Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp og innspill i forbindelse med utvikling av en ny smarthus-enhet


Anbefalte innlegg

Hei,

Det kommende semesteret skal jeg skrive masteroppgave innenfor kybernetikk (reguleringsteknikk). Uten å røpe for mye (den gjøres i samarbeid med en norsk bedrift), så vil dette være innenfor klimakontroll og IoT. Sluttproduktet er tenkt å kunne styres med app eller hub, og i den forbindelse trenger jeg deres hjelp. Jeg har aldri bodd i et smarthus, og heller aldri gått til innkjøp av smarthusprodukter.

Det første som slår meg er kompatibilitet. Jeg har vært borti nobø-ovner som krever en egen hub, og lar seg vanskelig styres utenom denne huben. Dette synes jeg er høl i hue, og egentlig bør alle IoT-produkter i et hjem kunne samles i et felles system etter eget ønske.

Har dere noen innspill på hva dette produktet bør støtte? Hva er det viktigste å tenke på etter deres mening?

 

Mine tanker:

  • Kunne kobles til wifi og/eller zigbee
  • Åpent API for å kunne integreres hvor som helst etter brukerens eget ønske og kompetanse
  • Støtte for MQTT
  • Mulighet for manuell lokal styring

 

Sånn som jeg ser det så er vel tilkoblingsmulighet og åpent API de to viktigste punktene når det kommer til kompatibilitet, så vil vel resten ordne seg selv? Husk at jeg aldri har vært borti smarthus-emnet tidligere, så derfor ønsker jeg deres tilbakemeldinger og innspill på dette. På forhånd takk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nicbra skrev:

Dette synes jeg er høl i hue, og egentlig bør alle IoT-produkter i et hjem kunne samles i et felles system etter eget ønske.


Jepp! Dette er det aller største problemet med mye utstyr i dag - at man ikke skal kunne få integrert en radonmåler eller en dørlås i det systemet man vil/har!

 

1 time siden, nicbra skrev:

Kunne kobles til wifi og/eller zigbee


Her vil jeg si at Z-Wave er kanskje vel så viktig å vurdere. Mange sentraler støtter ikke ZigBee og mange kan heller ikke kommunisere mot et API/MQTT over wifi. Er enheten batteridrevet så utgår nok også wifi pga strømforbruk. 
 

1 time siden, nicbra skrev:
  • Åpent API for å kunne integreres hvor som helst etter brukerens eget ønske og kompetanse
  • Støtte for MQTT
  • Mulighet for manuell lokal styring


Jepp! :) 
Samt, uavhengig av cloud - det skal virke mot smarthuset selv
om Internett er nede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider




Jepp! [emoji4] 
Samt, uavhengig av cloud - det skal virke mot smarthuset selv om Internett er nede!


Ja det hadde jeg nesten glemt. Jeg fikk jo med meg hva som skjedde med panelovnene fra Mill da serveren deres gikk ned.
Jeg skal nok se litt mer på muligheten for lokal serving. Selve IoT-biten blir ikke så stor del av oppgava da den går mer på det reguleringstekniske, men uansett fint med tilbakemelding fra dere som antakelig kommer til å bruke dette.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokal tilgang burde være viktigere enn alle apper og skyløsninger. Men det vitale er etter min mening en god og veldokumentert API og bør være øverst på prioriteringslisten. APIen kan gå via skyen hvis det ikke er noen andre måter å få det til på, men lokal tilgang er selvfølgelig å foretrekke.

 

Noe av grunnen til at jeg bruker Tibber er nettopp dette. Det går riktignok via skyen (der burde f.eks. sanntidsdata kunne hentes direkte), men APIen er så bra å bruke slik at "alle" kan lage integrasjoner mot større smarthus-systemer.

 

 

14 timer siden, nicbra skrev:

Det første som slår meg er kompatibilitet. Jeg har vært borti nobø-ovner som krever en egen hub, og lar seg vanskelig styres utenom denne huben. Dette synes jeg er høl i hue, og egentlig bør alle IoT-produkter i et hjem kunne samles i et felles system etter eget ønske.

Å ha en egen hub er i prinsippet ikke et problem etter min mening. Å kunne kommunisere med nevnte hub er viktigere enn å unngå en hub.

F.eks. kan hub'en da ha tilgang til kablet nett (som er å foretrekke) og så får hub'en ta seg av kommunikasjonen med "nodene".

 

Aller helst burde man unngå slike hub'er, og heller bruke en allerede eksisterende protokoll. Z-wave er å foretrekke (det er enklere for sluttbruker, mindre spørsmål med det), Zigbee hvis man må.

 

15 timer siden, nicbra skrev:

Kunne kobles til wifi og/eller zigbee

Z-wave først, etter min mening. Det øker sjansen for kompabilitet. Er det Z-wave verifisert, så skal det fungere. Det som er synd med Zigbee er at det mangler en del i software-laget, og det er opp til produsenten selv å definere dette. Dermed kan det fungere på tverrs av hub'er, men det trenger ikke det.

 

Z-wave er jo også i ferd med å bli åpnet opp, og det vil forhåpentligvis gi nye og spennende muligheter samtidig som det forhåpentligvis blir billigere å produsere.

 

 

15 timer siden, nicbra skrev:

Åpent API for å kunne integreres hvor som helst etter brukerens eget ønske og kompetanse

Kun nødvendig hvis wifi/nettverk.

 

15 timer siden, nicbra skrev:

Støtte for MQTT

Igjen kun nødvendig hvis wifi/nettverk.

 

15 timer siden, nicbra skrev:

Mulighet for manuell lokal styring

Ja, enig. En selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.