Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fyrtur status i Homeseer?


Anbefalte innlegg

Jeg har Ikea Fyrtur lagt til via Deconz, det fungerer fint å styre denne, men jeg får ikke status.

 

Jeg la inn verdier i Deconz under lift % og den rapporterer status i Homeseer om jeg trykker read status i Deconz, men den rapporterer ikke staus uten jeg trykker read.

 

Deconz versjon: 2_05_71 (Windows)

Noen gode tips for å løse dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 06/01/2020 at 13:37, kimstoroy said:

Som light via Phoscon App

Jeg har omsider fått deCONZ stabil i HS4, og fått inn IKEA pærer.

 

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg får lagt til FYRTUR inn i deCONZ.

Det jeg ønsker å vite er om jeg må ha både FYRTUR, fjernkontroll og signalforsterker i nærheten av ZIgBee donglen?

 

/Helge

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn fyrtur direkte uten forsterker og fjernkontroll. Holdt inne begge knappene i 5 sek. 10m ifra USB i etasjen under. Dersom du skal ha fjernkontroll og forsterker må disse også legges inn separat. Fyrtur og forsterker går inn som light, fjernkontroll som switch


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, kimstoroy said:

Jeg la inn fyrtur direkte uten forsterker og fjernkontroll. Holdt inne begge knappene i 5 sek. 10m ifra USB i etasjen under. Dersom du skal ha fjernkontroll og forsterker må disse også legges inn separat. Fyrtur og forsterker går inn som light, fjernkontroll som switch


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tusen takk, jeg tester ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, kimstoroy skrev:

Dersom du skal ha fjernkontroll og forsterker må disse også legges inn separat.

Men trenger man forsterkeren?

Jeg la den ikke inn, og det fungerer utmerket uten. Det er imidlertid ikke særlig langt fra RasBee til Fyrtur-gardinet, men gjennom en etasjeskiller, påstøp, + div.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man trenger ikke den så lenge man har andre 230v enheter i nærheten. Jeg opplevde at Fyrtur ble mer stabil ved å sette forsterker i samme rom. Nå hadde jeg kun Ikea pærer i det rommet før jeg satt opp forsterker og opplever at de ikke er like bra på mesh som Philips Hue. Jeg faser ut mest mulig av Ikea pærer og går over til Hue. Jeg hadde Ikea GU10 i utelampene, og daglig falt det ut en til to pære, byttet alle til HUE GU10 etter black friday og har ikke hatt noen problem etter det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17/02/2020 at 22:21, Byelektrikeren said:

Tusen takk, jeg tester ....

Litt erfaringsoverføring..

 

"Tabbet" meg litt ut og satt nedre grense for rullegardinen ved å trykke på nedre knapp på rullegardinen, som jeg gjorde når jeg installerte uten deCONZ.

Ved å gjøre dette ble 100% satt til posisjonen jeg hadde valgt ved å trykke på nedre knapp på gardinen.

Når jeg så testet, ble det et lite avvik og gardinen gikk ikke helt ned i posisjonen jeg hadde satt.

Resatte rullegardinen, og la den inn i deCONZ på nytt, og da var det bare å sette rett % i forhold til hvor langt ned jeg ønsket gardinen skal kjøre.

Har ikke testet fjernkontrollen enda, får prøve å legge den inn i dag.

 

Tusen takk for hjelpen.

 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp til å konfigurere Fyrtur fjernkontroller i HS.

 

Som sagt så fungerer rullegardinene utmerket, men jeg får ikke styrt de via den originale fjernkontrollen.

Jeg har fått importert fjernkontrollene, men får kun opp valget "custom value" - "ANY value" og "An Invalide Erros State"

Testet med en Event, men det fungerte ikke.

Er der skjedd noe galt med paringen i deCONZ?

 

Ser i loggen at det er ingen kommunikasjon fra fjernkontrollene.

 

/Helge

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Byelektrikeren said:


Prøver å importere de på nytt i deCONZ etter jobb.
 

Det enkle er ofte det beste ?
 

IKEA bryterne fikk jeg ikke importert skikkelig i deCONZ og/eller HS4, så da gikk jeg til Elektroimportøren og kjøpte "skikkelige" Heatit Z-Push Button 2 brytere og nå er det løst.
 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg knotet så mye at jeg må spørre om noen har en feilsikker måte å få inn rullegardinene i deconz?

Kjører deconz .75 og har prøvd de fleste måtene jeg kan tenke meg, men sliter fortsatt.

Størst suksess fikk jeg når jeg la Conbee 2 cm fra rullegardin. Aktiverte "add new light" i Phoscon, og så trykket jeg begge knappene på rullegardinen inn i 5 sekunder.

Da dukket noe opp i deConz, men ble ikke fullstendig.

image.png.001b6278e5c03bf608323f6254aea61b.png

 

Forslag til hvordan jeg kan fjerne denne og prøve på nytt?
Reseter jeg bare rullegardinen, så forsvinner vel ikke denne fra deConz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, stigvi said:

Trykk på den med mus og trykk DEL på tastatur

Var ikke værre, nei..

 

Hvordan la du de inn i deconz?
Noen sier at man skal holde knappene inne i 5 sekunder, i manualen står det at man bare skal trykke kort på begge samtidig.

La du inn som lys via phoscon?

Har testet det meste, så er nysgjerrig på hva andre har gjort(detaljert) for å få de inn uten problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JohnMartin skrev:

Var ikke værre, nei..

 

Hvordan la du de inn i deconz?
Noen sier at man skal holde knappene inne i 5 sekunder, i manualen står det at man bare skal trykke kort på begge samtidig.

La du inn som lys via phoscon?

Har testet det meste, så er nysgjerrig på hva andre har gjort(detaljert) for å få de inn uten problemer..

 

Begge knapper og la de inn som lys. Dette var i versjon 73 så jeg har manuellt satt opp rapportering av batteristatus og posisjon. Nå fungerer de veldig bra, men ikke perfekt. Innimellom stopper de opp halvveis når de skal helt opp. Men det er foreløbig et lite problem.

Så for meg var det veldig lett å få de inn i deconz, men litt ekstra for å få inn batteri og posisjon.

PS. Husker ikke om det var kort eller langt trykk

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regarding my issue with one of my blinds not pairing anymore, a user on the Dutch Gathering of Tweakers forum provided me with a solution, which worked for me:

  • Put Phoscon in pairing mode
  • Put the FYRTUR / KADRILJ in pairing mode (short press both buttons)
  • Long press both buttons on the FYRTUR / KADRILJ until paired with deCONZ

According to my knowledge and the manual this should only trigger a factory reset, but appearently this also does something else... At least it worked for me and I can again control my blinds now from deCONZ / Phoscon / Home Assistant.


https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/1121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.