Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperatur - sjelden oppdatering


Totto222

Anbefalte innlegg

Jeg har en tellstick net på hytta, koblet til nett over et mobilt bredbåndsmodem med tvillingkort.

 

Problemet mitt er at temperatur-sensorene, samme typen som jeg har hjemme, gir altfor sjelden oppdatering . det kan gå opptil 7-8 dager mellom oppdateringene, mens de samme sensorene hjemme gir oppdatering flere ganger i timen eller oftere..

 

Dette er ikke et batteri- eller rekkeviddeproblem, da jeg kan se hyppiger oppdateringer fra "utesensoren" i en kombinasjonssensor mens "innesensoren" kan drøye dagevis... eller omvendt...

 

Min teori  går på at dette ligger i det som er forskjellen på hytta og hjemme - bredbåndsforbindelsen.
Hvis jeg antar at modemet på hytta går offline ved null trafikk, kan målingen fra sensorene vær for kortvarige til å trigg oppkobling, slik at målingr når frem kun når det kommer mange nok samtidig eller andre ting har trigget oppkobling?
Noen som kan støtte dette resonnementet?

 

Hvis dette er tilfellet, vil det være en ide å bytte tellstick'en til en tellstick NET V2?
Jeg har forstått det slik at denne kan lagre oppsettet lokalt, kan jeg da håpe at den også kan lagre temp-målinger slik at de sendes inn når modemet er "oppe"?

 

Alle inspilll mottas med takk, også evt andre løsninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Totto222 skrev:

Ville tro at det var en fornuftig innstilling for å spare mobildata....

Du har ikke et mobilt modem for å spare mobildata. Du har et mobilt modem for å få tilgang til internett. Hele tiden. :)

Hvis du ikke har noe som sender eller mottar data fra internett, så har du heller ingen trafikk, og dermed ingen kostnad. Ingen vits i å spare på... hva da?... med å stenge tilkoblingen ned.

 

Jeg forstår teorien din, men jeg tror ikke det er det som er problemet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2020 den 23.05, Totto222 skrev:

Hvis dette er tilfellet, vil det være en ide å bytte tellstick'en til en tellstick NET V2?

Dette er neppe et problem medTellstick. Har ikke hatt slikt problem med  net eller v2.

Har nå en TP-link 4G ruter. Hadde tidligere Huawei ruter.  

Begge har fungert/fungerer like raskt fra hytta som hjemme.

Datamengden er uansett svært liten, ingenting å spare.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen mulighet til å skape noe nettrafikk?

Jeg kjenner ikke Teldus, men kanskje aktivere en sky-tjeneste bare for en periode for å se om det hjelper.

Det beste hadde vært en ping som man kan øke intervallet på for å se evt. hvor lang tid det tar før modemet sovner.

Eller ta ett DNS-oppslag for å sjekke om google.com er tiljengelig.

Rart om noe ikke kan (miss)brukes i Teldusverdenen for å lage noe tidsbestemt nettrafikk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en fordel med noe lettere enn en videostream.

Edit: Men det vil utvilsomt gi en pekepinn.

Du kan jo sjekke hvor ofte temperaturmåleren(e) sender status.

Mye tyder på at modemet sovner imellom disse statusoppdateringene.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NilsOF skrev:

Du kan jo sjekke hvor ofte temperaturmåleren(e) sender status.

Gå til TelldusLive, sensorer, la den være åpen en periode.

Der skal du se at de fleste sensorer oppdateres ca hvert minutt, men ikke alltid så ofte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, arneolav skrev:

Gå til TelldusLive, sensorer, la den være åpen en periode.

Der skal du se at de fleste sensorer oppdateres ca hvert minutt, men ikke alltid så ofte.

 

Jeg ser det på hjemmeanlegget,  men ikke på hytta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.