Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan få PC til å oppdage Z-stick


GeirN

Anbefalte innlegg

1 time siden, GeirN skrev:

Fikk også kranglet til Norsk 24t klokke med riktig tid i går.

Begynner uansett å ligne på noe dette.


Jeg kjører med britisk - får da 24h-klokke, men med punktum som desimaltegn istedet for komma. Vært borti så mange rare feil på plugins/script som er laget for amerikanere og som har hardkodet at punktum er desimaltegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, ZoRaC skrev:


Jeg kjører med britisk - får da 24h-klokke, men med punktum som desimaltegn istedet for komma. Vært borti så mange rare feil på plugins/script som er laget for amerikanere og som har hardkodet at punktum er desimaltegn...

Jeg satte lokasjon til Norge ved å endre fila  autostat_hs til: export LANG=nb_NO.UTF-8

Fikk da alt riktig,men klokkeslett var en time forskjøvet. Satte da tidsone i HS til Stockholm og da er tid helt korrekt av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 19.16, ZoRaC skrev:

 

Jeg har UPS, men har likevel lagt inn HS som en service. Av og til må man restarte pga oppdateringer, høyt minnebruk eller andre ting og da foretrekker jeg at HS tar en kontrollert avslutning, sånn at ikke hele HS-databasen krasjer. :) 

 

Løsningen fant jeg på HS-forumet og er relativt enkel.

1. Kjør kommandoen "curl" og sjekk at den finnes (at curl er installert, hvis ikke installer med apt-get install curl)

2. I HS-katalogen, lag script/stop_homeseer.sh med følgende innhold:


#!/bin/bash
/usr/bin/curl 'http://127.0.0.1/LinuxTools' -H 'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8' --data 'ConfirmShutdownhs=Yes' --compressed
sleep 10s

3. chmod +x stop_homeseer.sh

4. Opprette filen /lib/systemd/system/homeseer.service med dette:


[Unit]
Description=HomeSeer Server
After=network.target

[Service]
WorkingDirectory=/usr/local/HomeSeer
ExecStart=/usr/bin/mono /usr/local/HomeSeer/HSConsole.exe --log
ExecStop=/usr/local/HomeSeer/scripts/stop_homeseer.sh
Restart=on-failure
TimeoutStopSec=90

[Install]
WantedBy=multi-user.target

(her må du evt korrigere banen til HS til der du har den)

5. systemctl reload

6. Stopp HS, hvis du allerede kjører den manuelt

7. systemctl start homeseer.service

 

Da skal du være i mål! 

Da kan du styre HS med systemctl restart homeseer, systemctl stop homeseer, systemctl start homeseer og systemctl status homeseer.

Den vil også ta en kontrollert "stop" når du tar en omstart av selve PIen med "reboot" eller "shutdown".

 

 

Ta en titt på plugin SDJ-VSTAT. Da trenger du bare angi temp-enhet og plugin-enhet, så styrer den resten. 

Med EasyTrigger-plugin kan du da også med museklikk lage en ukeskalender for når varmen skal være i dag/natt-modus. :) 

 

Husk også BLBackup-plugin! ;) 

 

Har nå prøvd dette, men får ikke autostart til å fungere.

Punkt 5. systemctl reload, fikk jeg ikke til pga manglende argument. Mulig det er årsaken..

Punkt 7 fikk jeg ingen feilmelding på.

 

Forslag til feilsøking?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, GeirN skrev:

Jeg satte lokasjon til Norge ved å endre fila  autostat_hs til: export LANG=nb_NO.UTF-8


Ja, da er komma desimaltegn. Jeg har vel en_GB, eller noe sånt. 
 

23 minutter siden, GeirN skrev:

Punkt 5. systemctl reload, fikk jeg ikke til pga manglende argument. Mulig det er årsaken..


Skal visst være daemon-reload. :) 

 

12 minutter siden, GeirN skrev:

Kan denne linja være riktig? 

ExecStart=/usr/bin/mono  /usr/local/HomeSeer/HSConsole.exe --log

 

Jeg starter HS ved å skrive ./go i HS mappa

 

Du må endre «/usr/local/HomeSeer/» til din HomeSeer-mappe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ZoRaC skrev:


Ja, da er komma desimaltegn. Jeg har vel en_GB, eller noe sånt. 
 


Skal visst være daemon-reload. :) 

 

 

Du må endre «/usr/local/HomeSeer/» til din HomeSeer-mappe. 

 

Ja det er ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, GeirN skrev:

Men ser den ligger i usr/local/homeseer om jeg går til mappa selv

 

I Linux er det forskjell på /usr/local/homeseer og /usr/local/HomeSeer - sjekk at du har riktig store/små bokstaver i filbanen i homeseer.service :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet endel store bokstaver feil i filbaner som jeg rettet.

Fant også ut at stopp fila lå i HS mappen og ikke i script. Flyttet den også.

 

Ellers er status melding lik:

● homeseer.service - HomeSeer Server
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/homeseer.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: failed (Result: exit-code) since Wed 2020-01-08 14:16:19 CET; 2min 5s ago
  Process: 525 ExecStart=/usr/bin/mono /usr/local/homeseer/HSConsole.exe --log (code=exited, status=200/CHDIR
 Main PID: 525 (code=exited, status=200/CHDIR)

Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: homeseer.service: Service RestartSec=100ms expired, scheduling restar
Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: homeseer.service: Scheduled restart job, restart counter is at 5.
Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: Stopped HomeSeer Server.
Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: homeseer.service: Start request repeated too quickly.
Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: homeseer.service: Failed with result 'exit-code'.
Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: Failed to start HomeSeer Server.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, GeirN skrev:

Har funnet endel store bokstaver feil i filbaner som jeg rettet.

Fant også ut at stopp fila lå i HS mappen og ikke i script. Flyttet den også.

 

Ser ut til at du må ta en systemctl daemon-reload hver gang du gjør en endring i homeseer.service, for den viser fortsatt filbanen med småbokstaver.

 

5 minutter siden, GeirN skrev:

Jeg kan heller ikke finne HSConsole.exe om jeg skriver whereis HSConsole.exe

 

Mulig whereis bare søker etter Linux-programmer og at den dermed ikke finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt filbanen med små bokstaver selv overalt med vilje. Kan det lage krøll når alt er satt opp slik? Synes det er lettere å forholde seg til.

hva er systemctl daemon reload, og hvordan gjør jeg dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, GeirN skrev:

Jeg har satt filbanen med små bokstaver selv overalt med vilje. Kan det lage krøll når alt er satt opp slik? Synes det er lettere å forholde seg til.

 

Så filbanen er med småbokstaver? Og dette funker "cd /usr/local/homeseer"?

 

25 minutter siden, GeirN skrev:

hva er systemctl daemon reload, og hvordan gjør jeg dette?

 

Samme som du gjorde tidligere, skriv "systemctl daemon-reload" (evt med sudo foran).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.