Report interval 3600, Motion operating mode threshold 200) som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sorath skrev:

Aeotec har jeg vurdert, den kan vel også felles inn som løser problemet med tilkoblet strøm.

Den kan felles inn, men det løser nok ikke noe problem med tilkoblet strøm. Den skal ha 5V, ikke 220V...

 

Innfellingen skjer i vegg, og det er da praktisk med en boks bak. Det er altså noe man egentlig må tenke på når man setter opp veggen, men da blir det riktignok veldig pent. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Moskus skrev:

Den kan felles inn, men det løser nok ikke noe problem med tilkoblet strøm. Den skal ha 5V, ikke 220V...

 

Innfellingen skjer i vegg, og det er da praktisk med en boks bak. Det er altså noe man egentlig må tenke på når man setter opp veggen, men da blir det riktignok veldig pent. :) 

Tenker vel at dette fikser vel elektriker? Den bruker jo bare mikro-usb. Burde vel være mulig å få til inne i boksen/veggen? Har som sagt fjernet innfelte Elko sensorer, så er bare dekklokk over der i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.