Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan få PC til å oppdage Z-stick


GeirN

Anbefalte innlegg

Prøver meg her også.

 

Har jobbet noen dager med å prøve å sette opp et HS standard system på min PC.

Jeg tror programmet kjører riktig, kan i alle fall åpne det i webleser.

 

Har satt en Aeotek stick i USB uten hell. PC finner den ikke og HS3 klarer heller ikke å kommunisere med den.

Har lastet ned og installert en driver manuelt uten mer hell.

 

Om pc eller stick er ødelagt vet jeg ikke, men jeg bruker usb portene til andre saker stadig vekk.

 

Supert om noen har noen tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si uten mer info

 

Kjører du Linux eller Windows?

 

Hvis Linux, hva sier lsusb? 

Hvis Windows hva sier enhetsbehandler, finner window ny enhet når du plugger den inn?

 

Stegene over bør vise deg en enhet og hva com-port eller tty-device heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innstallert det på en win10 laptop inntil videre. Planen var å sette det på en nyinnkjøpt pi, men jeg kjøpte feil lisens da jeg trodde at standard også skulle dekke en pi lite. Så vet ikke gelt hva jeg gjør videre. Men tror feil ligger på pc. Den oppdager ingen ting under enhetsbehandling. Hs virker til å oppdage sticken, men får ikke satt den opp ordentlig kan det virkr som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skjer ikke noe der.

Mulig jeg må kjøpe en lisens til og prøve pi på nytt. Forsto jeg kunne bruke std lisensen min på linux/Mono pi også, men har ikke klart å google meg lenger enn til å få linux opp og gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, GeirN skrev:

Forsto jeg kunne bruke std lisensen min på linux/Mono pi også,


Det skal funke helt fint på Linux/Pi med vanlig lisens, men du må installere standardversjonen, ikke Pi-versjonen (tror jeg). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, ZoRaC skrev:


Det skal funke helt fint på Linux/Pi med vanlig lisens, men du må installere standardversjonen, ikke Pi-versjonen (tror jeg). :) 

Ja, har skjønt at den versjonen jeg har kjøpt også skal kunne kjøre på en Linux Pi. Det er Pi jeg helst ønsker å benytte, så om jeg hadde fått til noe slikt, vill det være å foretrekke.

Jeg fikk til via Google å installere Linux lite og Mono på Pi. Satte også opp desktop, for å lette opp for meg selv.

Så har nå Linux på Pi oppe. Fikk også til å lage en Homeseer mappe og laste ned og pakke ut filene til HS3 standard. Så i teorien skal jeg da kunne installere det på en eller annen måte og bruke min lisens nøkkel.

Må bare finne ut hvordan.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var den jeg så.

Har nå stoppet opp da jeg ikke vet hvordan filene i Homeseer mappa skal installeres. Får pløye gjennom tråden en gang til.

HS pi lite versjonen var genial. Bare å laste ned image og flashe sd korten så var pi oppe. Skulle vært noe slikt til standard versjon også. Kan hende det er met fornuftig å bite i det sure eplet og bruke 900,- på en en ny lisens til Pi lite enn å sitte neste uke å fikle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, GeirN skrev:

Har nå stoppet opp da jeg ikke vet hvordan filene i Homeseer mappa skal installeres.


Når du har pakket dem ut så er du ferdig med installasjonen. :) 

 

Første kommando er for å pakke ut (men det har du vel gjort), deretter er det bare å starte programmet. :) 

Sitat

tar xvf filename

Change directory into the newly created HomeSeer folder:

cd HomeSeer

Change to root (need to be root to run HS3 in order for the web server to function)

su root

Run HS3 using the "go" script:

./go

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk.

Sitter å leser den lange tråden om Linux på Pi. For meg ser det ut til å være et bra valg om jeg får til oppsettet. Virker for meg mye mer tiltalende å la den lille tassen gjøre sine ting helt på egenhånd og starte opp av seg selv ved strømbrudd. Laptopen jeg benytter til kontorarbeid bør ikke ha auto oppostart/login. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jammen meg ut som jeg har klart å installere min HS3 på Linux Pi ! ?

Jeg kan nå HS3 fra min laptop ved å taste ip adressen. Nå gjenstår det å se om den starter opp av seg selv og om USB sticken funker her..

 

 

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GeirN skrev:

Nå gjenstår det å se om den starter opp av seg selv


I utgangspunktet starter den ikke av seg selv, du starter den med ./go. Skal den starte av seg selv må du legge til den som service. Jeg kan poste mitt oppsett senere, om du ikke allerede har funnet det i den tråden. :) Det er bare snakk om å legge inn en .service-fil og en script-fil, så det er ganske greit å få til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips om å droppe auto oppstart og i stedet gå for en USB batteribank som alltid er tilkoblet nettstrøm. Ved strømbrudd risikerer man etter sigende da ikke å skade filer på SD kort og auto oppstart bør vel da ikke være nødvendig. Jeg Har en USB batteribank som gir 12A, og det burde holde i massevis til strøm er tilbake. 

Ellers har jeg nå min første node oppe å gå ?

Den gir temp og alt som er på kjøkken, neste skritt blir å sette opp en ny node som slår av og på panelovn. Da begynner det å ligne på noe.

 

 

IMG_20200105_181038.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, GeirN skrev:

Fikk et tips om å droppe auto oppstart og i stedet gå for en USB batteribank som alltid er tilkoblet nettstrøm.

Hvorfor i all verden skal man ikke ha automatisk oppstart? Noe annet er jo idiotisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt for auto oppstart om jeg får til å sette dette opp. Tanken var kanskje at det ikke var like viktig om man hadde 100% strømtilgang hele tiden. Ikke vet jeg. For meg høres det lurt ut med jatakk begge deler.

Endret av GeirN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, GeirN skrev:

Jeg er absolutt for auto oppstart om jeg får til å sette dette opp. Tanken var kanskje at det ikke var like viktig om man hadde 100% strømtilgang hele tiden. Ikke vet jeg. For meg høres det lurt ut med jatakk begge deler.

 

Jeg har UPS, men har likevel lagt inn HS som en service. Av og til må man restarte pga oppdateringer, høyt minnebruk eller andre ting og da foretrekker jeg at HS tar en kontrollert avslutning, sånn at ikke hele HS-databasen krasjer. :) 

 

Løsningen fant jeg på HS-forumet og er relativt enkel.

1. Kjør kommandoen "curl" og sjekk at den finnes (at curl er installert, hvis ikke installer med apt-get install curl)

2. I HS-katalogen, lag script/stop_homeseer.sh med følgende innhold:

#!/bin/bash
/usr/bin/curl 'http://127.0.0.1/LinuxTools' -H 'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8' --data 'ConfirmShutdownhs=Yes' --compressed
sleep 10s

3. chmod +x stop_homeseer.sh

4. Opprette filen /lib/systemd/system/homeseer.service med dette:

[Unit]
Description=HomeSeer Server
After=network.target

[Service]
WorkingDirectory=/usr/local/HomeSeer
ExecStart=/usr/bin/mono /usr/local/HomeSeer/HSConsole.exe --log
ExecStop=/usr/local/HomeSeer/scripts/stop_homeseer.sh
Restart=on-failure
TimeoutStopSec=90

[Install]
WantedBy=multi-user.target

(her må du evt korrigere banen til HS til der du har den)

5. systemctl reload

6. Stopp HS, hvis du allerede kjører den manuelt

7. systemctl start homeseer.service

 

Da skal du være i mål! 

Da kan du styre HS med systemctl restart homeseer, systemctl stop homeseer, systemctl start homeseer og systemctl status homeseer.

Den vil også ta en kontrollert "stop" når du tar en omstart av selve PIen med "reboot" eller "shutdown".

 

53 minutter siden, GeirN skrev:

Den gir temp og alt som er på kjøkken, neste skritt blir å sette opp en ny node som slår av og på panelovn. Da begynner det å ligne på noe.

 

Ta en titt på plugin SDJ-VSTAT. Da trenger du bare angi temp-enhet og plugin-enhet, så styrer den resten. 

Med EasyTrigger-plugin kan du da også med museklikk lage en ukeskalender for når varmen skal være i dag/natt-modus. :) 

 

Husk også BLBackup-plugin! ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GeirN, tips først som sist. Husk at uansett hvor mye backup du tar av Homeseer og i Homeseer så tas det ikke en fungerende backup av Z-Wave-nettverket og nodene. Etter hvert som du får mange noder er det ikke sikkert du ønsker å legge inn alle helt på nytt hvis noe går galt med Z-stick.

 

Heldigvis for Z-Stick har Aeotec et backup-verktøy for Z-stick. Eneste er at den kjører kun på Windows. Så å få Z-Stick til å virke på laptoppen hadde uansett ikke vært dumt. Jeg mistet hele mitt nettverk i fjor vårest (forsøkte å ta en backup/restore i Homeseer på UZB1-stick) og har nå kjøpt to stk Z-Stick for å kjapt kunne gjenopprette backup på den andre om den første skulle feile. Må bare huske å ta backup etter å ha lagt inn nye noder eller endringer. Dessverre en manuell prosess så langt. Stenge ned Homeseer, så flytte stick til Windows-PC med backup-verktøy. Håper å kunne ha Z-Stick på en separat RPI en dag og koble USB via TCP til både Linux og Windows.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@strips, Takk for tips. Må sjekke ut dette. Ser absolutt at det kan bli ekstra arbeid å legge inn hele Z-wave nettverket om det skulle kræsje ja. Jeg synes løsningen jeg har fått til nå med egen liten LinuxPi funger som en kule. Er ikke lysten på å kjøre dette på laptopen som jeg bruker til andre gjøremål. Men vil tro jeg kunne tatt denne backupen av Z-sticken på en annen pc som er mer velvillig på USB porten om dette ikke lar seg gjøre på Linux versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.