Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spørsmål vedr. Grafana


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en varmeovn på en smartkontakt. Når den innebygde termostaten i ovnen slår seg av så faller ikke forbruket i Grafana ned til 0, men blir ofte hengende igjen på ca 249W, selv om jeg vet at den ikke trekker strøm da. Jeg ser at den ikke trekker strøm i Home Assistant og SmartThings appen, så den burde vært nede på 0 mellom hver gang.

 

Det er kanskje noe feil med query'n? :

 

SELECT "current_power_w" FROM "state" WHERE ("entity_id" = 'varmeovn_stue_nede') 

 

image.png.3af784cd62d73cf206a41974aeff658b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser det ut dersom du ikke interpolerer punktene, men viser hvert punkt for seg selv? Kan det være noe med 0-verdien som kommer som ikke blir tolket som 0, men som "null" (udefinert)? Dersom interpoleringen er "previous not null" eller noe sånt kan det kanskje gi denne effekten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, baronKanon skrev:

Hvorfor bruker du Grafana til dette?

 

Kan ikke svare for han. Selv bruker jeg det for at Grafana og influxDB er mye bedre og raskere å bruke når det kommer til historiske data. Hvis man ønsker å gå tilbake å se på statistikk osv for mange dager/uker eller måneder. Liker også Grafana godt til å lage en fin oversikt over feks forbruk, inneklima osv. 

 

 

grafana.thumb.JPG.6b525ea03c7dfe5d48ea98d562bf9f50.JPG

 

grafana2.thumb.JPG.2665e4bdb8cbd699bbcdc7bc2b2e655c.JPG

 

Endret av Dennis87
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, baronKanon skrev:

Takk for gode svar. Ser bra ut, dette, ja!

 

Regner med at dere ikke kjører dette på RPi? Jeg vurderer om jeg skal omdisponere en gammel PC til Ubuntu og kjøre HASS i Docker for å bl.a. få litt bedre ytelse på databasen...

 

Jeg har en laptop med Ubuntu-server og kjører HA via VirtualBox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, psv021 skrev:

Hvordan ser det ut dersom du ikke interpolerer punktene, men viser hvert punkt for seg selv? Kan det være noe med 0-verdien som kommer som ikke blir tolket som 0, men som "null" (udefinert)? Dersom interpoleringen er "previous not null" eller noe sånt kan det kanskje gi denne effekten...

 

Skal få sjekket dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette ha noe med saken å gjøre ?

Når varmeovnen står på så vises strømmen den bruker :

image.png.2b0e439a70510a2b14c91c69ab0170e7.png

 

Når termostaten slår inn så blir hele linjen med current_power_w borte :

image.png.45e3258ac69c36787ac81a6ce04c7d36.png

Er dette normalt - Burde det ikke bare stått 0 der i stedet for ?

Som f.eks på informasjonen fra tibber så blir de ikke linjene med 0-verdi borte - De står der som 0 :

 

image.png.dd8014ad7d2d43b2cf75f7534c33f473.png

Spoiler

image.png.80a03aaffbf7a7bbfa1fce735e229ab6.png

 

Endret av JarleW
-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grafana hos deg henter kanskje fra Influx? Klarer du bekrefte at null-verdiene mangler også i Influx? 

 

Jeg har også watt-måling på endel smartplugger (stort sett Fibaro wall plug), men det er varierende i hvilken grad de er til å stole på når det gjelder å sende rapport om at forbruket har falt til null (enda verre når man skal detektere om vaskemaskinen er ferdig og piper, da trenger jeg rapporter på 1W-nøyaktighet, og det har jeg aldri fått stabilt selv etter eksperimentering med z-wave-parametrene til enheten).

 

Grafana og InfluxDB er dønn stabilt iforhold til disse effektrapportene fra smarthusenheter, jeg gjetter på at feilen ligger før dataene kommer til HomeAssistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker InfluxDB ja.

 

Nå f.eks så slo termostaten seg av kl 19:45:40. Siste registrerte Watt var da på 545,51W så den datt ikke ned til 0 på verdien selv om skalaen/linjen ble borte da

 

Dette er fra Influx:

 

image.png.960415c2ee231e7cc40da9c294a4a85c.png

 

Rett før 21:00 så slo ovnen seg på igjen og da ser de slik ut :

Så i følge grafen så har den brukt strøm hele tiden mellom disse periodene, men det stemmer ikke i virkeligheten.

 

image.png.e555b7fd4ac77e46bbb0310465939fff.png

Endret av JarleW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette bekrefter at problemet er at <null> (udefinert/ingen verdi) sendes i stedet for 0. En quick-fix for plottene dine i Grafana kan være å si "fill" skal være 0, i stedet for "linear" som jeg tipper det står nå. Men dette løser ikke problemet, og kan skape andre problemer. Null er en verdi, mens udefinert er ikke, så det er utrolig dårlig skikk å gjøre noe slikt. Bare for å ha sagt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2020 den 20.56, JarleW skrev:

Jeg bruker SmartThings (10A) på den og på andre mindre forbrukere...
GP-U999SJVLFGA - Samsung SmartThings Smart Plug

Jeg har også TP-link HS110 som jeg bruker på vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin

 

Ok, har ikke kjennskap til de du bruker. Selv bruker jeg Telldus og Fibaro sine, disse har en egen entity for watt og viser 0.0 watt når det ikke er noe forbruk og det vises riktig i Grafana :) 

image.thumb.png.1fe9b28899508523016a39dc8117044e.png

image.thumb.png.98a235b8dcf1a73a7d28774eb7817acc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.