Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan få PC til å oppdage Z-stick


GeirN

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, GeirN skrev:

Stemmer, hva i alle dager har de satt det opp slikt for..


Det virket før, men etter en oppgradering for 1-2 år siden så sier de at de ikke får det til å virke lengre og at produsenten av UZB1 ikke gir dem den dokumentasjonen de trenger for å fikse det... (eller noe sånt)

 

Vet ikke om @hkmod25 eller @INTIN RuneV kunne tenkt seg å begynne å selge Black Cat sin? Den skal visstnok være veldig bra (siste SDK, rask, støtter backup/restore). De sier de er på jakt etter forhandlere av den: https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/general-discussion-area/1312071-2019-s-which-z-wave-stick-is-best-for-homeseer?p=1349272#post1349272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GeirN skrev:

Stemmer, hva i alle dager har de satt det opp slikt for..

UZB1 kunne restores til før, men ikke med ny firmware. AeoTec Z-stick kan bare tas backup med med AeoTec's egen programvare. For det er praktisk. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan ta backup av sticken til min laptop via samba eller tilsvarende. Får forske på det. 

 

Har i kveld satt i gang to veggstøpsler til å styre ovner i to ulike rom. Ikke satt opp noen regel enda, men vil tro av og på regel vil funke fint. Og det var målet. 

Ser de også viser volt, watt og Ampere. Volt ser riktig ut. Watt og ampere er helt på viddene. Noen som vet om slike må kalibreres, eller om de kanskje går seg til etter en stund?

Ikke noen stor sak, men kunne vært artig å se mnd forbruk på dem da de er hovedoppvarming i stue og kjøkken/allrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser på kontakt som styrer ene ovnen akkurat nå, får jeg opp følgende data:

 

- Watts  2 480

- Volts  237,569

- Amper  0,095

 

Ovnen skal maks trekke 1500W, så noe er galt..

Den regner også ut amper feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, GeirN said:

Om jeg ser på kontakt som styrer ene ovnen akkurat nå, får jeg opp følgende data:

 

- Watts  2 480

- Volts  237,569

- Amper  0,095

 

Ovnen skal maks trekke 1500W, så noe er galt..

Den regner også ut amper feil.

 

Kan det være at 2480 skal være 24,80W? Det er ikke så lang unna om man ganger opp. Standby-strøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kan ikke være det. Ovnen har ingen trinnbryter for styrke, så termostaten slår den på fullt på/av.

Når jeg får satt opp reglene, tenker jeg at jeg setter termostat på ovnene til 25 grader og lar z-wave sensor i rommet styre kontakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er lange flate panelovner (2-3m) som står under vinduer på vegg. Har disse typene på både kjøkken og stue. 

Den på kjøkken kan riktignok settes i varmetrinn 1-3, men står alltid på høyeste effekt. Mener den på kjøkken er på 1800w da den er noe lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Moskus said:

Hvilken pluginmodul er det vi snakker om her?

 

Jeg tror @strips er inne på noe, ser ut som en 1000-feil et sted. Hvis vi antar at volt (237 V) og ampere (ca 0,1A) er riktig, blir effekten 23,7 watt.

 

Så er det lavere presisjon på lavere strøm. Det kan godt hende det er en del % +/-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er en kommafeil et sted, men får det likevel ikke til å stemme.

 

Om jeg flytter komma og regner, får jeg: 254W / 241V = 1,05A og ikke 1,7A.

Men kan kanskje være noe unøyaktigheter. Uansett virker det ikke rimelig at ovn på 1500W kun skal trekke 254W på full gass når den holder en stue på 40kvm varm alene..

 

Screenshot_20200107_123122_com.homeseer.mobile.android (1).jpg

Endret av GeirN
Regnefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt snodig. Har du noe annet å måle effekten med? En annen plugg. Tangampermeter og lage til en kabelsladd for å måle strøm?

 

Du kan fjerne enheten og resette den å legge inn på nytt. Bare for å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to slike Telldus plugger og begge gir snodig Watt / Amper. Har en elektriker i familien, så kan få ham til å ta med et ampermeter en dag og sjekke.

Men er rimelig sikker på at det er et eller annet oppsett i pluggen som må justeres. Likevel ville ikke ovnene klart å varme opp rommene. 

Eventuelt kan jeg kanskje flytte pluggene til et sted der strøm måling ikke betyr noe og få i hus andre plugger til akkurat de to ovnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt hvordan logikken er på regel for styring av en ovn på/av.

Jeg har satt opp en regel som sier at om temp i rommet overstiger 23c, så skal ovn slås av. Så langt så greit, og regner med den vil gjøre det.

Spørsmålet er om jeg også må lage en regel for å så den på?

Eller er det slik at når temp leses av neste gang og den er under 23c, så slås den på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, GeirN skrev:

Lurer litt hvordan logikken er på regel for styring av en ovn på/av.

Jeg har satt opp en regel som sier at om temp i rommet overstiger 23c, så skal ovn slås av. Så langt så greit, og regner med den vil gjøre det.

Spørsmålet er om jeg også må lage en regel for å så den på?

Eller er det slik at når temp leses av neste gang og den er under 23c, så slås den på?


Du må ha én regel for hver handling - ingenting skjer av seg selv. Alternativet er SDJ-VSTAT. Da velger du bare ønsket temperatur, så ordner den resten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, GeirN skrev:

Må si jeg grubler på hva som skal til for at ovn skal være på hvis temp er under minimum og av om den er over maks.

Trenger man 4 regler?


Hvis over 25 og er på, slå av. 
Hvis under 24.5 og er av, slå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, GeirN skrev:

Har tydelig vis ikke satt opp regel riktig. Ovner går av, men ikke på 

 

 

Skjermbilde.PNG


Hmm, denne burde slå på ved under 23 grader den... ville lagt til en «and kjøkken ovn is off», slik at den ikke sender en ny «on» kommando hver eneste gang temperaturen oppdaterer seg og er under 23. 
 

Hvis du ser i loggen, er ikke eventet kjørt i hele tatt? Hvordan ser det andre eventet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg latt eventene kjøre i natt, og nå er ovner på og temp innenfor riktig satt intervall. Skal legge til forslag om "and off" også og se hvordan det utarter seg. Jeg har ikke fått satt opp auto oppstart enda, så kjører HS via Putty. Mistet forbindelsen i natt og da gikk HS ned, så måtte starte på nytt. Skal prøve å få på plass autostart i dag då systemet kan kjøre på egenhånd også.

Fikk også kranglet til Norsk 24t klokke med riktig tid i går.

Begynner uansett å ligne på noe dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.