Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2


stole

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en taklampe som i dag er uten dimming, vil gjerne få montert Fibaro Dimmer 2 på den. 
Har ikke fått elektriker enda, men vil høre hvordan andre har koblet det opp. Lampen er koblet mot 2 stk brytere, enn på hver side av rommet. Det er god plass inni "koblingsboksen" i selve lampen, kunne det vært en mulighet å montert den der i stede? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du fortsat ha endevenderfunksjonen?

Hvis ja, da kan trekke en ekstra kabel mellom de to lysbryterene å bytte ut den ene bryteren med en dobbelbryter for å få både s1 og s2 funksjonen. Å den andre endevenderen kan kobles til s1 slik at du får styrt s1/lampen med begge bryterene. Kan tegne ett koblingsskjema i morgen hvis jeg får tid hvis du vil ha dette valget.

Ellers er jo valget å putte dimmer 2 oppi koblingsboksen til lampen å la lysbryterene alltid stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye! 

Dimmeren er i første omgang koblet oppe på selve lampen, og alt fungerte bra.

Integrert i Home Assistant (måtte heale nettverk og restarte Home Assistant før det virket som det skulle). 
Så får vi se om det er bra nok rent praktisk. Om den ikke kan styres enkelt nok av automasjon via sensorer / tale så må veggbrytere kobles inn. 

Screenshot 2020-01-09 at 22.42.15.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg en slik i drift, og med 10w "Dimmable"LED pære fra Clas Ohlson funker den uten Bypass også.. Ser ikke noen grunn til at den må ha det teknisk sett? 

I Manualen står det at den ikke skal ha for lav last når den er i 2-wire kobling, det står ikke det om 3-wire (som jeg har)?

Den dimmer jo ikke helt ned, men langt nok..

Edit: Den kalibrerte seg til 4 som laveste nivå, og når jeg satte det ned til 2 ble det flimring på laveste nivå. Men 4 var igrunn lavt nok det, så jeg satte den til det igjen. Funker bra!

Endret av PerH
Oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan jo nevne at jeg sendte spørsmål om dette til Fibaro også, og de svarte (noe unnvikende) at hvis selvkalibreringen går fint og den dimmer uten flimring, så trenger man ikke Bypass. 

 

Dette var vel å merke med 3-wire oppkobling, manualen sier jo spesifikt at man ikke må gå under 25w med 2-wire oppkobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.