Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Win10 fra SoftwareNow.no


Anbefalte innlegg

Noen ganger er gode tilbud litt for gode til å være sanne men for et års tid siden kjøpte jeg Windows 10 Home fra softwarenow.no til kr 320.- Denne ble aktivert hos Microsoft og ser ut til å fungere helt 100%. Handler en samme pakke fra Microsoft er prisen 14-1500.-. Nå har jeg flytta den virtuelle Win10 maskinen over på en annen server (fra VMWare Workstation til ESXi på ny hardware) og da må jeg aktivere på nytt pga. vesentlig endring i hardware men det går ikke og det er jo egentlig ikke noen stor overraaskelse...

 

Noen som har motforestillinger eller annet med å handle BilligWindows? Til kr 320.- så er det jo på en måte greit at den går i dass når jeg vet jeg gjør noe som bryter lisensrettighetene men jeg hadde nok blitt en smule mer mukken om jeg hadde betalt 1500...

 

Om ikke annet så kan dette være et godt tips til andre som skal sjåppe Windows ?

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, SveinHa said:

Noen ganger er gode tilbud litt for gode til å være sanne men for et års tid siden kjøpte jeg Windows 10 Home fra softwarenow.no til kr 320.- Denne ble aktivert hos Microsoft og ser ut til å fungere helt 100%. Handler en samme pakke fra Microsoft er prisen 14-1500.-. Nå har jeg flytta den virtuelle Win10 maskinen over på en annen server (fra VMWare Workstation til ESXi på ny hardware) og da må jeg aktivere på nytt pga. vesentlig endring i hardware men det går ikke og det er jo egentlig ikke noen stor overraaskelse...

 

 

Disse billiglisensene er ikke gyldige, men de virker - så i prinsippet kan du like godt piratkopiere Windows. (Noen gansker kan det selvsagt være enklere med en slik "ugyldig" nøkkel enn å måtte kjøre en hack)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge lisensen kan aktiveres hos Microsoft så skulle en jo tro at alt er ok eller...?


Dette er nok godkjente lisenser for en annen del av markedet vi representerer. Det kan f.eks. være opplærings lisenser eller til land i den tredje verden. Og således ikke gyldige for oss ...

/Helge


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, SveinHa skrev:

Men så lenge lisensen kan aktiveres hos Microsoft så skulle en jo tro at alt er ok eller...?

Windows virker, men lisensen er ikke gyldig.

Det er som å kjøpe en TV som er stjålet. TVen virker jo like godt som de du kjøper på Elkjøp, men det er likevel ikke lovlig å kjøpe den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Det er som å kjøpe en TV som er stjålet. TVen virker jo like godt som de du kjøper på Elkjøp, men det er likevel ikke lovlig å kjøpe den.

Det er vel egentlig dette som er svaret jeg var på jakt etter men samtidig så har jo Microsoft FULL kontroll med hvor lisensen er i bruk via aktiveringssystemet. En lisens kan ikke aktiveres mer enn 1 gang (om det ikke er snakk om lisens for flere installasjoner da). Har noen andre aktivert den lisensen jeg har piratkjøpt så får ikke jeg lov å aktivere den på min maskin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt rett. Stjålne/brukte lisenser kan som oftest aktiveres uten problemer. Utfordringen er at det ikke er lov og at den worst-case kan slutte å fungere når som helst. De fleste av disse nøklene som selges er også stjålne volum-lisenser fra større bedrifter. Det er vanskelig, men ikke umulig, for M$ å vite hvilke av volum-lisensene som er i lovlig bruk og hvilke som ikke er det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SveinHa skrev:

Det er vel egentlig dette som er svaret jeg var på jakt etter men samtidig så har jo Microsoft FULL kontroll med hvor lisensen er i bruk via aktiveringssystemet.

De har nok ikke så god kontroll som du tror. Og de har jo ikke mulighet til å sjekke lovligheten av den, da du ikke er tvunget til å sende inn kvitteringen for kjøpet samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Moskus skrev:

De har nok ikke så god kontroll som du tror.

Kunne være fristende å si at da er det Micro$oft sitt problem, de har laget et skuddsikkert system som lett lar seg lure og som de likevel har full kontroll over men de lar det skure antagelig fordi de ville få mye negativ PR om de plutselig deaktiverte alle piratkopier (som jeg er ganske sikker på at de KAN om de VIL)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SveinHa skrev:

Kunne være fristende å si at da er det Micro$oft sitt problem

Derfor er det minst like mye et moralsk spørsmål som det er teknisk.

 

Hvis du går forbi et varelager hos Elkjøp, kjenner på døra og finner at den er åpen, er det da OK å stjele en TV?

"Hvis Elkjøp ikke ville at du skulle stjele TVen så burde de låst døra si, så derfor er det rettferdig at jeg tar en med meg"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Win 10 virker jo helt fint uten aktivering, kun litt begrensninger i fargevalg og ett lite vannmerke i hjørnet. Lastes ned fra Microsoft, og anses ikke som en piratkopi. Har lisensierte versjoner på flere pcer, men det hadde vært dyrt skulle man betalt for alle man driver å tester på Vm etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis du går forbi et varelager hos Elkjøp, kjenner på døra og finner at den er åpen, er det da OK å stjele en TV?

"Hvis Elkjøp ikke ville at du skulle stjele TVen så burde de låst døra si, så derfor er det rettferdig at jeg tar en med meg"...?

Skal ikke dra den så mye lengre men jeg ser en forskjell på en TV (som er en fysisk vare som det har kostet penger å produsere og transportere til Elkjøp) og en kopi av en fil. Begge deler er jo et åndsverk som noen skal ha betalt for men der er likevel en forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkle og lovlige løsninger er å benytte en Win 7 lisensnøkkel. Det fungerer helt fint, og gir en lovlig lisens. De fleste har en kassert Win 7 pc liggende..?

Å kjøpe slike billig lisenser er ikke noe poeng.

Endret av TBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode tips for en som må ha Windos som sekundært OS. ?

For tiden har jeg Win10 trygt plassert i Virtualbox og trykker på play-knappen når jeg MÅ bruke det.

Vanligvis er den avslått slik at den ikke kan lage krøll i hverdagen.

 

Det fulgte selvfølgelig med en innstallasjon av Win10 når jeg kjøpte laptopen, men slike innstallasjoner lar seg ikke berge på fornuftig vis til fornuftig bruk.

Så jeg lastet ned en installasjon fra Lilleblaut.

Må si at det vannmerket irriterer meg ganske heftig.

Jeg betalte jo for Win10 når jeg kjøpte laptopen.

 

Å betale for denne innstallasjonen er ganske uaktuellt.

Jeg vil heller ikke fø opp tyver for å få bort vannmerket.

 

På den andre siden har jeg noen oppkommende prosjekter som ikke vil gi inntekt (på kort sikt) i forhold til innsats fremover.

Det vil kreve både Windos server og desktop i viritualisert miljø.

Jeg kan rett og slett ikke betale mere en jeg må. Men lovlig vil jeg ha det.

Edit : ingen av innstallasjone av windos vil være langlivete, de vil kun bli brukt for testing.

 

Og i disse samenhengene lurer jeg på hvor softwarenow.no skaffer disse nøklene. 

 

Edit2: og lisensbetingelsene fra Lilleblaut er absolutt ikke forståelige.

Noen som har fått fortolkelser fra pålitelig hold for lisenser til mitt bruk?

 

 

Endret av NilsOF
Div anmerkninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, NilsOF skrev:

og lisensbetingelsene fra Lilleblaut er absolutt ikke forståelige.

Bare det at der finnes firma som har som sin eneste oppgave å megle lisenser, altså definere og videreformidle fra kunden til M$ hvilke lisenser de skal kjøpe, sier nok om at lisenspolitikken til M$ er for komplisert. Jeg har i jobbsammenheng flere ganger prøvd å finne ut hvilke M$ lisenser vi trenger men har gitt opp, tatt en sjangs og håpet på at det er greit nok...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Moskus said:

Derfor er det minst like mye et moralsk spørsmål som det er teknisk.

 

Hvis du går forbi et varelager hos Elkjøp, kjenner på døra og finner at den er åpen, er det da OK å stjele en TV?

"Hvis Elkjøp ikke ville at du skulle stjele TVen så burde de låst døra si, så derfor er det rettferdig at jeg tar en med meg"...?

Moralsk er det jo også en gråsone, fordi MS i praksis har bestemt seg for at alle skal ha Win10, og de virker for å være helt ærlig ikke til å bry seg om privatpersoner betaler lenger?`Det virker som dagens MS heller vil at folk har windows gratis enn å ikke ha det.

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.