Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Skal jeg velge SmartThings eller HomeSeer?


TBA

Spørsmål

Har en Samsung SmartThings som jeg har forsøkt få til å fungere i lang tid. (Kjøpt via UK pga. den ikke var tilgjengelig i Norge før nå i sommer)

Men, å legge til enheter på denne er knotete, noen enkle enheter har jeg fått lagt til, men andre (eksempelvis FIBARO Universal Binary Sensor, og Heatit Z-Wave Thermostat, samt den nye Heatit Z-Dim har jeg ikke fått meldt inn.

 

Kjøpte for noe tid siden en Aeon Labs Aeotec Z Stick. Testet nå i kveld med HomeSeer på en pc, og fikk da med hjelp av guiden for HomeSeer på sidene her meldt inn en rekke komponenter på kort tid, som jeg har ikke har fåt ttil å melde inn på Samsung SmartThings. Slik jeg har trodd var HomeSeer meget komplisert å benytte, SmartThings enkelt. Tilgang på mobil er nok mulig enklere på Samsung SmartThings? Eneste jeg ikke har fått til å legge til så langt er FIBARO Motion Sensor, men det er trolig bare et triks?

 

Bør jeg bare gi opp Samsung SmartThings enhenten, og heller satse på HomeSeer? Mangler bare lisens, og å sette meg inn hvordan det fungerer. 

Vedlagt et bilde av det jeg har fått lagt til å legge til så langt.(Har noen enheter som pr nå er koblet til  Samsung SmartThings, som ikke vises her.)

HomeSeer test.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg splittet ut denne i en egen tråd i stedet. :) 

 

Når det gjelder hva du bør velge så er det vanskelig å si. ST og HomeSeer støtter mye av de samme enhetene så det er vel mest «smak og behag». Jeg har aldri prøvd ST, har kjørt HomeSeer i ca 2,5 år nå og er veldig fornøyd med det, har aldri angret! Ang mobil-styring så bruker jeg HSTouch og synes man får til veldig bra og brukervennlig mobilløsninger med den. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for du splittet ut i egen tråd 

Var usikker hva som er kutyme på dette forum. 

 

Har funnet årsaken til at Fibaro motion sensor ikke virker. Tok feil fra hylla, den jeg har er for Apple Home kit. Den er ikke Z Wave kompatibel. 

Takk for tips om HSTouch den har jeg ikke testet. Skal se på den. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, TBA skrev:

Takk for tips om HSTouch den har jeg ikke testet. Skal se på den. 


Det er et eget underforum her med en del skjermbilder som kan brukes som inspirasjon. :) Med HSTouchDesigner kan man designe sine egne skjermbilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 timer siden, TBA skrev:

Testet nå i kveld med HomeSeer på en pc, og fikk da med hjelp av guiden for HomeSeer på sidene her meldt inn en rekke komponenter på kort tid, som jeg har ikke har fåt ttil å melde inn på Samsung SmartThings. Slik jeg har trodd var HomeSeer meget komplisert å benytte, SmartThings enkelt.

Jeg tenker at du motsier deg selv her...?

 

Hva er det du mener som gjør HomeSeer komplisert over SmartThings?

Kan det har mer med vane å gjøre enn faktisk kompleksitet?

 

Jeg har brukt HomeSeer i 12 år, og synes selvfølgelig det er enkelt. Men jeg kan forstå at andre ikke mener det er like enkelt, for det er enklere systemer der ute. De er bare ikke like enkle når det begynner å bli behov for mer avanserte automasjoner.

 

Spør, så svarer vi gjerne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eg gjekk for HomeSeer og har aldri sett meg tilbake. 

Jo, litt knotete å konfigurere på mobilen, men du skal vel ikkje styre ting med mobilen? Poenget er jo at det skal styre seg sjøl ?

Om du vil prøve ein lav-terskel app for å styre manuelt (når det trengs) så er HSBuddy etter min meining eit veldig godt alternativ til HSTouch. Krever minimalt med konfigurasjon og har eit veldig ok grensesnitt samt muligheit for geofence. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for tips. Det stemmer godt - ønsker ikke egentlig å styre fra mobilen - men mer at ting skal skje automatisk. 

Har flyttet mitt spørsmål ang. ringeklokke / magnetkontakt ut i eget emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, bjornepappa skrev:

Om du vil prøve ein lav-terskel app for å styre manuelt (når det trengs) så er HSBuddy etter min meining eit veldig godt alternativ til HSTouch

Nå er vel "HS Mobile" såpass stabilt og bra at det brukes over HStouch på mobiler her. :)

 

HStouch er ypperlig til stående, faste skjermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.