Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Win10 fra SoftwareNow.no


Anbefalte innlegg

10 hours ago, NilsOF said:

Og i disse samenhengene lurer jeg på hvor softwarenow.no skaffer disse nøklene.

 

De fleste slike nøkler som er gyldig kommer fra ett av følgende steder;

 

1. OEM-lisenser fra store PC-produsenter som selges videre

-Disse lisensene er kjøpt i store kvanta fra Microsoft, og gjennomsnittlig pris for disse lå på ca 50USD i Windows 8 tiden. - Store OEMer får sikkert litt rabatt, men selges den videre for betydelig under 50$ så kan vi gå utifra at lisensen ikke er fra denne kanalen - eller at en utro tjener har stjålet nøklene. -Disse lisensene er kun gyldige dersom de selges ferdig installert på PCene fra OEM'en, så de vil aldri ha en gyldig lisens uansett når de selges videre.

 

2. OEM-lisenser som har falt av en lastebil

Vel, disse er jo stjålet, og dessuten så sier lisensavtalen til MS at de skal være solgt fra en godkjent OEM-partner - så lisensen er ikke gyldig.

 

3. Lisensnøkler tatt fra PCer som er vraket

En OEM-lisens kan ikke lisensmessig flyttes over på annen hardware, dessuten se pkt 1 - så denne er ikke gyldig.

 

4. Lisensnøkler skaffet gjennom volumlisensprogrammer.

Disse er underlagt avtalen som den som har opprettet den har med Microsoft, og vil ikke være gyldig utenfor programmet.

Noen eksempler er;

- Standard Volumlisensprogrammer - har du en slik lisens så vil den være gyldig, men disse lisensen koster mer enn å kjøpe en OEM-pakke på komplett - så det er lite trolig at du får kjøpt den på nettet for 200,- hvis den er skaffet på lovlig vis.

- Spark, MSDN, utvikler- og student-programmer, etc - Microsoft har en rekke programmer og abonnementer der du får tilgang til det meste de har av programvare for en slikk og ingenting. - Her kan du hente ut nøkler som kan brukes andre steder, men de vil ikke være tillatt brukt utenfor formålet med programmet. DVS at utviklerlisenser kun skal brukes i utvikling, og ikke i produksjon, Spark kan kun brukes av den brukeren som har kjøpt lisensene osv. - Ingen av disse lisensene vil være gyldige hvis de viderselges.

 

5. Ubrukte nøkler fra PCer bedrifter som har volumavtale og bruker sin egen nøkkel.

Generelt kan vi si at den eneste grunnen til at bedrifter ikke aktiverer nøklene som ligger på PCene er at de skal legge på et image med Enterprise eller EDU lisens som de har egen nøkkel for fra MS.

Enterprise og EDU-lisenser er additive. - De er kun gyldige dersom PCen har en gyldig Pro-lisens som ikke er aktivert (Men dette sjekkes ikke på noen måte), og i tillegg vil du støte på pkt 1. - Slike lisenser kan derfor aldri være gyldige.

 

Ellers så henviser mange av de som selger disse lisensene på nett til en Tysk dom fra 90-tallet som de mener gir de rett til å selge de men som ikke er direkte overførbar til dagens situasjon.

Det er ikke noe problem å kjøpe OEM-utgaver. - Men DSP versjonene som OEM'ene kjøper kommer med en lisens som knytter den til spesielle betingelser. - Dette er ikke en vanlig OEM-versjon som du får kjøpt på komplett. Denne dommen omhandler praksisen MS hadde i Windows 7-tiden og tidligere der du ikke fikk kjøpe OEM-lisens hvis du ikke kjøpte hovedkort eller hdd (eller cpu, muligens) - dette har de senere gått bort i fra. Og, dette er en dom som kun avviser MS sitt forsøk på å stoppe dette videresalget for 20 år siden. - Det betyr ikke nødvendigvis at lisensene er gyldige.

 

Når det gjelder lisenser til utvikling og test så kan du enkelt skaffe deg dette selv for en rimelig penge ved å kjøpe et Visual Studio abonnement, eller registrere deg som partner og kjøpe en Action Pack (https://partner.microsoft.com/en-no/membership/action-pack)

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kjetilkl wow, takker for meget gode opplysninger!

 

For å lage ett sammendrag:

Lisenser kjøpt fra softwarenow eller ebay vil ikke passere i en lisensrevisjon.

 

OEM lisenser er knyttet til hardware og kan ikke flyttes til annen hardware.

Min bruk av Win10 på laptopen i Virtualbox er i en gråsone,

selv om kun en kopi er i bruk på hardware som kom med en OEM-lisens.

 

45 minutter siden, kjetilkl skrev:

Når det gjelder lisenser til utvikling og test så kan du enkelt skaffe deg dette selv for en rimelig penge ved å kjøpe et Visual Studio abonnement, eller registrere deg som partner og kjøpe en Action Pack (https://partner.microsoft.com/en-no/membership/action-pack)

 

Dette skal jeg sjekke ut ?

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ATWindsor skrev:

Gjør de ikke? Er rimelig sikker på at jeg har installert win10 på en VM og brukt en win7-nøkkel?

De fungerer forsåvidt, men vil etterhvert være uregistrert/aktivert, så de blir det samme som å installere en ny WIN10 uten nøkkel, altså helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Tiden der Microsoft var den slemme gutten i gata og måtte skrives med $ er vel forbi for ganske mange år siden nå...

Selv om Lilleblaut har ervervet en sjef med en mere sympatisk filosofi så er de gamle kanontikktakkeriene fortsatt inntakte.

Lisensieringsregimet er bare ett eksempel.

Det har også nylig vært en periode da Lilleblaut har møtt Chrome-maskinene fra Google med å overstrømme markedet med billige ikke-oppgradbare bærbare som har altfor få hestekrefter i forhold OS. Og OSet var attpåtil utgående. 

At produsentene har laget disse møkka-maskinene som undergraver egen merkevare kan bare tolkes til at de blir tvunget..

 

Ordet Lilleblaut har jeg knabbet fra Tron Øgrim. Han hadde sine meninger som ikke er sammenlignbare med mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Blodstrupmoen said:

De fungerer forsåvidt, men vil etterhvert være uregistrert/aktivert, så de blir det samme som å installere en ny WIN10 uten nøkkel, altså helt uproblematisk.

 

Nå skal jeg være litt forsiktig med å være påståelig, da det er en stund siden jeg installerte dette, men er ganske sikker på at dette ikke har vært tilfellet med mine virtuelle maskiner, og jeg tror ganske sikkert det var win7-koder (har ikke nok rene win10-koder til å kjøre på alle mine fysiske maskiner og virtuelle maskiner, så bruker de "ordetlige" kodene på de fysiske), og dessuten så er det jo fult lovlig å oppgradere fra win7 til win10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, NilsOF skrev:

Kneskåltaktikk er mere beskrivende. ?

lol, altså. :) 

 

43 minutter siden, NilsOF skrev:

Det har også nylig vært en periode da Lilleblaut har møtt Chrome-maskinene fra Google med å overstrømme markedet med billige ikke-oppgradbare bærbare som har altfor få hestekrefter i forhold OS. Og OSet var attpåtil utgående. 

Ja, ChromeOS er jo helt ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, ATWindsor skrev:

Nå skal jeg være litt forsiktig med å være påståelig, da det er en stund siden jeg installerte dette, men er ganske sikker på at dette ikke har vært tilfellet med mine virtuelle maskiner, og jeg tror ganske sikkert det var win7-koder (har ikke nok rene win10-koder til å kjøre på alle mine fysiske maskiner og virtuelle maskiner, så bruker de "ordetlige" kodene på de fysiske), og dessuten så er det jo fult lovlig å oppgradere fra win7 til win10?

Har gjort det samme, men det er ikke samme lisens på WM som på en bærbar, så da er du i grenseland uansett, jeg tenker at jeg gjør slik Microsoft har gjort det mulig å gjøre, og ser ikke noe ulovlig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, ChromeOS er jo helt ubrukelig.

Mulig. Det er ikke noe som jeg har bruk for, men kanskje passende for en eller annen et eller annet sted.

Uansett, Lilleblaut møtte trusselen om et nytt konkurrerende system med å flekse muskler på en ufin måte.

 

20 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

da er du i grenseland uansett

Jeg vil understreke dette.

Spørsmålet man må stille seg er om man tåler en lisens-revisjon.

Trusselen om revisjon er kanskje ikke så stor for den vanlige hjemmebruker, men likevel..

 

For bedrifter og selvstendig næringsdrivende kan en revisjon bli ett tidssluk og ett mareritt.

Been there, done that..

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, NilsOF skrev:

Uansett, Lilleblaut møtte trusselen om et nytt konkurrerende system med å flekse muskler på en ufin måte.

Ja, nekter ikke for det. Men 90-tallet er nå veldig, VELDIG lenge siden.

 

Mot ChromeOS var det jo ikke Microsoft som laget (for) billige maskiner. Det var vel snarere at kundene forsto etter hvert at maskiner med ChromeOS kun egnet til å surfe på nettet med, og da kan man like greit bruke et nettbrett.

 

 

De maskinene Microsoft lager selv er jo supre! :) 

- This post was made possible with the help from the Surface Gang

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NilsOF skrev:

ChromeOS - greiene er ikke lengre tilbake enn på tampen av livsyklusene til både win7 og win8.

Nåja, det annonseres nå på tv for ChromeOS fremdeles men det er kanskje litt bedre maskinvare. Uansett er det vel ikke stort annet enn en nettleser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/01/2020 at 14:41, SveinHa said:

Nåja, det annonseres nå på tv for ChromeOS fremdeles men det er kanskje litt bedre maskinvare. Uansett er det vel ikke stort annet enn en nettleser...

Tillater meg å være uenig med dere angående ChromeOS her. Jeg jobber i en stor kommune med over 10 000 ansatte som for 4-5 år siden gikk over til å bruke kontorpakken til Google, mens elevene i skolesektoren gikk over til å bruke ChromeOS og Google-pakken. Erfaringen så langt har vært svært gode og man er nå i ferd med å legge planer for å tilby ChromeOS som alternativ til ansatte. Jeg har selv brukt ChromeOS privat og i jobbsammenheng i lang tid og møter ingen begrensninger. Eneste kravet er at programvare jeg bruker er nettbasert, noe det aller aller meste av programvare nå er. Såfremt man ikke driver med tung videoredigering eller gaming så vil ChromeOS dekke ens behov med maskiner som starter raskere, er mer pålitelige og man trenger ikke å tenke på virus og annet. Alt dette får man også til en mye rimeligere penge siden OS'et ikke krever like tung maskinvare. Hvis du ikke har spesifikke behov der det ikke finnes alternativt nettbasert programvare, så mener jeg ChromeOS er et bedre alternativ enn Microsoft. 

 

Skrevet på en Chromebook ;)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, StaggerLee skrev:

i ferd med å legge planer for å tilby ChromeOS som alternativ til ansatte. Jeg har selv brukt ChromeOS privat og i jobbsammenheng i lang tid

Tøft. Nå blaffet nysgjerrigheten opp.

Hvilke hardwarekrav må oppfylles for ting skal gå glatt (cpu, minne)?

Er det noen muligheter for å jobbe  offline? 
Hvor stor båndbredde må man ha pr. maskin. Har dere noen løsning som innebefatter mobildata?

 

Jeg har full sympati for at det sees etter alternativer for Windos og Office.

Den største snubblefella vil jeg tro er Office og alle integreringene leverandørene liker å gjøre mot Outofluck og Exchtrastrange.

?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, NilsOF said:

Tøft. Nå blaffet nysgjerrigheten opp.

Hvilke hardwarekrav må oppfylles for ting skal gå glatt (cpu, minne)?

Er det noen muligheter for å jobbe  offline? 
Hvor stor båndbredde må man ha pr. maskin. Har dere noen løsning som innebefatter mobildata?

 

Jeg har full sympati for at det sees etter alternativer for Windos og Office.

Den største snubblefella vil jeg tro er Office og alle integreringene leverandørene liker å gjøre mot Outofluck og Exchtrastrange.

?

 

 

Hardware: Diskusjonen blir litt annerledes når det er snakk om hardware på ChromeOS. Hardware teller mye mer på Win siden datamaskinen kjører prosessene lokalt. Siden du på ChromeOS i hovedsak jobber nettbasert så betyr det i prinsipp at du jobber på en annen maskin. Hva du selv har av hardware har derfor ikke like mye å si. Men kort fortalt så har jeg alltid hatt chromebooks med minimum 4GB RAM og touch-skjerm. Disse får du for omtrent 4-5 tusen. Når du går over dette i pris så betaler du for det meste for kulere utseende + kraftigere hardware som du som oftest ikke har bruk for. CPU er jeg usikker på, men har gjennom 3 chromebooks aldri merket noe på ytelse. Maskinen oppleves  så rask som tjenesten du jobber på. Hvis den er i dvale så er skjermbildet oppe og klar til bruk før jeg har rukket å få hendene på tastaturet. En oppstart tar omtrent 10 sek. 

 

Offline-muligheter: I ChromeOS har du en innstilling som du kan huke av slik at dokumenter som du jobber med i det siste blir lagret lokalt i tilfelle du er uten nett neste gang. I tillegg kan du tagge spesifikke dokumenter slik at det alltid blir lagret en kopi lokalt. Eventuelle endringer som du gjør offline synkroniseres i bakgrunnen når du kommer online uten at du merker noe. 

 

Båndbredde: På organisasjonsnivå er jeg usikker på hva som kreves annet enn at jeg vet at kommunen oppgraderte nettverket før man satte i gang. Hjemme har jeg aldri hatt problemer med et vanlig hjemmenettverk der jeg heller ikke topper opp til raskeste hastighet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.